Opinii

Nu ignorati cifrele, pentru ca se vor razbuna!

17.09.2009, 00:00 24

Guvernul a trimis in Parlament 600 de pagini de legi, dar inniciuna dintre ele nu scrie de unde pleaca si unde vrea saajunga.

Cu alte cuvinte, la 20 de ani de la Revolutie, guvernarea seface tot dupa principiul "noi stim ce este mai bine pentru tara",si nu dupa mecanismul obiectiv propus-obiectiv atins. Nu auzim penimeni sa spuna: avem urmatoarele probleme, propunem solutiileacestea si vom masura intr-un an, doi sau patru rezultatele.

In business, fara masura nu se poate. Nu poti sti daca unmanager este bun fara sa te uiti la rezultate. Cifra de afaceri,profitul, productivitatea angajatilor, rentabilitatea capitalului,a investitiei sunt parametri dupa care este masurata oriceactiune.

In politica romaneasca, statisticile sunt ultima roata lacaruta. Ministrii nu vorbesc in cifre, ci in angajamente si cumulte verbe la viitor. Nu-i intrebati de trecut sau de tintemasurabile de atins. Sectiunea politica a ziarelor este inproportie de 90% constituita din declaratii. Premierul a spus,seful Senatului a replicat.

Paginile de politica interna din Le Figaro, Le Monde, The Timessau Corriere de la Sera sunt pline de statistici, de date: cum acrescut criminalitatea in Ile de France, ce rata a abandonuluiscolar este printre imigranti, cat la suta din fondurile alocateregiunii Veneto au fost investite. Pentru italieni sau francezi,politica inseamna administrare, nu vorbe.

In Romania, pentru majoritatea politicienilor si din pacatepentru majoritatea jurnalistilor care acopera zona politica,statisticile sunt hieroglife.

Avem acest pachet de legi pentru educatie, pentrudebirocratizare si impulsionarea afacerilor si pentru salarizareaunica.

Care sunt tintele? Ce-si asuma acest guvern ca va rezolva prinaceste 600 de pagini de legi? Cum vom masura daca si cand si-auatins scopul acestele legi? In ce indicatori se va vedea?

Cel mai bun exemplu al ignorarii efectului este legeasalarizarii. Suntem informati ca se urmareste scaderea ponderiisalariilor bugetarilor in PIB de la 9% la 7% si ca este doritaasezarea salariilor bugetarilor intr-o piramida in varful careia sase afle presedintele.

Dar nu este dat niciun exemplu despre cum ar trebui sa evoluezeun salariu care il depaseste acum pe al presedintelui si cel alpresedintelui pentru urmatorii 5 sau 10 ani.

Ideea piramidei salariale bugetare este buna, dar aceastaprognoza ar fi fost facuta, s-ar fi observat ca legea esteinoperabila. Anomaliile salariale sunt atat de mari, incat fara otaiere a salariilor mai mari decat ale presedintelui nu se va creaaceasta piramida mai devreme de 10-12 ani, ceea ce nu ajuta cunimic nici economia, nici functionarea statului.

Spre exemplu, anomalia nr. 1 este ca salariul sefului de la SPP,adica al sefului paznicilor presedintelului, este dublu fata dechiar salariul presedintelui. In grila din legea unica, ar trebuisa fie doua trepte mai jos ca si coeficient de multiplicare, adicapresedintele sa aiba 12Xsalariul minim, iar seful SPP 10Xsalariulminim.

Doar inghetand salariul sefului de la SPP, presedintelui ii vatrebui sapte ani de cresteri de 10% pe an pentru

a-l ajunge din urma si inca doi ca raportul sa se aseze la celdin lege, de 1,2 la 1. Dar in 2010, actualitatea economica cere caTOATE salariile bugetare mai mici de 700 de lei sa fie inghetate.Nu stim ce va fi in 2011, dar este putin probabil ca restrictia safie ridicata. Astfel, anomalia se va perpetua. Seful paznicilor vacastiga in continuare dublu fata de cel pe care il pazeste. Paidaca este asa de important paznicul, sa-l facem presedinte. Si suntmii de salarii in sectorul bugetar mai mari decat ale presedinteluisau ale primului-ministru.

ZF a cerut guvernului numarul exact de bugetari pe fiecarecategorie de salariati aflati in plata la nivelul lunii august2009: cati ofiteri, cati invatatori, cati medici rezidenti, catireferenti. "Guvernul nu dispune de aceste date", ni s-a raspuns.Primul-ministru are zeci de consilieri, institutele de cercetaregem de maculatura, sute de milioane de euro sunt aruncati peprograme inaplicabile, dar nu exista informatii privind numarultotal de salariati bugetari pe fiecare segment de activitatecuprins in lege. Nu are cine sa le culeaga. Pai atunci opritilegea! Ce fel de lege dai daca nu stii pentru cine si pentru catioameni se aplica? Nu trebuie sa masori intai?

Pe zi ce trece, impresia de degringolada devine tot mai acuta.Administrarea unei tari nu inseamna legiferare perpetua, cistatistica. Aduceti cifrele la putere, ca altfel se vorrazbuna.

Sorin Paslaru este redactorul-sef alZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO