Opinii

Opinie Mircea Geoană: Lucruri nespuse în programul de guvernare al Guvernului: cum se pregăteşte România pentru noua Europă?

Opinie Mircea Geoană: Lucruri nespuse în programul de guvernare al Guvernului: cum se pregăteşte România pentru noua Europă?

Autor: Mircea Geoana

07.05.2012, 00:05 943

În 6 mai Franţa, unul din motoarele UE, îşi votează preşedintele, iar Grecia, ţapul ispăşitor al ultimilor ani, un nou Parlament. Schimbarea e cuvântul de ordine, dar alegerile pot aduce ceva cu mult mai im­portant: renunţarea în UE la reţeta exclusivă a austerităţii. Cărţile de joc se reîmpart şi Europa e pe cale, în urma unor schimbări politice, să fie ne­voită să discute ceea ce a lăsat deoparte în ultimii ani - variabilele unui Pact euro­pean pentru creştere.

François Hollande a făcut din rene­gocierea Pactului Fiscal miza abordării relaţiilor Franţei cu Europa (nu trebuie uitat că Franţa se situa anul trecut prin­tre statele europene cu cel mai ridicat nivel al deficitului structural - apro­xi­ma­tiv 7% din PIB-ul ţării). Can­didatul socia­list vorbeşte de o altă direc­ţie, care să lase în urmă auste­ritatea. În progra­mul său prezidenţial (pag. 12), Hollande vorbeşte despre "rene­go­cierea Pactului Fis­cal prin privilegierea creşterii şi a creării de locuri de muncă, între altele prin reorientarea Băncii Centrale Euro­pene în această direcţie şi prin intro­du­cerea de euro-bonduri". În ul­tima săp­tă­mână Mario Draghi, pre­şe­dintele Băncii Centrale Euro­pene, dis­cută des­pre necesitatea unui "Pact pen­tru creş­tere", precizând că nu există niciun fel de contradicţie între acesta şi Pactul Fis­cal. Pactul de creştere ar viza redu­ce­rea cheltuielilor publice, dar nu a in­ves­ti­ţiilor publice, precum şi un "nu" ho­tărât spus creşterii taxelor. Sub deviza "fle­xibilitate, mobilitate, echitate", ref­or­mele structurale, vizând în primul rând crearea de locuri de muncă, ar fi soluţia.

Există deci toate premisele ca Guvernul României, instalat în 8 mai, să se trezească într-o nouă Europă. O Europă în căutarea unui nou model, a identităţii şi a creşterii economice. Nu trebuie uitat că în martie şomajul în zona euro a atins un nou maxim. Unde este aşadar România pe această hartă a schimbărilor? Este ea măcar pe hartă? Cum se pregăteşte România de rene­go­cierea Pactului Fiscal pentru a-şi ma­ximiza şansele de dez­vol­tare? Cum abordăm în acest context in­trarea în zona euro? Aceste între­bări sunt esen­ţiale pentru orien­tarea poli­ticilor noastre eco­no­mice în anii ur­mători.

Programul de gu­ver­nare al noului Exe­cutiv trece sub tăcere ches­tiunea readaptării noastre la Europa, a unui plus de implicare şi influenţă în afa­cerile euro­pene. Deşi Gu­vernul îşi asu­mă Pactul fiscal şi anunţă un proces consis­tent de dezbatere pu­blică, este foarte posibil ca, în lu­mina rezul­ta­telor ale­gerilor din Franţa, pro­vo­că­rile să fie cu totul altele decât cele preco­ni­zate.

În opinia mea, un Pact de Creştere ar trebui să vizeze eternele reforme structurale amânate de la un de­ceniu la altul de către poli­ticienii europeni. Reali­tatea economică nu mai suportă această amânare - potenţialul economic al economiilor din zona euro a scăzut spre nivelul minim din ultimele decenii (de remarcat că şi în România Produsul Intern Brut po­tenţial s-a redus de la 5-6% înainte de criză la aproxi­ma­tiv 2% în prezent). Aşa cum arată şi Draghi, procesul de consolidare buge­tară trebuie să fie credibil: trebuie res­pectat spiritul Com­pac­tului Fiscal, cu bugete echilibrate pe parcursul ciclului economic (com­po­nenta structurală a defi­ci­tului să nu depăşească 0,5% din PIB). Cu alte cuvinte, statul tre­buie să aibă un com­por­ta­ment disciplinat în ceea ce priveşte fi­nan­ţele pu­blice. O con­soli­dare buge­tară cre­dibilă este im­por­tantă, pentru că deter­mină reducerea cos­tului de finan­ţare, ele­ment im­por­tant pen­tru fi­nan­ţarea inves­ti­ţiilor publice, ne­ce­sare pen­tru creş­terea du­ra­bilă.

Dacă se va rene­go­cia Com­pac­tul Fis­cal, atunci eu cred că Ro­mânia trebuie să sus­ţină scoa­terea co-finan­ţă­ri­lor pen­tru pro­iec­te­le euro­pene şi a sumelor alocate naţio­nal pentru reţeaua trans-euro­peană de transport din cal­culul deficitului buge­tar. Ţara are ne­voie de investiţii publice masive în următorii ani pentru a putea asigura reluarea procesului de conver­genţă reală către media europeană, important pentru aderarea la zona euro. În acest context, aderarea la zona euro nu trebuie grăbită, ci trebuie în primul rând reluată convergenţa reală sus­tenabilă (în anii de criză am asistat de fapt la divergenţă faţă de Europa) astfel încât economia internă să poată face faţă rigorilor unei uniuni monetare. Altfel, dacă nu se va asigura o conver­genţă reală sustenabilă către media europeană, economia internă riscă să devină un şoc asimetric permanent în cadrul zonei euro după aderare, cum s-a întâmplat cu Grecia sau Portugalia.

Devine tot mai evident că politica economică internă trebuie să vizeze pe termen scurt consolidarea bugetară credibilă, reducerea cheltuielilor publice non-necesare (în acest an prin închi­derea robinetului cu pomeni electo­rale), prioritizarea investiţiilor publice şi politici active de creare de locuri de muncă (care să aibă în spate strategii pe termen lung, adoptate de Parlament). Înainte de a stabili un an ţintă pentru aderarea la zona euro România trebuie să-şi stabilească paşii concreţi şi strategia de dezvoltare pe termen lung şi să-i respecte astfel încât economia să poată înregistra o per­formanţă bună după integrarea în Uniunea Monetară. E fundamental să fie identificate decalajele de dezvoltare şi metodele prin care să vizăm convergenţa reală. Fără convergenţă reală sustenabilă către zona euro, Ro­mânia riscă să devină un şoc asimetric permanent.

Ceea ce important este că nu începe în aceste zile doar un nou ciclu politic în Franţa, în Grecia şi în România. Asistăm la primele etape în apariţia unui nou model economic şi de integrare pentru Uniunea Europeană. Dacă Guvernul României nu poate face multe în şase luni, atunci cel puţin poate privi în direcţia corectă. Nu se aşteaptă de la noul Guvern să fie doar unul de serviciu, al soluţiilor punctuale, ci să poată veni cu viziunea pentru următorii patru ani. E momentul să ne întoarcem în Europa, pentru că o readerare la noile sale principii s-ar putea să devină obligatorie.

Mircea Geoană este senator independent

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO