Conform unei analize a departamentului de evaluare şi analiză economică al firmei de consultanţă şi audit PwC pe piaţa de capital din România, preţul actual al acţiunilor încorporează aşteptarea investitorilor că, pe termen lung, dividendele vor creşte în medie cu peste 5% anual comparativ cu ultimul dividend distribuit.
Raportat la nivelul relativ constant al dividendelor observat în ultimii trei ani, această aşteptare de creştere este semnificativă şi poate fi interpretată din perspectiva unei necesităţi din ce în ce mai ridicate pentru societăţile din România de a genera mai multă valoare, potrivit unei analize realizate de Sorin Petre, director, CFA şi Ileana Guţu, senior manager, CFA în cadrul departamentului servicii de evaluare şi analiză economică PwC România.
În realitate, orice acţionar îşi propune să aibă un randament cât mai ridicat din afacerea în care investeşte, indiferent că discutăm despre o companie listată sau privată. Privind lucrurile din această perspectivă, în gestionarea unei afaceri îşi face loc conceptul de management bazat pe valoare (în engleză „value based management“), care reprezintă procesul de maximizare a valorii companiei în mod continuu. Primul aspect de avut în vedere este stabilirea unui astfel de obiectiv: gestionarea afacerii din perspectiva maximizării valorii sale care nu se traduce neapărat într-o creştere a vânzărilor sau a profitabilităţii.
Pentru a fi relevant ca indicator de măsurare a performanţei companiei, creşterea vânzărilor ar trebui să îndeplinească două condiţii: să conducă la realizarea unui profit economic şi să fie sustenabilă pe termen lung, ceea ce este echivalent cu asigurarea unui raport optim între activele imobilizate şi curente, dar şi a unei structuri de finanţare corespunzătoare (raportul dintre finanţare pe termen lung şi finanţare pe termen scurt; raportul dintre datorii şi capitalul propriu).
În categoria obiectiv financiar pe termen scurt, se recomandă utilizarea indicatorului profit economic, indicator puternic corelat cu crearea de valoare şi definit ca diferenţa dintre rentabilitatea reală a capitalului investit şi costul capitalului de pe piaţă.
Profitul economic comensurează decalajul dintre ceea ce o companie produce într-o anumită perioadă şi minimul pe care ar trebui să îl producă pentru a-şi satisface furnizorii de capital, inclusiv acţionarii.
În consecinţă, maximizarea profitului economic va conduce în timp la maximizarea valorii companiei.
Astfel, iniţiativele strategice ale oricărei companii de succes au la bază două elemente: creşterea valorii companiei în contextul ţinerii sub control a riscurilor.
Dar cu cât va creşte valoarea afacerii ca urmare a faptului că resurse suplimentare sunt investite, contracte strategice sunt încheiate sau un nou parteneriat este lansat? Există alternative care pot crea mai multă valoare pentru acţionari? Cum se corelează valoarea afacerii cu obiectivele strategice şi cu performanţa societăţii respective? Iată câteva dintre întrebările la care managementul bazat pe valoare îşi propune să răspundă printr-o înţelegere aprofundată a conceptului de valoare de afacere, a riscurilor, dar şi a oportunităţilor asociate deciziilor majore. Acest proces presupune identificarea variabilelor-cheie care influenţează respectiva companie şi cuantificarea diverselor alternative de investiţii sau dezinvestiţii, pentru a ajunge la un consens cu privire la direcţia strategică de urmărit în scopul îndeplinirii obiectivelor asumate.
Analiza efectuată de PwC România se bazează pe date financiare şi estimări Bloomberg aferente unui eşantion de 149 de companii listate la Bursa de Valori Bucureşti, din diverse industrii, selectate în funcţie de capitalizarea bursieră şi disponibilitatea informaţiilor. Data de referinţă a analizei este 30 septembrie 2015.