Opinii

La ce trebuie să fiţi atenţi când cumpăraţi apartamente sub 1.000 de euro/mp util. Graba vă poate costa enorm, de la apartamente fără apă, mucegai pe pereţi după prima iarnă sau drumuri prin pădure închise peste noapte

La ce trebuie să fiţi atenţi când cumpăraţi...

Autor: Bogdan Alecu

01.08.2017, 12:42 5350

Blocurile ieftine, în special cele construite în zona de Sud, Vest sau chiar de Nord a Bucureştiului, inclusiv în oraşe precum Popeşti-Leordeni, vin cu oferte atractive de preţ, însă vin şi cu foarte multe capcane. Tocmai pentru a ajunge la acel preţ atractiv, dezvoltatorii fac compromisuri peste compromisuri, iar agenţii de vânzări au misiunea de a le masca şi de a presa clientul că “se vând repede!”

Da, poate se vând repede sau nu, însă merită cumpărat în grabă un apartament pentru care veţi plăti pentru următorii 15-30 de ani? Interesul dezvoltatorului şi al agentului este să vândă şi să încaseze banii, nu neapărat să vă ajute pe dvs. Nu uitaţi de asemenea că la un moment dat veţi dori să-l vindeţi pentru un “upgrade”.

Toate viciile ascunse vor determina un preţ de vânzare mai mic sau chiar ar putea deveni imposibil de vândut deoarece nimeni nu doreşte un apartament cu probleme grave.

Care sunt capcanele?

Tocmai pentru că se construiesc blocuri în zone în care până ieri se construiau case, infrastructura este una semnificativ subdimensionată, de la cea de canalizare, până la cea de curent şi apă. Spre exemplu, cele mai cunoscute cazuri sunt cele în care apa curentă pur şi simplu nu ajunge la toate apartamentele din complex.

De ce? Infrastructura de pe stradă este mult subdimensionată, iar pentru a contracara acest lucru, dezvoltatorii au apelat la soluţii precum instalarea unui rezervor de apă plus a unui sistem de pompe. Dar aceste pompe se strică repede din cauza apelor pline de impurităţi, iar nimeni din complex nu doreşte să plătească pentru mentenanţa acesora.

Din acest motiv, în Popeşti sunt numeroase proiecte rezidenţiale unde apa curentă este disponibilă numai după miezul nopţii deoarece blocurile din complex nu se pot înţelege legat de cine preia contractual pompele. Poate părea o problemă mică, dar sunt proiecte din Sud, mai ales din Popeşti Leordeni unde de ani de zile unii locatari stau fără apă curentă la orele “de vârf”.

Tot pentru a reduce cheltuielile, blocurile ieftine dispun de acoperişuri de tablă. Soluţia este una bună pentru case, însă la bloc lucrurile se complică. Tot pentru a fi ieftin, unii dezvoltatori se opresc cu tabla până în “buza” blocului.

Din acest motiv, apa nu se poate scurge eficient iar iarna apa se va infiltra în pereţi, rezultând mucegaiul. De asemenea, sistemul de scurgere este realizat prin burlane, care iarna îngheaţă şi se blochează. Iar dacă burlanul stă lipit de bloc, pe interior se va forma mucegai.

Nu în ultimul rând, acoperiş de tablă înseamnă lemn uscat şi uşor inflamabil. Probabil cel mai bun exemplu este cel al blocurilor Confort City construit aproape de Centură, în Popeşti-Leordeni, unde a şi avut loc un astfel de incendiu.

Canalizarea este de asemenea un element foarte important. S-au construit în zonele periferice proiecte imobiliare de mari dimensiuni care nu dispun de apă curentă sau canalizare de la reţeaua vreunui oraş şi funcţionează pe baza unor puţuri de mare adâncime, iar canalizarea este înlocuită de staţii de tratare, care de multe ori emană mirosuri neplăcute.

Tot când vine vorba de mirosuri, tot pentru a obţine un preţ cât mai mic există dezvoltatori care construiesc în proximitatea unor gropi de gunoi. Zone care ar trebui evitate.

Locurile de parcare sunt o altă sursă de probleme. Cea mai cunoscută capcană este cea a proiectelor în care acestea sunt oferite “gratuit”. De cele mai multe ori sunt insuficiente, iar unii dezvoltatori vor decide “peste noapte” că mai bine vând locurile de parcare din faţa primului bloc către firma care a cumpărat şi spaţiul comercial de acolo, iar locatarii să se “descurce”.

Banii s-au încasat, dezvoltatorul a plecat, iar locatarii rămân să se certe între ei pentru locurile rămase.

De cele mai multe ori aceste soluţii vor determina discuţii fără de sfârşit şi o stare permanentă de conflict, mai ales că în astfel de zone, o maşină este aproape obligatorie din cauza trotuarelor inexistente şi a infrastructurii deficitare.

Primăria de obicei este interesată de taxe şi încasări, nu de construit infrastructură, mai ales în zonele din apropierea Bucureştiului unde concluzia la orice plângere este: “Dar te-am pus eu să cumperi aici? De ce ai cumpărat?”. Iar întrebarea este una foarte bună. Indiferent de preţ, nimic nu justifică achiziţia unui apartament într-o zonă în care apa curentă nu prea există.

Toate aceste probleme legate de parcare se rezolvă prin achiziţia unui astfel de loc cu acte, schiţă şi cadastru. În plus, acesta se cumpără tot ca parte din creditul ipotecar, iar valoarea să este una extrem de mică, raportată la întreg contractul.

În ceea ce priveşte construcţia blocurilor, cel mai important sfat este să nu se cumpere un apartament într-un complex în care nu poate intra o maşină de pompieri. Accesul greoi al echipajelor de intervenţie este cel mai scurt drum către dezastru. Pe cei mai mulţi dezvoltatori îi interesează strict profitul, iar în sud se poate deduce acest lucru extrem de uşor deoarece totul este construit la limită.

În plus, se pot vedea colţurile blocurilor “ciobite” de maşinile mai înalte, semn că o maşină de pompieri nu ar putea intra printre blocuri în caz de urgenţă.

În al doilea rând, trebuie evitate blocurile care nu dispun de ventilaţie naturală pe casa scării. Umezeală, mirosuri neplăcute, sau dezastru în caz de incendiu – fumul nu va avea unde să se ducă şi se va acumula la etajele superioare, ceea ce înseamnă că cei care locuiesc la ultimele etaje au şanse mari de a suferi de pe urma fumului – iar acesta poate fi fatal în cantităţi mari.

Dezvoltatorii vor să încaseze profit de pe urma fiecărui metru pătrat. Nu este în interesul lor să pună geamuri. Legea nu cere expres acest lucru.

Amplasarea proiectului rezidenţial este de asemenea foarte importantă. Este într-o zonă cu străzi înguste? Din nou, o sursă mare de probleme. Întotdeauna vor exista oameni care nu vor cumpăra loc de parcare în complex şi vor lăsa maşina parcată “pe unde pot” blocând sau restricţionând traficul.

Acest lucru înseamnă că aveţi şanse mari să vă tamponaţi sau să vă zgâriaţi maşina în drum spre casă făcând slalom printre maşinile parcate ilegal. Din păcate astfel de situaţii se întâlnesc în mai toate proiectele, indiferent de preţul apartamentelor.

De asemenea, în nordul Capitalei un proiect rezidenţial a devenit celebru după ce proprietarilor de acolo li s-a interzis circulaţia cu maşinile pe un drum din Pădurea Băneasa. Ani la rândul acel dezvoltator a vândut apartamente în acea zonă cu ajutorul unor simple promisiuni “că se va face un drum”, iar cumpărătorii creduli au crezut, iar acum aceştia aşteaptă ore în şir la coadă pentru a ieşi din zona respectivă deoarece drumul prin pădure a fost închis circulaţiei publice.

Întotdeauna înainte de a cumpăra un apartament într-o zonă trebuie verificată infrastructura rutieră. Promisiunile dezvoltatorilor şi agenţilor imobiliari nu valorează absolut nimic în acest caz. Interesul lor este să vândă, nu să aibă cheltuieli suplimentare precum construcţia de drumuri.

Cum pot fi identificate blocurile cu mai puţine probleme?

Prin grupurile de discuţii între cei care şi-au cumpărat sau locuiesc deja acolo. De obicei multe sunt monitorizate atent de agenţii imobiliari care doresc ca doar ei să controleze informaţiile despre proiect.

Un alt indiciu este dacă cei care construiesc proiectul sau chiar dezvoltatorul locuieşte sau va locui acolo. Dacă o fac, cu siguranţă vor acorda mai multă atenţie construcţiei.

Prezenţa dezvoltatorului pe şantier este de asemenea un alt indiciu despre felul în care se construiesc blocurile deoarece este mai atent la detaliu. Sunt în continuare mulţi dezvoltatori care nu doresc să fie cunoscuţi, iar acest lucru reprezintă un mare semn de întrebare în ceea ce priveşte calitatea proiectului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO