Opinii

Nu mai avem o taxă de primă înmatriculare, nici una de poluare, dar vom avea un timbru de mediu. Cu ce ne va ajuta dacă tot vom avea maşini din Bulgaria?

Nu mai avem o taxă de primă înmatriculare, niciuna de poluare, dar vom avea un timbru de mediu. Cu ce ne va ajuta dacă tot vom avea maşini din Bulgaria?

Autor: Bogdan Alecu

07.01.2013, 11:47 6272

La sfârşitul săptămânii trecute, premierul Victor Ponta anunţa spre finalul şedinţei de guvern transformarea taxei de poluare într-un timbru de mediu. De asemenea ne-a precizat faptul că această nouă taxă va fi calculată în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, vechime şi normă de poluare.

Până aici doar denumirea noii taxe e nouă. Nu ştim dacă este tot o taxă de primă înmatriculare sau un impozit anual, la fel cum nu ştim dacă este valabilă pentru maşinile nou înmatriculate în România, fie ele noi sau second-hand, fie pentru toate maşinile. Desigur, probabil toate aceste detalii le vom afla săptămâna aceasta. Toate taxele de până acum au fost anunţate " cu surle şi trâmbiţe" că sunt "proiectate" după principiul "poluatorul plăteşte". Din păcate niciuna din cele zece taxe de primă înmatriculare sau de poluare de până acum nu prea au respectat acest nobil concept.

Din 2007 încoace niciunul din guvernele Tăriceanu, Boc, Ungureanu sau Ponta nu a făcut nimic concret pentru a opri "valul" maşinilor înmatriculate în Bulgaria. Pe internet au apărut în aceşti ani zeci de siteuri care promit şi oferă asistenţă oricărui român interesat de înmatricularea unei maşini poluante peste Dunăre iar în România potrivit datelor neoficiale au ajuns să circule peste 100.000 de astfel de maşini. 100.000 de maşini care plătesc taxe statului bulgar, impozite anuale şi încheie poliţe de asigurare la companii din Bulgaria, aşa cum plătesc şi taxe de drum în Bulgaria. Din 2007 încoace statul, prin programul "Rabla" a scos din circulaţie peste 400.000 de maşini vechi şi uzate şi a investit aproape 380 mil. euro în reînnoirea parcului, fără a ţine cont de importurile de maşini second-hand. Ce se întâmplă în România? Toate guvernele după 2008 s-au plâns de un buget tot mai mic şi s-au împrumutat masiv. Cu toate acestea, nimeni până acum nu şi-a pus problema celor 100.000 de maşini "bulgăreşti". La un simplu calcul am descoperi că România a pierdut câteva sute de milioane de euro datorită "bulgarilor". În timp ce FMI-ul pune condiţii la Bucureşti, avem peste 100.000 de români care contribuie la bugetul Bulgariei. Întrebarea este, de ce se încurajează chiar şi acum evaziunea fiscală? Mai ales că astfel de probleme s-au mai întâlnit în Franţa, Germania sau Belgia, unde legislaţia nu permite unui cetăţean al unui stat să utilizeze decât pentru un timp limitat un automobil înmatriculat într-un alt stat. De ce? Pentru că nu este corect faţă de contribuabilii de bună credinţă din acel stat. Aşadar, degeaba se anunţă un "timbru" de poluare, dacă şi acesta va putea fi "evitat" prin înmatricularea în Bulgaria. Mai mult, aceste maşini sunt şi un real pericol pentru siguranţa traficului.

Spre exemplu, astăzi în drum spre redacţie am văzut cum un Ford Galaxy înmatriculat în Bulgaria, cu un număr indescifrabil, a trecut pe culoarea roşie a semaforului lăsând în urmă lui o dâră lungă şi neagră de fum. "Fraierii" stateau regulamentar la semafor, "bulgarul" trece pe roşu, că oricum nimeni nu poate să-i vadă şi să-i citească rapid plăcuţa de înmatriculare şi chiar dacă o face, cel mai probabil maşina respectivă nici nu e pe numele lui, ci pe numele unui bulgar pe numele căruia mai sunt alte 2.000 de maşini înmatriculate, deci şi aşa tot nu ajunge niciun poliţist la uşa lui. Iar cazurile sunt extrem de multe deoarece maşinile înmatriculate în Bulgaria nu doar sunt foarte vechi şi într-o stare tehnică precară, dar cei care se află la volanul acestora se consideră "imuni" legislaţiei în vigoare. Întrebarea logică este de ce permite statul astfel de abuzuri când singurul lucru care trebuie să-l facă este acela de a respecta şi aplica aceeaşi legislaţie europeană care este în vigoare şi în Franţa sau Germania? De ce se cheltuiesc anual zeci şi sute de milioane de euro pe reînnoirea parcului, pare cel puţin ilogic cum statul nu taxează deloc maşinile "bulgăreşti".

Timbrul de mediu, dacă aşa se va numi noua taxă, ar trebui aplicat nu doar autoturismelor, ci şi scuterelor şi mopedelor, dar şi camioanelor. Degeaba se va taxa sau impozita un Jeep Grand Cherokee din 94 Euro II şi cu motor de 5.000 de centimetri cubi dacă scuterul cu motor în doi timpi care poluează chiar mai mult nu este taxat deloc, mai ales că amestecul de benzină şi ulei ars de motorul în doi timpi este foarte poluant. La fel cum sunt şi motoarele diesel vechi ale camioanelor din anii 80.

Bogdan Alecu este editorul departamentului Auto al Ziarului Financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO