Opinii

Viitorul industriei fintech din România şi dincolo

Viitorul industriei fintech din România şi dincolo
26.07.2018, 10:43 738
 

De-a lungul anilor, fintech-urile ne-au obişnuit în mod intenţionat cu independenţa, deoarece, în acest fel, companiile pot reduce costurile serviciilor pentru clienţi. Prin această reducere a costurilor, din ce în ce mai multe companii care oferă servicii de împrumut, schimb valutar, servicii de plată sau chiar servicii bancare standard, se acomodează cu acest nou climat digital. Cu toate acestea, multe companii, în special cele specializate în finanţe, asigurări sau colectări de datorii, întâmpină dificultăţi în adaptarea la noile condiţii şi tendinţe digitale.

Industriile tradiţionale care au sau au avut dificultăţi de adaptare la noile tendinţe digitale, în curând vor fi nevoite să se confrunte cu o mare provocare, şi anume Directiva Privind Serviciile de Plată 2 (PSD2). Odată ce PSD2 va intra în vigoare, influenţa fintech-urilor va creşte în mod semnificativ. PSD2 va aduce cea mai mare revoluţie observată până acum în industria serviciilor financiare - va detrona băncile prin eliminarea monopolului acestora şi va stabili noile reguli ale jocului. În momentul implementării, clienţii vor putea achiziţiona şi utiliza din ce în ce mai multe servicii inovative de la instituţii financiare nebancare şi fintech-uri în timp ce se supun aceloraşi reguli de siguranţă şi securitate, care rămân desigur, prioritare. Cu siguranţă vor apărea noi jucători pe piaţa serviciilor financiare, capabili să furnizeze servicii care până acum erau rezervate doar băncilor. 

În timp ce industriile tradiţionale de servicii financiare vor fi ocupate concurând cu fintech-urile şi invers, adevăratul câştigător din această situaţie va fi clientul. Deşi iniţial fintech-urile şi-au bazat serviciile pe independenţa clienţilor, în zilele noastre vedem că şi companiile active în sfera digitală încep să realizeze că clienţii nu au ocazia de a discuta sau de a se întâlni cu un consilier financiar, situaţie obişnuită atunci când se folosesc serviciile unor furnizori tradiţionali financiari. Desigur, nu putem vorbi încă despre o metamorfoză serioasă a industriei fintech, dar vedem că tot mai mulţi furnizori de servicii financiare online apelează la contactul direct cu clientul ca la o modalitate suplimentară de construire şi menţinere a relaţiilor. Acesta este modelul pe care noi, la Aforti Exchange, l-am adoptat şi credem că acesta este avantajul nostru competitiv - fiind online-based şi garantând independenţa oferind în acelaşi timp clienţilor noştri un sprijin personal, fie prin telefon, fie chiar în persoană.

Astfel, chiar dacă suntem deja în epoca fintechs şi, rolul lor precum şi cota de piaţă vor continua să crească, suntem convinşi că există o serie de reguli care trebuie respectate şi ţinute minte atât de către companiile active în domeniul fintech sau de cele care adoptă în prezent cele mai noi tendinţe digitale:

  • Clientul simte încă nevoia de a fi observat şi susţinut;
  • Produsele financiare trebuie să fie simple - nimănui nu îi place să se simtă ignorant, mai ales atunci când vine vorba de lumea financiară unde clientul se poate simţi pierdut iar rolul fintech-urilor este de a-l face să se simtă confortabil;
  • Execuţia la timp este cel mai important aspect şi va fi întotdeauna principalul avantaj competitiv, care în lumea “ASAP” ar putea depăşi chiar şi criteriile de cost;
  • Preţul trebuie să fie competitiv în comparaţie cu cel oferit de bănci şi alte instituţii financiare standard.

Deoarece fintech-urile sunt în prezent una dintre cele mai în creştere industrii tehnologice din lume, fără îndoială, pieţele serviciilor financiare vor suferi o transformare majoră în următorii ani. Deoarece reglementările vor continua să se adapteze la această nouă realitate, la fel şi furnizorii de servicii financiare tradiţionale, pentru a ţine pasul cu concurenţa şi pentru a-şi menţine poziţia pe piaţă. Aceasta va conduce la o situaţie în care clienţii vor avea în sfârşit o gamă largă de produse financiare diferite la îndemână şi vor avea o gamă mult mai mare de oportunităţi de alegere, deoarece PSD2 reprezintă un pas important spre o piaţă unică digitală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO