Opinii

De unde puteţi începe creşterea veniturilor bugetare: la Sala Palatului se bea apă nefiscalizată, cu adaos comercial de 200%

De unde puteţi începe creşterea veniturilor bugetare:...

Autor: Cristi Moga

14.05.2013, 18:43 17576

Sticlele cu răcoritoare sunt deseori oprite la intrarea pentru un spectacol în Sala Palatului, la fel ca pe stadioanele de fotbal. „Vă rugăm să lăsaţi sticlele aici. Aveţi în hol un bufet de unde puteţi cumpăra alte băuturi”, spune unul dintre paznicii firmei Shelter Security, la intrarea la un concert în care Orchestra Simfonică Bucureşti urmează să dea o nouă interpretare pieselor formaţiei Beatles. „E decizia organizatorilor. Puteţi găsi pe site condiţiile de participare la eveniment”, mai spune steward-ul. Ce poţi face? Zici în gând un „let it be” şi laşi sticla de plastic cu apă.

După prima serie de cântece, dirijorul explică spectatorilor ce importantă este hidratarea, astfel că orchestra trebuie să ia o pauză de câteva minute.

Curios faţă de oferta bufetului din hol, cobor după o sticlă cu apă identică cu cea lăsată la intrare, dar la un preţ de trei ori mai mare decât la un mini-market decent: 5 lei pentru 0,5 litri de apă plată, faţă de 1,7-2 lei în mod normal. În hol sunt amenajate patru astfel de spaţii, iar preţurile sunt la acelaşi nivel.

Unii fac ochii mari, strâmbă din nas, dar plătesc. Nimeni însă nu primeşte bon, cel puţin la bufetul la care m-am aşezat. Cer o apă, o plătesc şi solicit vânzătoarei bon. Ea îi transmite mai departe unui domn care la rândul său se ocupa de clienţi că am cerut bon. Acesta se îndreaptă spre frigider de unde scoate o doză de Burn. Zâmbesc şi îi spun şi dumnealui că doresc bon, nu energizant. Zâmbeşte şi dumnealui, nu tocmai natural, şi pleacă pe o uşă de unde se întoarce după două-trei minute cu o casă de marcat şi un cablu de alimentare cu care merge în spatele frigiderelor de băuturi. Se întoarce să se asigure ce băutură am cerut şi pentru ce trebuie să scoată bon, după care merge înapoi în spatele frigiderelor. După alte două minute se întoarce cu acelaşi zâmbet: „Îmi pare rău, dar nu vă pot da bon deoarece nu cunosc parola casei de marcat”.

Între timp, alţi 10-15 clienţi au fost serviţi de doamna şi tânărul care vindeau dulciuri şi răcoritoare, fără a fi întrebaţi de bon de niciunul dintre clienţi.

Cum pauza din timpul spectacolului se apropia de sfârşit, i-am zâmbit din nou domnului cu casa de marcat şi i-am spus să stea liniştit că voi veni la sfârşitul spectacolului să iau bonul.

La plecare n-am uitat să trec din nou pe la bufet, unde vânzătoarea care mă servise aştepta cu bonul deja scos pe care mi l-a întins cu un zâmbet: „Pe dumneavoastră vă aşteptam!”

Ce informaţii „dezvăluie” bonul: produsele de la acest bufet din Sala Palatului sunt vândute prin firma TNA Service 2001. La ora 21.08, la care este datat bonul, acesta este doar al doilea tichet din ziua respectivă ce a ieşit din casa de marcat, reiese din aceeaşi hârtiuţă, în condiţiile în care la spectacol au asistat peste 2.000 de persoane şi sute dintre aceştia au coborât în hol să cumpere o apă sau o gustare.

Poate mai importanţi sunt cei 0,97 lei reprezentaţi de TVA-ul aferent sticlei de apă, care în lipsa insistenţelor nu ar fi fost contabilizaţi.

Veniturile bugetare ale României sunt încremenite la 32-33% din PIB, iar statul a tăiat investiţiile din toate direcţiile, în timp ce scăderea taxelor pentru cei care într-adevăr le plătesc rămâne deocamdată doar o promisiune din campanie. România ar trebui să încaseze în acest an 11 miliarde de euro din TVA, în timp ce analiştii consideră că pentru toate bunurile şi serviciile consumate valoarea încasărilor din această taxă ar trebui să fie de circa 20 de miliarde de euro, aproape dublă.

În acelaşi timp, firma TNA Service 2001, care în 2011 avea ca domeniu principal de activitate transporturile rutiere de mărfuri, a înregistrat în acel an pierderi de 78.928 de lei la afaceri de 316.436 de lei. Acum vinde sucuri cu adaos comercial de 200%. Numărul de telefon publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe şi la Registrul Comerţului pentru această societate nu este valabil, astfel că reprezentanţii firmei nu au putut fi contactaţi pentru a prezenta un punct de vedere oficial.

Datele de la Registrul Comerţului arată că acţionarii firmei cu un capital social de 200 de lei sunt Tenea Verginica-Daniela (70%) şi Dogaru Alexandru (30%), ambii din satul Siliştea, judeţul Teleorman.

Organizatorul evenimentului de la Sala Palatului a fost firma Phoenix Entertainment, pe site-ul căreia nu este precizată nicăieri interdicţia de a intra cu propriile răcoritoare la evenimentele realizate, aşa cum indica steward-ul de la intrare.

„Noi am solicitat să nu se intre în sală cu obiecte contondente, inclusiv sticle, care pot fi aruncate în artişti. Nu ştiam că în hol sunt servite băuturi la sticlă (de plastic – n.red.), care de asemenea pot fi aruncate pe scenă. Va mulţumesc că m-aţi anunţat. La alte evenimente băuturile sunt servite doar la pahar. Contractul cu firma care comercializează băuturi nu este încheiat de noi, ci de cei de la Sala Palatului”, afirmă Younes Hanafi, director al firmei Phoenix Entertainment.

„În Sala Palatului sunt patru firme care au spaţii închiriate pentru comercializarea de băuturi şi este răspunderea lor dacă nu dau bonuri fiscale. Oricum, ne vom sesiza şi noi. E chiar nesimţire să scoţi două bonuri într-o zi”, declară Dan Danciu, coordonator al evenimentelor organizate în Sala Palatului.

El spune pe de altă parte că organizatorii sunt cei care decid ce produse sunt oprite la porţile de intrare în eveniment, astfel că la unele reprezentaţii a fost interzis inclusiv accesul cu monede şi brichete. „Nu noi i-am pus să oprească apa la intrare pentru a avea vânzări la bufet. Dacă organizatorii doreau protecţie totală a artiştilor, astfel încât să nu fie posibil accesul cu sticle de plastic, puteau cere închiderea bufetelor sau vânzarea băuturilor doar la pahar. Altfel, să le opreşti la intrare, dar să le vinzi înăuntru nu este normal”, a mai spus Danciu.

În urmă cu mai puţin de o lună, mai-marii PSD-ului s-au întâlnit în Sala Palatului pentru un congres de imagine în care a fost revotată conducerea partidului care domină în prezent autoritar scena politică şi întreaga administraţie a României.

La televizor scena arăta impecabil, asemănătoare platformelor de pe care marii lideri ai lumii îşi ţin discursurile în campaniile electorale. De fapt, în starea ei zilnică, Sala Palatului din Bucureşti arată mai rău decât pe vremea celor de la Beatles, cu mochete roase de nu li se mai distinge culoarea şi aceleaşi scaune incomode din care erau aplaudaţi cu patos vechii lideri.

Când au trecut premierul Ponta, Adrian Năstase sau Liviu Dragnea prin holul Sălii Palatului oare au cerut bon? Într-adevăr, e vorba de un TVA de 0,97 lei pe sticlă, dar e sub ochii lor, cu atât mai mult cu cât Sala Palatului e în portofoliul RA-APPS, adică tot al statului, al puterii.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO