Opinii

Managementul riscului: diferenta dintre "bafta" si succes

03.04.2008, 20:01 902

Profitul net al oricarei firme si, implicit, valoarea unei companii sunt influentate nu numai de performanta operationala a managementului, ci si de o serie de factori de piata cum ar fi cursul de schimb, dobanzile facilitatilor de finantare, dobanzile plasamentelor sau pretul materiilor prime.
Impactul agregat al acestor factori poate fi o crestere ori o diminuare a profitului operational. In general, companiile se concentreaza pe maximizarea profitului obtinut din activitatile de baza, considerand pierderile datorate miscarilor nefavorabile ale factorilor de piata drept un cost al desfasurarii afacerii, iar eventualele rezultate pozitive datorate acelorasi factori - "o bafta".
Obiectivul unei politici de gestiune a riscului pentru o companie trebuie sa aiba ca rol modificarea formei distributiei statistice a profitului net de la sfarsitul anului. Sa presupunem ca in mod normal o companie isi propune sa realizeze 10 mil. euro profit net. Date fiind diferitele decizii operationale, evolutia pietelor de desfacere, miscarile concurentei si impactul diferitilor factori veniti dinspre pietele financiare, rezultatul realizat poate sa ia in realitate diverse valori intre 5 si 15 mil. de euro cu diferite probabilitati de realizare.
Rolul instrumentelor financiare derivate utilizate intr-un program coerent de management al riscului este tocmai acela de a micsora incertitudinea privind rezultatul final sau, mai mult, de a imbunatati inclusiv rezultatul final asteptat. Pentru a aduce valoare adaugata cu ajutorul instrumentelor financiare derivate este important ca utilizarea lor sa aiba loc dupa analizarea activitatii de ansamblu a companiei si nu prin simpla atasare a acestora la tranzactii individuale rupte de context. Astfel, un program de management al riscului conceput cu ajutorul produselor derivate poate realiza urmatoarele:
1. o distributie statistica a valorii finale a companiei ori a profitului net centrata pe aceeasi valoare anticipata, dar caracterizata de o incertitudine mai mica (masurata prin volatilitate); in plus, o astfel de distributie micsoreaza probabilitatea unor rezultate modeste;
2. o distributie statistica a valorii finale a companiei ori a profitului net anual centrata pe o valoare anticipata mai mare si caracterizata de aceeasi incertitudine (masurata prin volatilitate); in plus, o astfel de distributie mareste probabilitatea realizarii unor rezultate bune;
3. o distributie statistica a valorii finale a companiei ori a profitului net anual centrata pe o valoare anticipata mai mare si caracaterizata de o incertitudine mai mica (masurata prin volatilitate); ca beneficiu aditional, o astfel de distributie micsoreaza probabilitatea realizarii unor rezultate modeste si se mareste probabilitatea realizarii unor rezultate bune;
4. o forma complet imbunatatita a distributiei finale a rezultatelor companiei; ca beneficiu aditional o astfel de distributie micsoreaza probabilitatea realizarii unor rezultate modeste si mareste probabilitatea realizarii unor rezultate bune.
Strategia clasica de analiza si gestionare a riscului prin raportarea la tranzactii individuale este sub-optima pentru ca poate distruge valoarea prin producerea de consecinte neintentionate cum ar fi eliminarea unui element de hedging natural (acoperire la risc) in ansamblul financiar al companiei sau amplificarea riscului global al companiei prin dublarea unei pozitii de hedging natural cu un element de hedging financiar, marindu-se astfel expunerea companiei la risc.
Demersul curent are menirea de a atrage atentia asupra complexitatii utilizarii derivativelor in managementul riscului si asupra faptului ca utilizarea lor trebuie precedata de o analiza holistica a riscului companiei. Solutiile de gestiune a riscului care aduc valoare adaugata trebuie sa vina de la structuratori - persoane care inteleg atat dinamica riscului, cat si mecanismele interne ale produselor financiare derivate, si nu, asa cum se intampla in general, de la vanzatorii de derivative, pregatiti mai degraba sa gaseasca potriviri aproximative intre o problema rupta de context a unei companii si o lista de produse standardizate invatata pe de rost.

Lucian Isar este director executiv Global Markets al Bancpost

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO