Opinii

Despre viziune în Codul Fiscal. Măsurile încurajează simultan cererea şi oferta agregată

Despre viziune în Codul Fiscal. Măsurile încurajează...

Autor: Cristian Socol

17.08.2015, 22:55 816

 

 

 

Figura Efectele implementarii masurilor de relaxare fiscala

(cu / fără măsuri de incurajare a ofertei agregate)

Pe termen scurt, relaxarea fiscala şi expansiunea creditarii determina cresterea puternica a cererii agregate  si o crestere mai mica a ofertei agregate. In Figura, cererea agregată a crescut (AD0→AD1) astfel încât economia s-a deplasat din E0 în E1. PIB efectiv creste puternic pe termen scurt de la PIBefectiv0 = pPIB0 pana la PIB efectiv1. Fara masuri de stimulare a ofertei agregate apar presiuni pe inflatie, deficite bugetare si de cont curent.

In cazul implementarii noului Cod Fiscal, masurile complementare de stimulare a ofertei agregate pe termen mediu si lung (propuse mai sus) vor fi capabile să determine o creştere mai mare a PIBpotential (PIBpotential0→ PIBpotential2) faţă de creşterea PIB potenţial din modelul fara masuir de stimulare a ofertei agregate. Oferta agregată LRAS va creşte cu o mărime mai mare astfel încât se va deplasa mai mult spre dreapta (faţă de situatia inţiala) (LRAS0→LRAS2). Deficitele bugetare vor fi mai mici, presiunile inflaţioniste mai puţin apăsătoare (P0→P2), iar magnitudinea deficitului de cont curent mai mică. Se creează astfel un cerc virtuos.

Nu cadem in greseala facuta de decidentii de politici macroeconomice in ianuarie 2005 cand implementarea cotei unice de impozitare s-a facut fara masuri de acompaniere, masuri complementare de incurajare a ofertei agregate.

Diferenta fata de perioada 2005-2008 este ca pachetul de acum stimuleaza simultan oferta agregata deci a compara situatia de acum cu cea de atunci este incorecta. Trebuie sa vedem totusi ca Romania va avea in acest an un deficit bugetar in jurul a 1,5% din PIB si un deficit de cont current prognozat la 1,2% din PIB iar la anul estimarile indica un deficit bugetar de 2,5% din PIB si un deficit de cont current de 1,4% din PIB. Sunt cifre care arata consolidare macroeconomica.

Poate o secventialitate optimala in aplicarea masurilor prevazute in Codul Fiscal ar putea fi gandita. Nevoia de relaxare fiscala pe termen scurt nu poate fi pusa la indoiala, momentul este oportun implementarii stimulilor fiscali iar aplicarea unui pachet de masuri de incurajare a ofertei aggregate poate reduce ingrijorarile legate de prociclicitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO