Opinii

Opinie Pieter Wessel: TVA la încasarea facturilor: o schimbare cu iz de normalitate

Opinie Pieter Wessel: TVA la încasarea facturilor: o schimbare cu iz de normalitate

Sursa Foto: Deloitte

18.07.2012, 00:04 1229

Propunerea de implementare a unui sistem de plată a TVA la încasarea facturilor pentru companiile din România cu o cifră de afaceri anuală de până la 500.000 de euro a fost subiectul principal pe agenda discuţiilor fiscale din ultimele zile. Cu toate acestea, încă nu a fost publicat oficial un proiect de implementare a acestei măsuri, deşi numeroase detalii au fost prezentate în conferinţe sau în presa economică.

Numeroşi economişti şi consultanţi au prezentat avantajele aduse de acest sistem - îmbunătăţirea lichidităţilor companiilor şi susţinerea economiei - dar cei mai mulţi au uitat să menţioneze ce rezolvă de fapt acest sistem.

Legislaţia de TVA actuală impune unei companii să plătească TVA imediat ce emite o factură, indiferent dacă cumpărătorul a plătit sau nu factura. Pe de altă parte, cumpărătorul are dreptul să-şi deducă TVA doar pe baza facturii, chiar dacă nu a realizat plata acesteia. În medie, durata dintre momentul emiterii unei facturi şi data la care se realizează plata TVA este de 40 de zile. Astfel, dacă cumpărătorul plăteşte factura în aceste 40 de zile, atunci putem spune că nu există mari probleme pentru sistemul actual. Cele mai multe probleme apar, însă, în rândul companiilor care îşi încasează facturile foarte târziu sau, chiar şi mai rău, care se confruntă cu neîncasarea facturilor. Atunci, vânzătorul are o problemă cu taxa pe care trebuie să o plătească autorităţilor din banii săi, în timp ce cumpărătorul îşi deduce TVA fără să-şi plătească facturile.

Prin urmare, în prezent, dacă cumpărătorul nu plăteşte, atunci problema plăţii TVA rămâne în grija furnizorului.

În sistemul propus de către autorităţi, companiile ar urma să plătească TVA numai după ce şi-au încasat facturile. Astfel, un contribuabil îşi încasează facturile şi abia după aceea plăteşte TVA, nu mai devreme. În sens opus, o companie îşi va putea deduce TVA abia după ce îşi plăteşte furnizorii. Taxa pe valoarea adăugată nu trebuie sa fie o povară pentru companii, ci ar trebui să fie în sarcina consumatorului final. Companiile trebuie să joace rolul unor intermediari ce facilitează plata TVA către autorităţile fiscale.

Plata TVA la încasarea facturilor aduce, în mod cert, anumite avantaje. Va conduce la îmbunătăţirea poziţiei de lichiditate a companiilor şi va rezolva unele probleme din industriile în care plăţile se fac cu întârziere. Spre exemplu, în industria farmaceutică plăţile de la farmacii către distribuitori şi până la producători se finalizează în unele cazuri şi în perioade mai mari de 200 de zile.

Şi pentru că nicio măsură nu are doar avantaje, plata TVA la încasarea facturilor are şi unele limitări sau dezavantaje.

Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor va fi disponibil doar pentru companiile mici a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte pragul de 500.000 de euro. Mai mult, acest prag ar putea conduce la unele probleme dacă sistemul nu va fi implementat corect. Dacă presupunem cazul în care un cumpărător nu aplică noua schemă de TVA, dar furnizorul o aplică. Astfel, prima companie va deduce TVA în orice moment (indiferent când se realizează plata), chiar dacă a doua companie încă nu a plătit taxa către autorităţile fiscale pentru că încă nu şi-a încasat factura.

De asemenea, sistemul propus va creşte povara administrativă pentru contribuabili pentru că aceştia vor avea obligaţia să justifice plata facturilor în faţa autorităţilor fiscale pentru a obţine rambursarea TVA.

Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor nu este atât de simplu şi nici fără riscuri. Dacă nu va fi implementat corect, atunci sistemul ar putea creşte nivelul evaziunii fiscale, deşi riscul nu este substanţial. În plus, din perspectiva situaţiei bugetare, autorităţile ar putea înregistra, în special în primele luni de la implementarea sistemului, o diminuare a sumelor colectate la Bugetul de Stat.

Însă, dacă măsura propusă va fi implementată corect, atunci companiile mici vor beneficia de un sistem în care nu vor mai avea "grija" TVA pentru facturile încasate cu întârziere sau chiar neîncasate, dar nici nu-şi vor mai putea deduce TVA fără a-şi onora obligaţiile de plată.

Pieter Wessel este partener taxe indirecte, Deloitte Tax

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO