Opinii

Este necesara modificarea Codului fiscal?

27.03.2009, 00:00 39

Nimeni nu poate nega faptul ca sarcina actualului guvern de administrare a efectelor actualei crize mondiale este una dintre cele mai dificile. Primele luni ale mandatului actualului guvern ar fi trebuit sa constate o cruda realitate: creşterea economica a Romaniei a fost realizata in principal datorita fluxurilor de investitii externe. Atunci cand fluxurile de investitii s-au oprit, a incetat şi creşterea economiei noastre cu reflectare directa şi neintarziata in nivelul veniturilor bugetare.

Pentru echilibrarea bugetului, guvernantii ar trebui fie sa rationalizeze (reducere si prioritizare) cheltuielile bugetare, fie sa majoreze veniturile bugetare (sa majoreze impozitele). Se poate lesne constata ca, in acest moment, procesul de reducere (şi/sau prioritizare) a cheltuielilor bugetare este aproape blocat. In aceste conditii, aplicarea metodei clasice de majorare a impozitelor şi contributiilor sociale pentru a acoperi gaura din buget devine din ce in ce mai probabila.

Primul indiciu in acest sens consta in majorarea contributiilor la fondul de pensii de la 1 februarie 2009 (10,5% pentru angajati şi 20,8% pentru angajatori comparativ cu cifrele lunii decembrie 9,5% respectiv 18%). Acum se pregateşte terenul pentru majorarea contributiilor la fondul de asigurari de sanatate, un alt sistem de asigurari sociale administrat de stat, aflat şi el in pragul colapsului. Aceste majorari par sa fie inevitabile atata timp cat cele mai multe firme private işi reduc in mod voluntar numarul de angajati, proces care se extinde şi in administratia publica şi companiile cu capital de stat.

Chiar in conditiile in care Guvernul se va tine de promisiunea de a nu modifica cota unica şi taxa pe valoarea adaugata, raman totuşi alte impozite care ar putea fi modificate peste noapte – accizele (graficul de creştere a accizelor pentru produsele din tutun a fost deja devansat) şi impozitele locale. Semnale sunt destule in acest sens, insa criza este abia la inceput si, daca aceasta se va adanci in statele membre ale Uniunii Europene, acoperirea deficitului bugetar va impune majorarea unuia sau mai multor impozite principale (cel mai probabil TVA).

Tinand cont de argumentele de mai sus, un imprumut avantajos de la FMI nu poate decat sa amane, pana la sfarsitul anului 2009, luarea unor masuri nepopulare. Indiferent daca deficitul bugetar va fi controlat prin reducerea cheltuielilor sau majorarea impozitelor (majorarea cotelor sau a bazei de impunere), consecinta va fi aceeasi: o reducere in termeni reali a veniturilor populatiei. Aceasta reducere este cea care poate inclina balanta politica. Recomandarile facute de specialistii in macroeconomie converg spre mentinerea (si chiar simplificarea) actualului sistem de taxe. Interesele politice spun insa cu totul altceva. Prin urmare, chiar daca nu este necesara, modificarea sistemului de impozite si taxe pare a fi inevitabila.

Emilian Duca este doctor in economie si Tax Partner la firma BDO Conti Tax Advisors.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO