Opinie

Ionuţ Scripcaru, consultant IT: De ce m-am decis să devin IT-st independent

16 mar 2016 Autor: Ionuţ Scripcaru

Acum mai bine de opt ani m-am decis sa imi schimb job-ul si sa parasesc una din companiile pentru care inca am o mare admiratie, Oracle. Motivul? Nu mi s-a permis sa lucrez remote atat de mult pe cat mi-as fi dorit si cu toate eforturile pe care le-a depus managerul meu direct pentru a-mi sustine cauza (multumesc George), atitidinea HR-ul a fost de piatra. A urmat o serie de interviuri cu diferite firme, insa mi-a atras atentia o companie de consultanta cu proiecte interesante, care mi-a prezentat pentru prima data optiunea de a folosi PFA-ul ca forma de colaborare.

Initial am spus pas, nu pentru ca stiam ce inseamna sa fii PFA, ci tocmai pentru ca nu aveam nici o idee. Ulterior am inceput sa ma documentez pentru a putea pune in balanta avantaje versus dezavantaje si sa iau o decizie cat de cat informata. Rezultatul analizei de atunci fost urmatorul:

Avantaje, unul singur:

  • mai multi bani la sfarsitul lunii

Dezavantaje:

  • lipsa protectiei unui contract de munca, cu tot ce vine el la pachet: concediu medical, concediu de odihna, zile libere platite, etc
  • colaborarea poate fi intrerupta in orice moment.  In schimb daca esti angajat este foarte dificil pentru o companie sa te dea afara, chiar si in situatia in care se dovedeste ca esti incompetent
  • lipsa accesului la programele de dezvoltare profesionala pe care companiile le ofera angajatilor

Acum, dupa 8 ani de PFA/contractor/freelancer in IT am inceput sa vad lucrurile putin diferit: ultimile doua dezavantaje le-as trece in dreptul avantajelor deoarece expunerea la aceste riscuri te responsabilizeaza direct pentru dezvoltarea ta personala si profesionala. Practic succesul si durata unei colaborari depind doar de calitatea serviciilor prestate si nimic altceva. Statutul de angajat iti poate crea o zona de confort din care sa transferi responsabilitatea dezvoltarii tale profesionale companiei pentru care lucrezi, avand incredere ca altcineva in afara de tine va avea grija de evolutia carierei tale.

Teoretic asa ar trebui sa fie, insa practic viziunile pe care le au companiile referitor la  dezvoltarea angajatilor sunt surprinse genial de urmatorul dialog:

CEO: Ce facem daca investim in oameni si apoi pleaca ? 
CEO: Ce facem daca nu investim si raman ?

Din pacate sunt destule situatii in care a doua intrebare nu mai este adresata, si atunci este foarte important pentru tine sa iti dai seama in ce fel de companie te afli.

Intr-o lume ideala,

companiile ar trebui isi dezvolte oamenii astfel incat acestia sa aiba optiunea de a pleca oriunde, dar in acelas timp sa creeze un mediu astfel incat acestia sa aleaga sa ramana.

De ce ? Pentru ca oamenii sunt motivati si fericiti in orice situatie care este rezultatul propriilor alegeri, insa se simt frustrati si nefericiti in situatiile in care se afla datorita unor constrangeri sau din lipsa de optiuni. Scopul tau este sa incerci faci parte mereu din prima categorie.

In viata reala insa, sunt nenumarate companii in care dezvoltarea oamenilor se limiteaza doar la strictul necesar de care au nevoie pentru a-si executa sarcinile zilnice. Explicatia este simpla: nimeni nu face lucrurile din altruism ci isi urmareste propriul profit, cum foarte bine a intuit Adam Smith acum mai bine de 200 ani:

"Pentru profit şi nu din altruism, ne asigură, brutarul, măcelarul sau berarul, cina necesară."

Trebuie sa fim pragmatici si sa spunem lucrurilor pe nume: interesele primare ale companiei si ale angajatilor sunt diferite, desi ele nu pot fi atinse decat printr-o stransa colaborare. Interesul primar al unei companii este sa fie profitabila si competitiva in piata in care activeaza, iar cel al angajatilor este sa fie mereu competitivi in piata locurilor de munca. In perioadele de prosperitate este mai greu sa observi acest lucru, insa in situatiile de dificultate financiara ale unei companii diferentele se manifesta destul de brutal pentru angajati cand reducerea costurilor implica mai tot timpul reducerea de personal. Exemplele aici sunt nenumarate.

Nu vreau sa fiu inteles gresit, sunt total deacord ca oamenii si compania pentru care lucreaza trebuie sa fie legati in primul rand de un sistem de valori si de o viziune comuna asupra viitorului, insa atat timp cat nu exista conceptul de "job for life" nu cred ca este o decizie inteligenta ca dezvoltarea ta profesionala sa fie liminata doar la universul companiei pentru care lucrezi. Un exercitiu bun de imaginatie care pune lucrurile in perspectiva este sa privesti planificarea carierei tale precum managementul unei companii in care  cunostintele si expertiza ta reprezinta produsul pe care il vinzi. In aceasta situatie, crezi ca este o strategie potrivita sa iti dezvolti produsul doar pentru un singur client ignorand evolutia pietii ? Evident ca nu, si din acest motiv consider ca

este esential sa te raportezi mereu la piata si nu doar la compania din care faci parte pentru a-ti face o autoevaluare cat mai apropiata de adevar.

Cu atat mai mult in industria IT, unde tehnologia evolueaza rapid, trebuie sa tii cont ca exista o inertie destul de mare a companiilor in a adopta noile tehnologii. Aceasta inertie nu trebuie sa se manifeste si in evolutia ta si din acest motiv o parte din timpul tau trebuie sa fie rezervata pentru a te mentine 'up to date' cu ultimile noutati si trenduri din domeniul tau de expertiza. Nu trebuie sa fii doar un bun executant caruia i se spune mereu ce sa faca, ci trebuie sa cauti mereu inovatia sau metode noi de rezolvare a problemelor. Doar in acest mod poti progresa cu adevarat. Pentru a sti unde te afli acum, trebuie sa raspunzi sincer la urmatoarea intrebare:

Daca din orice motiv compania pentru care lucrez, maine nu va mai exista, cat de repede pot sa imi gasesc un loc de munca ?

Nu trebuie sa te simti vinovat, in acelas mod in care companiile se organizeaza pentru ca business-ul lor sa nu depinda de un singur om (stii bine expresia, nimeni nu este de neinlocuit), la fel si tu trebuie sa te dezvolti pentru ca viitorul tau sa nu depinda de o singura companie ci de competentele tale. Poate ca pare o atitudine egoista la prima vedere, insa nu este nimic egoist in a fi conectat la realitatile pietii, a-ti pastra optiunile deschise si a cauta sa evoluezi dincolo de programul de dezvoltare oferit de companie. In unele cazuri este suficient, insa chiar si atunci mai important decat programul de dezvoltare in sine este sa iti cultivi dorinta de a progresa, ori acest lucru nu poate porni decat de la tine.

De fapt, in momentul in care nivelul tau de pregatire iti permite sa ai mai multe optiuni deschise, alegerea companiei alaturi de care vrei sa iti dezvolti cariera o vei putea face pe baza potrivirii de caracter, un criteriu determinant pentru dezvoltarea unei cariere de succes.  De multe ori e bine sa privesti lucrurile si din alta perspectiva pentru a observa aspecte mai greu observabile in mod obisnuit dar care ar putea sa iti schimbe total modul de abordare a celor mai importante aspecte din viata ta, cum ar fi dezvotarea ta personala si profesionala.

Ionuţ Scripcaru este consultant IT independent, specializat pe tehnologii Oracle.

 
Cuvinte cheie:
it
, decizie
, consultant
, independenta
, refuz
, companii
, cauza
, depunere
, eforturi
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide