Opiniile unui bancher care a calculat transparent dobânzile

5 sep 2010 Autor: Dan Pascariu

ZF din 3 septem-­­­brie a solicitat public "opi­niile bancherilor care au calculat trans­parent dobânzile".Subsemna­tul Dan Pascariu, reprezint o bancă ce poate fi calificată în acea categorie şi vă rog să publicaţi opinia solicitată, pe care o redau mai jos.
În primul rând, sunt de acord în totalitate cu punctul de vedere al domnului M. Negriţoiu, care a explicat foarte bine mecanismul de formare a dobânzilor pe piaţa bancară.
În al doilea rând, toate băncile din România au practicat, într-un moment sau altul, o dobândă de referinţă internă. Precizez că această dobândă de referinţă internă nu este o "invenţie" românească, ci îşi are corespondentul în dobânzile "prime rate" sau "base rate" (la fel de transparente/netransparente ca acelea ale băncilor din România) practicate de zeci de ani în sistemele bancare occidentale, chiar în economii stabile, şi publicate periodic de către fiecare bancă în parte. Financial Times publică în mod regulat în secţiunea "Market Data" "base lending rate" pentru băncile care doresc acest lucru. La fel face şi Wall Street Journal pentru băncile din SUA.
Faptul că unele bănci au adoptat mai repede decât altele formula de dobândă "EURIBOR Ă marjă" faţă de "dobânda de referinţă internă Ă marjă" este irelevant pentru concurenţa de pe piaţa bancară. În primul caz, costul de lichiditate suplimentar derivat din prima de risc de ţară este inclus în marjă, în timp ce în al doilea caz este inclus în dobânda de referinţă internă, rezultatul total fiind, cu mici variaţii, acelaşi. Afirm că este irelevant pentru competiţia de pe piaţa bancară întrucât, după cum probabil cunoaşteţi, de circa 7 ani, potrivit reglementărilor, indiferent de modul de calcul al dobânzilor şi comisioanelor, implicit diferite de la o bancă la alta, acestea trebuie să afişeze un cost total, DAE (dobânda anuală efectivă), care să permită consumatorilor să compare ofertele şi să ia deciziile în cunoştinţă de cauză. Iar consumatorul face exact acest lucru, nelăsându-se influenţat de nivelul marjelor.
În concluzie, diferenţele dintre cele două moduri de cotare sunt doar de for­mă, nu şi de fond. În cazul "pedepsirii" retroactive (?!) a băncilor care au folosit "dobânda de referinţă" şi aplică­rii printr-o decizie administrativă, rigidă, a EURIBOR plus marja veche, ar apărea pe piaţă o diferenţă nejustificată (nici pentru bănci şi nici pentru clienţi) de 3-4 procente pentru produse similare, la costuri comparabile. De-abia într-o asemenea situaţie s-ar crea o distorsiune ma­joră în competiţia de pe piaţa bancară."
În al treilea rând, problema contractelor ban­care. Contractele bancare de retail sunt ceea ce doctrina denumeşte "contracte de adeziune". Respectiv, debitorul aderă şi îşi însu­şeş­te prin semnătură un contract prestabilit (şi publicat) de către creditor. Creditul de retail este "achiziţionat" de către consumator pe principiul "văzut, plă­cut", inclusiv în partea contractu­ală. La fel ca la orice alt produs, creditul nu se vinde cu sila consumatorului şi se presupune că atunci când a semnat creditul ştie ce a achiziţionat.
Deşi n-am înţeles aserţiunea că "juriş­tii băncilor ştiu foarte bine, dar nu spun...", precizez că juriştii ştiu şi spun/scriu foarte bine două lucruri: 1. să aibă grijă să respecte legis­laţia în litera şi spiritul ei, inclusiv cea referitoare la protecţia consumatorului şi 2. să formuleze acele clauze care să protejeze interesele băncii, inclusiv în modificarea dobânzii, dar nu discreţionar/arbitrar, ci în funcţie de condiţiile pieţei.
În al patrulea rând, dacă unele bănci se simt lezate de comportamentul altora, acest lucru se discută şi se tranşează în interiorul Asociaţiei Române a Băncilor şi nu prin intermediul presei. Precizez că în această materie nu au fost discuţii în cadrul ARB.
În ultimul rând, problema abor­dării subiectelor bancare în presa românească. Aproape în totalitate, subiectele bancare sunt abordate din perspectiva "săracului debitor" care este "jefuit" de băncile "lacome". Din păcate, marea majoritate a comentatorilor ignoră faptul că actul de intermediere financiară pe care îl practică băncile nu porneşte de la interesele debitorilor, ci de la cele ale creditorilor băncii (deponenţi individuali, firme, bănci şi alte instituţii financiare). Prima obligaţie fiduciară a unei bănci este faţă de această categorie care reprezintă circa 90% din totalul fondurilor pe care le are la dispoziţie. Faţă de această categorie, banca este obligată să evalueze riscurile corect (mai ales într-o economie instabilă), să îşi creeze rezerve pentru eventuale credite neperformante şi în general să facă tot ceea ce trebuie pentru a proteja fondurile în­cre­dinţate. Din păcate însă, creditorii sunt numeric mai puţini decât debitorii, nu fac scandal şi nu aduc nici voturi, nici abonamente.
De aceea, sunt întru totul de acord cu aprecierile domnului Negriţoiu privind populismul în abordarea acestui subiect, precum şi eventualele poticneli în a asimila regulile economiei de piaţă.
Într-adevăr, după cum afirmaţi, "capitalismul are nevoie de democraţie, de libertatea cuvântului, de curaj, de implicare şi dezbatere liberă pentru a aduce bunăstare". Dar mai are nevoie de ceva. Are nevoie ca aceia implicaţi în dezbatere şi îndeosebi formatorii de opinie să aibă proprietatea cuvintelor, să stăpânească limbajul conceptual şi, mai ales, să fie competenţi şi echilibraţi în abordarea subiectelor dezbătute.

Dan Pascariu, preşedinte al Consiliului de Supraveghere al UniCredit Ţiriac Bank

Cuvinte cheie:
Dan Pascariu
, dobanzi credite
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 13 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (13):
sorin - 08 septembrie 2010, 09:07

@Silviu
Inca esti norocos daca banca iti propune formula aceea, iti spun eu ce imi propun nesimtitii de la marea banca romaneasca Transilvania: marja de 8%+euribor, deci din start 9%..ma gandesc ce voi face cand ajunge euriborul inapoi la 5%, tocmai de aia nu voi semna niciodata acel act aditional si ii voi actiona in judecata pe nesimtiti.

Silviu - 07 septembrie 2010, 11:52

Apreciem parerea dvs dl.Pascariu si chiar daca pentru dvs pare ceva dubios, sa stiti ca noi cei care contestam conditiile actuale nu suntem niste retardati veniti din preistoric cu un bat in spate, nu am dat ieri bolovanul la o parte de la pestera. Suntem niste oameni care in momentul de fata muncesc ca sa plateasca ratele pe care si le-au asumat la banca. O sa dau un exemplu foarte clar: in 2008 cand am facut creditul EURIBOR era 4-5, ceva de genul asta iar dobanda mea era 6.75 (dupa formula cu dobanda de referinta a bancii). Acum mi se propune un EURIBOR + 2.25 + 1.75. Asta inseamna ca nu voi avea niciodata o dobanda mai mica de 5.2%...ceea ce nu e rau...dar daca EURIBOR este 5, rezulta o dobanda de 5+2.25+1.75=9. Deci, de la 6.75 pe veche formula as ajunge la 9 pe noua formula.
Ce parere aveti de asta dl.pascariu? 1% la dobanda mea inseamna 100EUR in plus la rata....vi se pare normal?
As prefera sa aud niste argumente logice nu bazate pe afirmatii SF despre tara noastra si cat de riscant este pentru banci sa vina aici...daca este asa riscant luati-va jucariile si plecati...asa cum unii au fost transoarenti din start cu clientii, desi nu au adunat un nr la fel de mare de clienti.
Sunt sigur ca dvs in calitate de client ati gandi la fel...in calitatea pe care o aveti dvs este greu sa fiti obiectiv si va inteleg perfect, insa nu ne mai judecati ca nu aveti nici un drept!

gabriel - 07 septembrie 2010, 00:52

Domnul meu; cum se face atunci ca se intampla la cuvioasele banci ca au pierdut procese in Romania pe chestiunea cu dobanzile ascunse si mai mult 130000euro pana ieri in amenzi de la anpc in contextul a catorva zeci de sesizari; daca mi permiteti o mica prognoza; cam ce nivel de amenzi vor fi cand vor tabara clientii VB si BCR etc pe ANPC? ANPC nu scoate amenzile din burta; le daruieste tuturor care isi permit sa nu respecte legea intr o tara; pe noi ca si clienti nu ne intereseaza cum isi calculeaza banca dobanzile ci TRANSPARENTA lor; din moment ce toate sesizarile legate de acest aspect au girul ANPc si se concretizeaza in amenzi, cum puteti spune ca bankerii stiu ce fac?(probabil stiu dar nu e bine ca cei multi sa nu afle). Secret bancar? in orice tara secretul merge pana la limita legii cand clientul poate fi dezinformat si asta de la un simplu ambalaj de conserva pana la stufosul ambajaj al unui credit bancar. oricum nu schimbati cu nimic realitatea, a fost un bun exercitiu mediatic, odata cu iesirea la rampa si a domnului Ghetea; un interviu pentru masa de pranz, altul pentru massa de seara, probabilaltul pentru breakfast maine dimineata samd.

pupalpupal - 06 septembrie 2010, 23:45

... cu atata corectitudine si impecabilitate cum se face ca s-au castigat procese ( care arata ca aceste nestemate de contracte sunt de-a curmezisul legilor romanesti) si sa adaugam aici cei peste 130000 euro in amenzi aplicate de ANPC mult prea cinstitelor si atotobedientelor banci , care nu cred ca este un premiu pentru cat de dedicate sunt bancile in respectarea legilor statului. Imi pare aru Dle Pascariu, dar cred ca citati bine teoria: un lucru e clar: CAND O PRACTICA ECONOMICA NU SE INCADREAZA IN LEGILE UNUI STAT , ATUNCI EA DEVINE.....da, ati ghicit- ILEGALA; nu conteaza de cand a inceput ( acest rgument de timp nu aduce prescrierea ci mai mult este un argument impotriva bancii care avand un timp deja scurs de la implementarea contractelor , nu "si au dat seama "in ce gauroi juridic si-au plasat conditiile contractuale si a continuat practicile ilegale, ma refer la contracte cu clauze aiurea.

montezuma - 06 septembrie 2010, 15:03

indiferent de modul de calcul al dobânzilor şi comisioanelor, implicit diferite de la o bancă la alta, acestea trebuie să afişeze un cost total, DAE (dobânda anuală efectivă), care să permită consumatorilor să compare ofertele şi să ia deciziile în cunoştinţă de cauză....
În concluzie, diferenţele dintre cele două moduri de cotare sunt doar de for­mă, nu şi de fond"

Asta e cea mai mare minciuna posibila. Diferenta este uriasa si se refera exact la fondul problemei. O formula raportata la euribor ar fi pus costul micsorarii euribor in spatele bancii 100% in timp ce formula cu "marja de referinta a bancii" pune costul acesta in spatele clientului 100%.
Asta e fondul acestor discutii domnilor bancheri. Cine suporta costurile prostiei bancherilor si a lipsei lor de viziune din perioada <2008. Clientul sa banca?

Florin - 06 septembrie 2010, 12:28

"Afirm că este irelevant pentru competiţia de pe piaţa bancară întrucât, după cum probabil cunoaşteţi, de circa 7 ani, potrivit reglementărilor, indiferent de modul de calcul al dobânzilor şi comisioanelor, implicit diferite de la o bancă la alta, acestea trebuie să afişeze un cost total, DAE (dobânda anuală efectivă), care să permită consumatorilor să compare ofertele şi să ia deciziile în cunoştinţă de cauză. Iar consumatorul face exact acest lucru, nelăsându-se influenţat de nivelul marjelor."

Frumos spus dar aici nu este vorba de marje ci de indicatori de referinta interna. Pentru creditele cu dobanda variabila DAE este bine stabilita pentru primul an, dar dupa..... . Indicele intern creste spectaculos chiar daca marja ramane aceeasi.
Deci domnule Pescariu ramane sau nu DAE constanta pe perioada creditului ?

dobanda - 06 septembrie 2010, 12:00

Domnul bancher a uitat sa pomeneasca de CARTELURI, de piata libera si de concurenta.

De asemenea, bancile si actionarii prin natura afacerii lor isi asuma un risc care acum s-a realizat si trebuie sa-si asume si sa suporte pierderile, nu sa le transfere prin abuz de pozitie dominanta clientilor. Pierderile nu se datoreaza doar unor motive de piata ci si expunerii prea mari la risc pe care bancile si-au asumat-o, contrar semnalelor de alarma trade de BNR din 2006 incoace, care au fostr sistematic ignorate.
Mai mult, reglementarile si normele BNR care au avut ca scop limitarea expansiunii creditului dincolo de limitele de risc acceptabile au fost sistematic eludate de banci prin actiuni individuale si concertate si au apelat inclusiv la mijloace de presiune publica.

marius - 06 septembrie 2010, 11:04

De-abia astept ziua aia in care Isarescu o sa ramina cu o banca de-asta in brate si va trebui sa se intrebe daca are curaj s-o lase sa dea faliment sau baga bani in ea cum au facut colegii lui din Vest

andreis - 06 septembrie 2010, 10:48

E foarte clar ca bancherii profita cit pot de naivitatea clientilor, de lipsa lor de cultura financiara - doar creditul de retail a fost descoperit in Romanica doar de vreo 5 ani. Povestea cu ”clientul nostru, stapinul ...” e mai degraba ”clientul nostru, prostul nostru”, sa zica mersi ca l-am lasat sa ne dea dobinda. Sigur ca depozitele trebuie protejate, dar de ce a fost nevoie ca plafonul de garantare sa fie majorat la 50000 de euro? Din cauza clientilor cu dobinzi variabile la credite??

titi - 06 septembrie 2010, 10:42

Domnule Pascariu,
Pana nu demult aveam o opinie buna fata de Dl. Negritoiu, de dvs. si alti bancheri. Insa, in ultima perioada, faceti tot ce este posibil sa va stricati imaginea... In 2006 am luat credit ipotecar de la o banca greceasca si am primit o dobanda transparenta. 5.9% in primul an si apoi marja de 3.9% + Euribor 6m. Ce dobanda interna aveati la banca dvs. in anul 2006? Cumva 7%-8%? Ce comparati dvs. acum ... marja bancii grecesti cu dobanda interna? Pai cand a crescut Euribor cel mai mult am platit 9.1% cost final, fara alte comisioane de risc, administrare etc. Cand a scazut euribor cel mai mult am platit 5.234%....mai ieftin decat in perioada de 1 an de promotie, mai ieftin decat Prima Casa 1 si 2.... se poate dl.Pascariu dar trebuie sa iti tratezi clientii ca parteneri nu ca vaci bune de muls. Intotdeauna o certitudine chiar mai scumpa este mai buna decat o incertitudine temporar mai ieftina.

sorin - 06 septembrie 2010, 10:08

Din perspectiva matale ai dreptate, insa ceea ce nu spune nimeni, e faptul ca in Romania se platesc cele mai mari dobanzi la credite din UE (profiturile bancilor de la noi sunt ametitoare raportate la numarul de clienti), contractele sunt alambicate, lasa loc la interpretari, de cele mai multe ori in defavoarea clientului, dobanda variabila la credite in Romania...e variabila doar in sus...bancile din Romania tind sa arunce toate pierderile pe spatele clientilor, in loc ca intr-o relatie normala...sa se imparta intre cele doua parti...clientii bancilor sunt sufocati de comisioane, de la comisioane de risc (a se vedea ca riscul la un credit ipotecar e acoperit de ipoteca, ca doar de aia e ipotecar), de administrare, de depunere cash la ghiseu, etc...in concluzie clientul (sclavul) isi asuma toate aproape toate riscurile, banca transferand toata neperformanta ei pe spatele lui...la vremuri bune costul creditului nu scade...la vremuri rele...stim cu totii...deci lasati-ne cu povestile astea, simtim pe piele noastra comportamentul "corect" care ni se aplica...oricum bancile nu inteleg o chestie simpla, degeaba tot tragi de oameni care si asa de abia mai pot plati, la un moment dat se va spare buboiul, inca un an doi de recesiune si vor ajunge sa-si schimbe domeniul de activitate in agentii imobiliare...sunt curios cine o sa cumpere imobilele cu preturile umflate din 2007-2008...

un clinet - 06 septembrie 2010, 09:50

cate neadevaruri spune si dl Pascariu in sprijinul dlui Negritoiu si al business-urilor dumnealor!

cateva aspecte:
1. zice dl Pascariu "indiferent de modul de calcul al dobânzilor şi comisioanelor, implicit diferite de la o bancă la alta, acestea trebuie să afişeze un cost total, DAE (dobânda anuală efectivă), care să permită consumatorilor să compare ofertele şi să ia deciziile în cunoştinţă de cauză....
În concluzie, diferenţele dintre cele două moduri de cotare sunt doar de for­mă, nu şi de fond"
- dar uita sa precizeze ca la scaderea indicilor dobanzile la creditele in derulare legate de XBor au scazut, iar cele legate de dobanda de referinta a bancii fie au crescut fie au ramas constante.
Doar o mica diferenta pe care cei care au luat credite cu dobanda netransparenta nu au avut cunostintele necesare sa o sesizeze.

2. alta gogorita "Respectiv, debitorul aderă şi îşi însu­şeş­te prin semnătură un contract prestabilit (şi publicat) de către creditor."
- care banca impreuna cu oferta oferea si contractul de credit? NICI UNA! auzi acum, cica contactul publicat.

3. "Deşi n-am înţeles aserţiunea că "juriş­tii băncilor ştiu foarte bine, dar nu spun...", precizez că juriştii ştiu şi spun/scriu foarte bine două lucruri: 1. să aibă grijă să respecte legis­laţia în litera şi spiritul ei, inclusiv cea referitoare la protecţia consumatorului"
- desigur, de aceea e plin in contracte de formulari ca "la aprecierea bancii", "daca banca considera", "banca isi rezerva" etc

ar mai fi si altele.

CONCLUZIA nu poate fi decat una singura:
Hotul striga hotii!

Vasile - 06 septembrie 2010, 09:47

Multumesc Mirel pentru Link !
O lectie pentru multi vorbitori !

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!