Opinii

Realitatea virtuală

Realitatea virtuală
10.04.2013, 18:13 744

Acum câteva zile îşi anunţa ieşirea de pe scenă cel care, de mai multă vreme, anunţa că va lansa primul operator mobil virtual din România. Era un act de deznădejde urmare a peste doi ani de încercări, fără succes, de a pune bazele unuui nou tip de afacere în telecomunicaţiile româneşti. Este un eşec al pieţei noastre de telecomunicaţii, care se dovedeşte a nu fi suficient de matură, sau măcar nu în linie cu restul UE.

Eşecul poate fi explicat prin trei factori - întreprinzătorul, reglementarea pieţei şi opoziţia  operatorilor de reţele mobile la gazduirea operatorilor virtuali.

Eşectul poate fi al întreprinzătorului, prin modul în care a gestionat afacerea, relaţiile cu parteneri din industrie, în primul rând cu operatorii de telefonie mobilă, aşa cum şi succesul ar fi fost tot al său, dacă afacerea reuşea.  

Eşecul se mai datorează şi reglementării, şi în primul rând subsemnatului, care nu a reuşit să impună un cadrul de reglementare adecvat intrării pe piaţă operatorilor virtuali având în vedere cel puţin noul regulament al roamingului internaţional din 2014, dacă nu şi competiţia pe termen mediu şi lung. Este însă adevarat că actualul cadru de reglementare nu prea lasă mult loc de manevră, însă totuşi ceva s-a facut - acceptarea de către doi operatorii de reţele mobile a obligaţiei de a găzdui operatori virtuali odată cu noile licenţe de spectru.

Şi nu în ultimul rând, este şi ’meritul’ operatorilor de reţele mobile care au ştiut cum să ’gestioneze’ relaţiile cu cel care tot ameninţa că va lansa primul operator mobil virtual din România. Operatorii de reţele au amânat, au tergiversat, luptând pentru o reglementare cât mai convenabilă, bazându-se pe faptul că relaţiile cu un astfel de operator sunt comerciale şi că reglementarea din UE este destul de lejeră. Şi pot fi înţeleşi operatorii de reţele mobile - îşi apără afacerea. De ce să mai împartă cu alţii o piaţă în scădere continuă din 2009 din cauza crizei economice?

Toate acestea în detrimentul utilizatorului final, care ar putea fi privat de servicii mai ieftine şi mai performante pe care le poate aduce competiţia.

 

Cine ar putea lansa totuşi operatori mobili virtuali?

Marile lanţuri de retail, prezente şi în România, ar putea fi primii candidaţi la lansarea de operatori mobili virtuali. Aceşti operatori virtuali s-ar integra în politica de retenţie a clienţilor acestor lanţuri de retail. Cum numărul potenţialilor operatori virtuali de acest tip nu este foarte mare şi cum şi numărul de clienţi pe care îi poate atrage un astfel de operator este relativ mic (de ordinul miilor), operatorii de reţele mobile nu au a se teme prea mult.

Un alt tip de operartor virtual ar putea fi cel de tip ’etnic’ şi aici avem cîteva exemple - operatorii etnici lansaţi în Anglia şi Germania şi care adresează populaţia chineză respectiv turcă din aceste ţări. Nici de un astfel de operator virtual nu ar trebui să se teamă operatorii noştrii de reţele, fiind puţin probabil a se lansa vreunul pe termen mediu.    

Operatorii virtuali care aduc inovaţii tehnologice, precum cel despre care discutăm, şi care adresează întrega piaţă pot fi o ameninţare la adresa operatorilor de reţele mobile, dacă au un plan de afacere bine susţinut (comercial, financiar, tehnic) şi, bineînţeles, dacă au acceptul operatorilor de reţea. Practica internaţională arată însă că sunt puţine pieţe in care ponderea clienţilor operatorilor virtuali depăşeşte 10% din total.   

 

Ce ar însemna pentru România apariţia primilor operatori virtuali?

Desigur, mai multă competiţie pe piaţa naţională, o piaţă destul de competitivă astăzi. Pe termen mediu şi lung lucrurile s-ar putea schimba având în vedere atât contextul economic mondial (criza economică prelungită), cel specific industriei - concentrările din ultimii ani favorizate şi de criza economică, fuziunile de reţele (EverythingEverywhere din Anglia, de ex), construirea de reţele noi în comun, LTE mai ales, etc. EverythingEverywhere ar putea fi orinunde, oricând, chiar şi în România. Apariţia operatorilor virtuali este necesară şi pentru viitorul competiţiei din telecomunicaţiile româneşti.

 

De ce ar avea nevoie România de operatori mobili virtuali?

În primul rând pentru că suntem singura ţară din UE care încă nu are astfel de operatori. Apoi, peste circa un an când urmeză a intra în vigoare noul regulament de roamning internaţional, un rol important pentru creşterea competiţiei pe această piaţă revine operatorilor mobili virtuali. Aceştia ar urma, alături de operatorii de reţele, să ofere servicii de roaming internaţional românilor care călătoresc în spaţiul UE la costuri care se estimează mai mici decât cele de astăzi. De fapt, nemulţiumirea CE este dată de lipsa de competiţie constatată prin aplicarea ultimelor regulamente de roaming - operatorii de telefonie mobilă şi-au aliniat tarifele de roaming aprope de limitele stabilite de CE, astfel că tarifele pe acestă piaţă nu au urmat soarta tarifelor din comunicaţiile mobile - scăderea continuă în ultimi ani datorită competiţie, aşa cum se observă peste tot şi mai ales în România. Pe piaţa roamingului internaţional scăderea a fost anuală, dată de regulamentele de roaming propuse de CE şi nu de forţele pieţei, astfel că astăzi tarifele de roamning sunt cu mult mai mari decât tarifele naţionale, lucru greu de acceptat pentru o piaţă europeană, care se vrea unică.  

Nu ştiu dacă la mijlocul anului 2014, când urmează a intra în vigoare noul regulament de roaming internaţional, România va avea vreun operartor mobil virtual. Însă, un cadru de reglementare mai permisiv operatorilor mobili virtuali ar tebui să aibă. Şi ar mai trebui ca şi Consiului Concurenţei să se alăture ANCOM în această încercare de a face posibilă intrarea pe piaţă a operatorilor mobili virtuali în România.  

Nicolae Oacă a fost până săptămâna trecută consilier al preşedintelui ANCOM, autoritatea de reglementare şi supraveghere a pieţei telecomunicaţiilor din România

Dr. Nicolae Oacă (Nicolae.Oaca@gmail.com)

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO