Opinii

Sorin Paslaru: Consumati, consumati, consumati

26.03.2007, 19:15 43

"Afacerile bune se fac in estul Europei, pentru ca oamenii vor sa cheltuiasca, sa consume, in timp ce in vest sunt mult mai preocupati de economii si pensii private."
Declaratia de saptamana trecuta a directorului general al Metro, Michael Wiedmann, in cadrul conferintei de prezentare a rezultatelor globale ale companiei, arata cum afacerile depind de felul cum vad oamenii lumea.
Unii, est-europenii - dintre care romanii sunt in top la setea de cheltuit - ca niste copii mereu in cautarea a ceva nou de descoperit, fara sa se uite in urma. Altii, vest-europenii - dintre care probabil ca germanii sunt cei mai rezervati - stau intr-un colt, observa si se gandesc mai mult la viitor si la riscuri.
Cat vor mai avea romanii aceasta perspectiva idilica, de Cristofor Columb descoperitor, asupra lumii? Mult timp de acum incolo, pentru ca abia au inceput sa iasa din casa.
Grecia si Portugalia - tarile de la periferia Uniunii Europene care au avansat ajutate de banii europeni - au avut nevoie de peste 20 de ani sa ajunga la un nivel al PIB-ului pe locuitor apropiat de media UE.
Cu aproape 5.000 de euro pe cap de locuitor, noi suntem acum la nivelul Greciei din 1981, care a ajuns in 2005, deci dupa 24 de ani de la aderarea la UE, la 20.000 de euro pe cap de locuitor.
Portugalia, care a aderat in 1986, nu a reusit in 20 de ani decat sa-si dubleze PIB-ul, pana la 12.000 de euro pe locuitor, adica a ajuns in medie pana la nivelul de dezvoltare la care este astazi Bucurestiul, la jumatate fata de media PIB-lui pe locuitor al Uniunii Europene.
Teama de viitor si reticenta indatorarii din Germania sau Franta au explicatii. Europenii vad cum joburile fug de sub ochii lor in Est. Spre exemplu, miile de angajari care se fac acum in service-center-uri la noi au in spate desfiintari de departamente intregi de contabilitate sau achizitii din mari companii din Vest.
Astfel, tranzitie nu este numai la noi, iar cea de la noi s-ar putea sa fie mai usoara. Venind din orase mici lipsite de investitii, tinerii romani care "prind" joburi in multinationale cu salarii din start de cateva sute de euro au o perspectiva mult mai optimista asupra vietii decat tinerii din vechea Europa, unde competitia este mult mai stransa.
Aici, cresterea afacerilor duce deocamdata la angajari la gramada. Dincolo, fara ultraspecializare, doc(torat), post doc, nu rezisti. Cele mai amenintate sunt pozitiile de mijloc din companii, adica chiar segmentul cel mai cautat la noi.
De aici teama de viitor si grija pentru economisire din Vest. Mai mult, din cauza ca multinationalele fac mai mult profit in strainatate decat in tarile de origine, bursele merg mai bine decat economia, astfel incat actionarii castiga mult mai bine decat salariatii.
Asa ca toata lumea este cu ochii pe bursa, iar foamea de informatii financiare se traduce prin cresterea tirajelor publicatiilor de business si aparitia de noi titluri.
Spre exemplu, cei 800.000-900.000 de actionari individuali din Franta sunt mult mai interesati de dividendele de la Total sau de cum au evoluat SICAV-urile (fonduri de investitii cotate pe bursa) decat de catalogul Ikea sau de ce al ClubMed.
De ce toate acestea? Pentru ca banii alearga mai repede decat oamenii si decat marfurile. Capitalul cauta randamente bune si deocamdata noi le oferim. Cand nu va mai fi cazul, va pleca. Avem o explicatie, dar ce nevoie avem de ea, atat timp cat suntem in pozitia avantajoasa?
La noi, multi gandesc asa. Pluteste in aer o pofta de consum, o pofta de viata cum aceasta tara nu a mai cunoscut probabil din perioada interbelica.
Cheltuielile turistilor romani in strainatate in ianuarie au crescut cu 50% fata de anul trecut - semn ca vacantele la schi in Austria se generalizeaza in dauna Craciunului in Poiana.
La fel, traficul aerian low-cost a crescut cu 50% in primele doua luni dupa aderare. Week-end-urile la Roma, la Viena sau lunile de miere la Paris au devenit pentru multi tineri un fapt comun.
Reprezentantii East Capital, un fond de investitii suedez care are investitii de 115 milioane de euro pe piata de capital din Romania, au dus investitorii intr-un hipermarket pentru a le arata adevarata economie, nu la Institutul National de Statistica.
Intram in UE cu o o pofta de consum, de a vedea, de a gusta, de a cumpara - teribila. Aici este motorul recuperarii decalajului.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO