Politică

44% din investiţiile străine în România au venit din ţările care ne-ar vrea în afara Schengen

44% din investiţiile străine în România au venit din ţările care ne-ar vrea în afara Schengen

Autor: Iulian Anghel

22.09.2011, 00:09 1982

Cele patru ţări care şi-au anun­ţat până acum opoziţia faţă de aderarea României la Spaţiul Schengen reprezintă mai bine de 25% din totalul schim­burilor comerciale ale României. Mai mult, 44% din totalul investiţiilor străine directe în România (50 mld. euro) erau, la finele lui 2009, făcute de companii din cele patru ţări care se opun admiterii României în spa­ţiul intern fără frontiere al Uniunii - Olanda, Finlanda, Germania şi Franţa.

Consiliul de Justiţie şi Afaceri Interne (JAI), care îi reuneşte pe miniştrii de resort din ţările UE, va discuta astăzi intenţia Ro­mâniei şi a Bulgariei de a adera la Spaţiul Schengen. Dar ţările menţionate ar putea bloca procesul pe motiv că nu s-au făcut suficiente eforturi în Justiţie şi în comba­terea corupţiei.

România a cheltuit deja cea mai mare par­te din suma de 1 mld. euro destinată secu­rizării frontierelor (270 mil euro bu­getaţi doar în 2011) pentru a putea face faţă exi­genţelor Schengen. Cea mai mare parte din aceşti bani a fost încasată de concernul franco-german EADS, contractul fiind sem­nat în 2004 în prezenţa fostului premier Adrian Năstase şi a fostului cancelar german Gerhard Schroder.

La începutul anului preşedintele Tra­ian Băsescu, pus în faţa refuzului Ger­ma­­niei şi al Franţei de a accepta aderarea, a ame­ninţat că va opri investiţiile, iar cei 270 mil euro pentru acest an vor fi îndrep­taţi spre IMM-uri. Dar lucrurile au mers înainte.

Senatul şi Camera Deputaţilor au adop­tat ieri, în şedinţe separate, o declara­ţie privind Spaţiul Schengen. Este cea mai tranşantă declaraţie adoptată de Legislativ într-un domeniu extern: "Camera Deputa­ţilor din România ia act cu îngrijorare şi dez­apro­bă categoric deciziile luate în Parla­mentele şi Guvernele naţionale ale unor state partenere din UE privind blocarea aderării ţării noastre la acordul Schengen", se arată în declaraţia deputaţilor.

Parlamentul atrage atenţia tuturor forurilor comunitare şi ţărilor membre ale UE că cetăţenii români sunt cetăţeni euro­peni cu drepturi depline în spaţiul comu­nitar, apreciind că încălcarea drepturilor acestora reprezintă o gravă atingere a principiilor fundamentale care stau la baza construcţiei europene şi creează prece­dente periculoase.

Ce acuză, de fapt, declaraţia care, în am­bele camere, a fost adoptată aproape în una­nimitate, puterea şi opoziţia trecând pes­te dispute? Anume naţionalismul pre­zent în deciziile unor state ale UE, în spe­cial al Olandei al cărei guvern este sprijinit în Parlament de un partid antieuropean care a obligat Executivul de la Haga să se opu­nă aderării, chiar şi parţiale, a României.

Olanda susţine nu doar că România este un stat profund corupt, ci chiar că nu este un stat de drept.

Dar, paradoxal, Olan­da este cel mai mare investitor străin în România (peste 10 mld. euro), iar o companie finlandeză, Nokia, a deschis la Cluj o investiţie majoră, în vreme ce guvernul Finlandei se opune aderării României.

Neprimirea României în Schengen nu ar avea cum schimba actualele stări de lucruri. Românii pot merge în UE doar cu buletinul, graniţa Schengen însemnând doar o aşteptare de câteva minute sau zeci de minute la controlul vamal şi atât. Dacă Franţa vorbeşte în aceste zile de infractorii români care ar fi copleşit-o se întâmplă într-o vreme în care România este în afara Spaţiului Schengen, nu în interior. Nici România, nici Franţa nu-i poate opri la graniţe pe potenţialii infractori pentru că ar îngrădi dreptul la liberă circulaţie. Aşa cum cineva în România care ar putea repre­zenta un potenţial pericol nu poate fi oprit să treacă graniţa judeţului lui, tot aşa nu poate fi împiedicat să treacă graniţa Fran­ţei. Şi tot aşa, în numele celor patru libertăţi fun­damentale ale UE, România nu poate împiedica, de pildă, libera circulaţie a capi­­talurilor, chiar şi speculative, care vin sau pleacă din România.

România a îndeplinit toate condiţiile teh­nice de aderare, subliniază ministrul de interne Traian Igaş.

De vreme ce graniţele României sunt securizate, iar problema, fie a corupţiei, fie a infractorilor români, nu ţine deloc de apartenenţa sau nu la Spaţiul Schengen, care este motivul refuzului?


Ne ducem în Justiţie?

Responsabilii români îl găsesc în natura naţionalistă a unor guverne. Franţa şi Ger­mania ar putea accepta un compromis, foarte probabil, o aderare parţială (ceea ce ar însemna eliminarea controalelor în aero­por­turi şi porturi în 2011 şi la frontierele te­restre anul viitor), dar nu şi Olanda şi Finlanda - iar decizia trebuie să fie unanimă.

Ministrul olandez al imigraţiei, Gerd Leers, a mai găsit ieri un motiv de refuz: blo­carea transporturilor de flori din Olanda în vămile româneşti este un motiv în plus pen­tru menţinerea României în afara spaţiului Schengen, susţine el.

În acelaşi timp, Şeful Departamentului Schen­gen din MAI, Marian Tutilescu, sus­ţine că România ia în calcul inclusiv o ac­ţiune la Curtea Europeană de Justiţie.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO