Politică

Cate voturi aduc consultantii lui Obama platiti cu milioane de euro. De ce avem nevoie de consultanti straini? Comentati aici

Cate voturi aduc consultantii lui Obama platiti cu milioane de euro. De ce avem nevoie de consultanti straini? Comentati aici
01.05.2009, 00:00 110

Partidul Social Democrat a anuntat in urma cu doua zile ca a incheiat un contract de consultanta pentru alegerile europarlamentare si prezidentiale cu Benenson Strategy Group, o firma care a participat si la campania lui Barack Obama pentru alegerile prezidentiale. Anuntul a venit dupa ce principele Radu, care a anuntat ca va candida ca independent la alegerile prezidentiale, a cooptat-o pe Betsey Meyers, una din colaboratoarele din cercul de "intimi" al actualului sef al administratiei americane in timpul campaniei pentru prezidentiale.

De-a lungul vremii, politicienii au apelat la consultanti straini fara a avea insa rezultate notabile, ceea ce a intarit perceptia ca firmele de marketing politic din afara tarii nu se pricep sa gaseasca reteta de succes pentru Romania.
 
Si consilierul lui Clinton si-a incercat norocul in Romania
In urma cu 5 ani, Lia Roberts, o americanca de origine romana, isi dorea sa devina presedintele Romaniei cu sprijinul lui Dick Morris, strategul care in 1996 l-a ajutat pe Bill Clinton sa fie reales in functia de presedinte al SUA. Acum Radu Duda mizeaza pe Betsey Meyers, iar Mircea Geoana pe firma Benenson. Cate voturi in plus le vor aduce strategii straini?
Parerile specialistilor in marketing politic sunt impartite. "Americanii stiu mai multa strategie", spune Dan Andronic, fosta mana dreapta a lui Calin Popescu-Tariceanu. "Retetele lor nu se aplica in totalitate la noi. Au know-how, dar le e greu sa inteleaga contextual cultural", afirma consilierul prezidential Sebastian Lazaroiu.
Dan Andronic detine firma One Communication, impreuna cu Tal Silberstein. A lucrat pentru PSD si Adrian Nastase in 2004, iar intre 2004 si 2008 a lucrat pentru PNL si pentru mai multi lideri ai liberalilor. El spune ca este un "tabu prostesc" sa spui ca americanii nu se pricep la campaniile romanesti. "Romanii nu sunt altfel decat restul lumii. Eu am lucrat la campanii castigatoare in Serbia, Austria si Bulgaria impreuna cu Tal Silberstein. Ceea ce conteaza la consultantii straini este ca ei au mai multa experienta, ei au participat la mai multe campanii decat romanii", afirma Andronic.
El spune ca Benenson Strategy Group, firma de consultanta care va lucra pentru PSD la campania pentru europarlamentare si la cea prezidentiala si care a participat la campania lui Barack Obama, poate incasa de la partid un onorariu de aproximativ 50.000 de dolari pe un sondaj de opinie, dar costurile intregii campanii electorale pentru europarlamentare sunt greu de estimat.
Campania prezidentiala va costa aproximativ 4-6 milioane de euro, afirma Andronic.
Sebastian Lazaroiu, consilier prezidential din 2007 pe probleme de politica interna, este fostul director al CURS si a participat la campania pentru referendum din 2007 castigata de seful statului. El afirma ca romanii cauta sa colaboreze cu consultanti straini pentru a obtine un confort psihologic.
"Iti spun ca sunt straini, stiu sa faca campanie, ca au sanse de castig, dar, pe de alta parte, este si un joc de imagine. Lucrez cu consultantii lui Obama, Obama a castigat, deci si eu voi castiga sau daca lucrez cu consultantii lui Obama, voi fi asociat cu Obama si voi putea sustine un mesaj de schimbare", afirma consilierul presedintelui. 
Pe de alta parte, sustine Lazaroiu, care este de profesie sociolog, "americanii" au "know-how". "Au management de campanie, things to do, check list, un fel de retete care sunt foarte bune pentru profesionalizarea campaniilor, dar lor le este foarte greu sa inteleaga ce merge si ce nu merge dincolo de contextul cultural respectiv, iar acest lucru se vede si din chestionarele prefabricate pe care le folosesc la sondajele de opinie." "Ei vin cu retete care nu se aplica in tara, cum ar fi conceptul de strangere de fonduri, care la noi nu exista, dar in Occident este o practica. Acolo are rolul de a mobiliza electoratul, care il vede pe candidatul caruia i-a dat bani drept o investitie. Iar candidatul poate sa isi verifice fortele prin numarul celor care i-au dat bani. Dar in Romania, unde alegatorii asteapta tot timpul ceva de la politicienii perceputi drept corupti, conceptul de fund raising nu se poate aplica", spune consilierul presedintelui. "Mai mult, afirma el, strategii straini pun mare pret pe mijloacele de comunicare in masa, pe internet, insa in Romania doar 30% au acces la internet, ca sa nu mai zicem ca nu toti utilizatorii de internet vor fi convinsi de mesajele electorale."
 
Hainele cele noi ale imparatului
Adriana Saftoiu, deputat PNL, fost consilier al presedintelui Traian Basescu, detine impreuna cu sotul sau, Claudiu Saftoiu, firma Capital Promotion, care a lucrat in timpul campaniilor pentru alegerilor locale si parlamentare pentru mai multi lideri locali din PNL.
Motivul pentru care politicienii romani apeleaza la consultanti straini este ca au extrem de putina incredere in fortele proprii si apeleaza la o pereche de haine noi. "Ei cred ca daca poarta Hermes sau Armani sau alte branduri straine, vor fi mai cool, mai buni decat daca poarta haine romanesti", afirma Saftoiu. Despre succesul pe care il au politicienii care apeleaza la consultanti din afara se poate vedea cu ochiul liber, spune deputatul PNL. "Nu pot sa numesc nicio firma straina care a lucrat in Romania si a castigat." De ce nu castiga? "Sunt mercenari. Ca sa participi la campanie si sa castigi, trebuie sa simti fiorul, sa empatizezi cu poporul, nu trebuie sa faci o cercetare sa aflii ca romanul isi doreste o oala cu sarmalute."
Saftoiu spune ca a colaborat cu firma de PR a lui Tal Silberstein in timpul campaniei DA pentru Bucuresti, initiata de fostul primar Traian Basescu. "Nu a fost o campanie electorala si nu a fost condusa de consultanti straini, ei au venit cu o expertiza, dar a fost condusa de noi."
Bogdan Teodorescu, profesor de marketing politic, care a lucrat in 2004 la campania presedintelui PSD Adrian Nastase, afirma ca marele avantaj al consultantilor este faptul ca acestia vin cu o matrita de campanie deja erodata in alte campanii (strategii, planificari in timp) pe care echipa de romani (care este indispensabila) vine cu mesajul specific. "Din 1996, toata lumea foloseste consultanti straini si nu e vorba numai de americani. Au fost si austrieci si italieni. Dar conteaza mult si cum ii folosesti. Nu poti sa faci campanie doar cu consultanti straini", spune Teodorescu. El a explicat gestul lui Mircea Geoana de a anunta in conferinta de presa ca va lucra cu echipa lui Obama drept o dorinta de a se lipi de imaginea presedintelui american. "Totusi, acesta nu este un subiect de conferinta de presa." Pe de alta parte, spune el, majoritatea politicienilor dau dovada de ipocrizie pentru ca se feresc sa vorbeasca despre firmele de consultanta cu care lucreaza. "Trateaza chestiunea de parca imaginea ar fi ceva de rusine. E normal sa ai o firma de marketing politic care sa se ocupe de tine", afirma Teodorescu.
 
Teama de esec
Adrian Tibu, directorul Profile Communication, o firma apropiata de PD-L, spune la randul sau ca cei care apeleaza la consultantii straini o fac pentru ca se asteapta la minuni. "Exista perceptia ca un consultant strain iti poate livra idei nemaipomenite. Ei au experienta, dar nu cunosc realitatile din teren. E ca si cum ai fi unul dintre cei mai buni soferi din lume pe o sosea pe care nu o cunosti", spune Tibu. El spune ca planul lui Mircea Geoana de a lucra cu consultanti straini nu reprezinta decat dorinta lui de a cultiva mitul Obama si de a se asocia cu presedintele american, desi "ar avea mai multe sanse sa fie identificat cu acesta daca s-ar da cu crema de ghete pe fata". 
Analistul politic Stelian Tanase este surprins de decizia partidelor de a-si lua consultanti straini, pentru ca acestia costa in general foarte multi bani. "Ma intreb de unde au partidele atatea parale sa dea consultantilor straini. Vad ca toata lumea apeleaza la Obama, principele Radu, Mircea Geoana. Toti vor sa le fie furnizata reteta de succes. Insa pana acum nu a prins deloc", afirma analistul.
 
Cat pot sa coste consultantii straini
Sumele vehiculate in mass-media atunci cand vine vorba de sumele platite de partide firmelor de consultanta politica este de ordinul milioanelor de euro. Insa nu inseamna ca firma Benenson care a incheiat acum contractul cu PSD va lua cateva milioane de euro, spune Dan Andronic. "Firma este specializata in sondaje de opinie si poate incasa aproximativ 50.000 de dolari pe sondaj de opinie. Pana la alegerile europarlamentare din 7 iunie nu au cum sa faca mai mult de un sondaj", afirma acesta. Potrivit surselor liberale, firma OneCommunication a lui Andronic incasa lunar de la PNL 10.000 de euro. Deci in 4 ani, Andronic a incasat de la PNL aproximativ 500.000 de euro. El estimeaza ca in acest an, campania pentru alegerile prezidentiale va costa partidele importante in medie intre 4 si 6 milioane de euro. La alegerile parlamentare din toamna, PNL a investit 6 milioane de euro in campanie, in vreme ce PD-L 5 milioane de euro, iar PNL 4 milioane de euro. Potrivit lui Adrian Tibu, candidatii la parlamentare au platit in medie 100.000 de euro pentru un loc eligibil intr-un colegiu, totusi, spune el, nu va fi vorba despre acelasi volum de investitii la prezidentiale.
Surse din piata arata ca un simplu contract de reprezentare a unui parlamentar, care presupune analiza de mesaj si pregatirea materialelor pentru conferintele de presa este de 1.000 de euro. Bogdan Teodorescu spune ca a primit in 2004 aproximativ 5.000 de euro lunar de la Adrian Nastase, candidat la prezidentiale, pentru ca ii scria discursurile.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO