Politică

Cel mai mare angajament al unui ministru: Voi atrage 5 miliarde de euro într-un an

Cel mai mare angajament al unui ministru:  Voi atrage 5 miliarde de euro într-un an

Autor: Iulian Anghel, Cristian Hostiuc

26.09.2011, 00:08 2003

Noul ţar al fondurilor europene, Leonard Orban, 50 de ani, şi care timp de trei ani şi jumătate a fost primul comisar al României la Bruxelles, face, abia instalat în func­ţia de ministru, un pariu enorm: va lua până la finele anului 2012 de la UE patru miliarde de euro, 20% din totalul fondurilor structurale alocate, în condiţiile în care, la aproape cinci ani de la inte­grare, România nu a fost capabilă să absoarbă de­finitiv decât 725 mil. euro, adică 3,7% din fonduri.

Angajamentul, dincolo de discursul politic de inaugurare a noii funcţii, reprezină un angajament enorm pentru economie. În condiţiile în care liniile de finanţare externe devin din ce în ce mai reduse şi mai scumpe, România nu are altă sursă de finanţare ieftină pentru creştere economică decât fondurile europene. Din acest motiv, Orban devine principalul ministru al Guvernului Boc, care va avea ca obiectiv să împingă şi să cureţe lucrurile în cele şapte departamente din ministere care se ocupă cu fondurile europene, dar care se subordonează atât miniştrilor de resort, cât şi lui.

Dacă nu voi fi lăsat să mişc lucrurile, îmi voi da demisia, a spus Orban, duminică dimineaţă, la emisiunea "După 20 de ani", de la ProTv. El a recunoscut că a primit oferta de a fi ministru şi de a se înhăma la un proces extrem de birocratic de la preşedintele Traian Băsescu, căruia i-a fost con­silier pe probleme europene.

Din momentul negocierii intrării în UE, fiecare guvern şi-a pus speranţele în miliardele de euro de la Uniunea Europeană. Dar rezultatele au fost catastrofale şi, de-a lungul timpului, niciun ministru nu a plătit pentru acest lucru, că nu a reuşit să absoarbă aceşti bani care sunt "gratis".

În condiţiile tensiunilor externe actuale şi a unor investitori care fug unde văd cu ochii, Guver­nul este obligat să mărească rata de absorbţie a fondurilor europene pentru a obţine şi a injecta bani în economie, pentru a avea creştere. În ultimii zece ani, creşterea economică a venit din investiţii străine, din împrumuturile luate atât de companii, cât şi de populaţie şi care acum s-au întors ca un bumerang împotriva lor, şi din cheltuielile statului peste veniturile strânse. În acest moment, defi­citele externe ale tuturor statelor sunt extrem de greu de finanţat, iar costul s-a triplat şi de aceea toate guvernele trebuie să taie din chel­tuieli şi, implicit, va fi afectat nivelul de trai.

În ultimii trei ani, economia românească a fost susţinută să rămână la suprafaţă de împrumuturile externe de peste 20 mld. euro. În condiţiile unei creşteri economice anemice, aceste împrumuturi externe încep să apese tot mai mult finanţele statului. De aceea, FMI, prin­ci­palul creditor al României, pre­sează spre reducerea deficitelor publice. Dacă pieţele externe vor fi la fel de ner­voase ca în ultimele săptămâni, Guvernul s-ar putea să ia în considerare şi varianta unui deficit zero, pentru că, pur şi simplu, nu va avea de unde să se împrumute.

Amânarea de trei ani a restructurării întreprin­derilor de stat cu pierderi (care au un minus de aproape un miliard de euro pe an), plus lipsa pri­va­tizărilor, la care se adaugă mimarea reformei ad­mi­nistraţiei, lovesc, zi de zi, în bugetul general al sta­tu­lui. Pierderile se adună, dar, în acelaşi timp, se taie şi banii pentru investiţii şi se acumulează datorii.

Nici până în acest moment, guvernul Boc nu a anunţat public principalii parametri macro­economici pentru anul viitor, indicatori care sunt aşteptaţi de toţi jucătorii din businessul privat. Reprezentanţii guvernului justifică acest lucru prin faptul că trebuie să aştepte misiunea FMI care va veni la finalul lunii octombrie.

Între timp, ca o ironie, guvernul Boc îşi ia din nou angajamentul să restructureze şi să privatizeze companiile din energie, până la mijlocul lui 2012, care este un an electoral când, de obicei, guvernul nu face nimic pentru că este ocupat cu campania electorală.

Managementul privat la compani­ile de stat a fost aruncat spre începutul anului viitor, iar guvernul a scos o parte dintre companiile şi regiile propuse spre restructurare din lista FMI, lăsându-le ca acum. În acest timp, riscul de ţară al României, adică preţul pe care îl plăteşte un investitor ca să-şi asigure banii investiţi aici în caz de "default", a crescut la 478 de puncte (trebuie să plăteşti 478.000 de euro ca să asiguri 10 mil. euro) faţă de 353 de puncte acum o lună şi 230 acum trei luni.

Asta înseamnă că România se împrumută mai scump, atât la nivel de stat, cât şi la nivel privat. Asta înseamnă, de asemenea, un nivel al dobânzii de la care încep discuţiile de peste 6%. În aceste condiţii în care, practic, costul împrumuturilor externe s-a dublat, România nu are ca alternativă decât fondurile europene pentru a avea banii necesari atât suprevieţuirii, cât şi dezvoltării.

În joc sunt 20 mld. euro fonduri structurale pentru următorii cinci ani, iar dacă cei care sunt la putere vor reuşi să atragă măcar jumătate, atunci România va evita o recesiune economică de lungă durată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO