Piata IT&C

Vanzarile de notebook-uri urca fara oprire

Vanzarile de notebook-uri urca fara oprire

Click pentru imaginea intreaga

26.09.2007, 14:08 73

Vanzarile de calculatoare portabile de pe piata locala sunt asteptate sa depaseasca in acest an 210.000 de unitati, dupa ce anul trecut au fost vandute peste 140.000 de notebook-uri, potrivit companiei de cercetare International Data Corporation (IDC).
Cresterea vanzarilor de calculatoare portabile se datoreaza, in primul rand, preturilor in scadere, corelate cu cresterea puterii de cumparare a consumatorilor.
"Tonul este dat in mod special de dinamica intreprinderilor mari, dar si pe zona de retail se poate observa o crestere a vanzarilor de notebook-uri comparativ cu PC-urile. Din ce in ce mai mult evolutia pietei va determina laptop-urile sa fie mai dorite si mai accesibile pentru romani", a declarat Ileana Stroe, marketing manager Fujitsu Siemens Computers (FSC) Romania.
Calin Mirea, research analyst la IDC, este de parere ca "preturile notebook-urilor vor continua sa scada pentru urmatorii 5 ani, insa este un proces continuu de inlocuire a vechilor tehnologii, care lasa loc altora noi si de multe ori mai scumpe. Observam ca pretul mediu scade de la an la an, dar rata depinde foarte mult de avansurile tehnologice si de obiectivele de vanzari ale marilor vendori mondiali."
Potrivit IDC, pretul mediu de vanzare al unui notebook s-a situat anul trecut la o valoare de 1.233 de dolari fara TVA (3.463 lei). Pretul mediu al unui notebook a scazut cu aproximativ 35% de la 5.312 lei in 2003.
"PC-urile sunt detronate de laptopuri datorita scaderii foarte mari a preturilor, nevoii din ce in ce mai mari de mobilitate, de conectivitate nelimitata, precum si datorita performantelor din ce in ce mai ridicate ale acestora, de la cea mai inalta tehnologie la cel mai atractiv si ergonomic design", a precizat Stroe.
In al doilea trimestru al anului in curs, Dell a preluat de la Fujitsu Siemens pozitia de lider al pietei de laptop-uri din punctul de vedere al numarului de unitati vandute. Pe urmatoarele locuri se regasesc, in aceasta ordine, HP, Toshiba si Asus. FSC a ocupat anul trecut, pentru al treilea an consecutiv, pozitia de lider al pietei locale de laptop-uri.
Potrivit oficialilor Dell, compania a inregistrat in T2 o crestere de 144,6% a numarului de computere portabile vandute, la 17.700 de unitati, peste rata de crestere e pietei. In T2 in piata au fost vandute cu 120% mai multe unitati decat in al doilea trimestru din 2006.
De la inceputul acestui an, FSC a vandut in Romania peste 30.000 de notebook-uri, peste numarul total de unitati vandute in 2006 de companie, respectiv 26.068, potrivit studiilor IDC.
Filiala locala a producatorului taiwanez de computere Acer a vandut in primele sase luni din 2007 circa 14.200 de laptop-uri, in crestere cu 260% fata de aceeasi perioada din 2006, si a ocupat, potrivit lui Bogdan Iftemie - director de vanzari al Acer Romania ? pozitia a treia in piata cu o cota de 14%. Compania a precizat ca a vandut in primul semestru circa 10.000, in timp ce intervalul aprilie ? iunie a adus vanzari de 4.200 de unitati.
"Pentru trimestrul trei estimam ca vanzarile vor fi de circa 10.000 - 12.000 de unitati, ceea ce arata ca ne vom indeplini obiectivul asumat, respectiv 30.000 de calculatoare portabile", a precizat Iftemie.
Anul trecut, Acer a raportat pentru piata locala vanzari de 17.000 de computere portabile si o cota de piata de 12,45%.
Oficialul FSC apreciaza ca evolutia vanzarilor de notebook-uri poate fi influentata puternic ca urmare a castigarii unor proiecte majore in segmentul administrativ si guvernamental, dar si in segmentul marilor companii.
La inceputul acestui an, Dragos Nicolaescu, country manager FSC Romania, a declarat ca Fujitsu Siemens intentioneaza deschiderea unei facilitati de productie in Europa de Est, Romania fiind una dintre tarile aflate in competitia pentru aceasta investitie. El a adaugat ca FSC analizeaza diverse aspecte precum costuri si disponibilitatea fortei de munca si ca va lua o decizie in cursul anului viitor.
IDC estimeaza ca in urmatorii cinci ani vanzarile isi vor continua ritmul crescut de crestere, dupa modelul tarilor vecine.
"Ne asteptam ca pana in 2011 piata sa continue sa creasca foarte puternic - zeci de procente de la an la an. Daca luam in calcul evolutiile regionale pe care le vedem, mai este inca foarte mult spatiu de expansiune pentru piata de notebook-uri in Romania", a precizat Mirea.
Piata totala de PC-uri, care include desktop-uri (computere de birou), notebook-uri si servere, din Romania este estimata in acest an la circa 800.000 de unitati, in crestere cu 25% fata de 2006, cand au fost raportate 635.000 PC-uri.
Din datele IDC reiese ca in primul semestru al anului s-au vandut 375.000 de PC-uri, in valoare de 327 milioane dolari, in crestere cu aproximativ 50% fata de aceeasi perioada din 2006.
Pentru cel de-al doilea semestru din 2007, Mirea estimeaza ca vor fi vandute 425.000 de computere personale, cu o valoare de aproximativ 330 milioane de dolari.
In 2006, piata de laptop-uri a crescut cu 56,2% fata de 2005, in timp ce vanzarile de PC-uri desktop au scazut cu aproximativ 3%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO