Politică

Puneţi pe masă trei proiecte concrete în care să meargă miliardul de euro din privatizări

Autor: Iulian Anghel, Adelina Mihai

05.04.2012, 00:07 2563

Statul român poate obţine anul acesta 1 mld. euro din privatizări şi listări pe bur­să ale companiilor de stat, dar dacă aceşti bani nu vor fi evidenţiaţi distinct într-un cont al statului şi cheltuiţi doar pe proiecte de infrastructură sau care să contribuie la relansarea economiei, privatizările sunt degeaba.

Statul român a încasat miliarde de euro din marile privatizări - fie că ele se numesc BCR, Petrom sau Romtelecom. Dar nu s-a ales cu nimic pentru că banii s-au dus în consumul guvernamental, pensii şi salarii sau cheltuieli electorale, iar de pe urma lor nu a rămas nicio şcoală, nicun centru de afaceri sau o autostradă. Premierul Mihai Răzvan Ungureanu, instalat la Palatul Victoria în urmă cu două luni, susţine acum că intenţionează să creeze un fond naţional de dezvoltare după "model norvegian", în care să intre banii obţinuţi din privatizări, redevenţe sau listări la bursă ale companiilor de stat şi care să nu mai poată fi folosiţi discreţionar.

După model norvegian sau nu, banii nu mai trebuie să mear­gă în salarii şi pensii şi nu este admisibil ca ei să finanţeze deficitul bugetar, susţin experţii şi oamenii de afaceri. Cu aceştia trebuie creat fie un fond de intervenţie sau de relansare economică sau unul de in­vestiţii, dar, oricum s-ar numi el, nu mai trebuie să fie administrat exclusiv de stat sau să fie la mâna decidenţilor politici. Banii trebuie folosiţi pentru dezvoltare şi investiţii, în proiecte care să creeze valoare adăugată.

Iată proiecte care ar putea fi finanţate dintr-un astfel de fond, arată Ionel Blănculescu, expert fiscal: reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă sau hidrocentrala de la Tarniţa-Lăpuşteşti, "un proiect care va deveni foarte profitabil dacă va găsi finanţare".

"Banii trebuie investiţi în proiecte care să aducă valoare adăugată economiei, care să crească PIB-ul, să nu mai păţim cum am păţit cu investiţia Nokia", spune Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), în vreme ce Vladimir Sterescu, Senior Vice President Customer Support şi Country Manager al furnizorului de servicii de call-center Computer Generated Solutions (CGS), spune că ar investi în sistemul de învăţământ românesc, din ce în ce mai slab în ultimii ani.

În ultima lună statul a obţinut din privatizarea Cupru Min, cel mai mare producător de cupru din România, 200,8 mil. euro şi din listarea a 15% din Transelectrica peste 37 mil. euro.

Roman Copper Corp., firma controlată de canadienii de la Bayfront Capital Partners care a câştigat licitaţia de vânzare pentru Cupru Min, nu a vărsat încă banii, dar cei din listarea Transelectrica sunt şi, în viitorul apropiat, urmează şi alte listări - Transgaz (15%), Romgaz (15%), Hidroelectrica (10%) sau Nuclearelectrica (10%).

În jur de un miliard de euro ar putea fi obţinuţi, astfel, anul acesta din privatizări, pe bursă sau nu.

La sfârşitul săptămânii trecute, ministrul economiei Lucian Bode afirmase că doreşte ca banii obţinuţi din privatizări şi din listarea pa­chetelor de acţiuni ale Transgaz şi Romgaz să ajungă într-un fond de dezvol­tare, nu în consum, iar premierul a venit marţi seară cu precizări suplimentare.

Ungureanu, care săptămâna viitoare va împlini două luni de la instalarea la Palatul Victoria, susţine că actualul guvern inten­ţionează să înfiinţeze din nou un fond, după "model norvegian" de data aceasta, ali­men­tat cu sume obţinute de stat din rede­venţe, privatizări şi listări la bursă, fond care să fie gestionat atât de Executiv, dar şi de inves­titori privaţi şi economişti, astfel încât să nu mai poată fi folosit discreţionar în scopuri electorale.

"Fondul norvegian" de care vorbeşte premierul nu fo­loseşte însă banii pentru fi­nanţarea de pro­iecte naţionale. Fondul su­veran norvegian, ali­men­tat din ve­niturile statului din petrol şi ga­ze - cel mai mare fond suveran din lu­me, creat în 1990, cu ac­tive de apro­xi­mativ 400 mld. euro - îşi pla­sea­ză banii în ac­­ţiuni ale compa­ni­ilor (apro­xi­mativ 60%), obli­gaţiuni şi pro­prie­tăţi imo­biliare. Fondul este des­tinat ge­ne­raţiilor următoare, atunci când ţara nu va mai avea re­surse naturale substanţiale.

Dar îşi permite România aşa ceva sau banii trebuie să intre în proiecte concrete care să-şi arate rapid potenţialul şi să con­tribuie la relansarea şi consolidarea eco­nomică?

Ionel Blănculescu, fost ministru al controlului în Cabinetul Năstase şi preşe­dinte al firmei "Consultanţă şi inves­tigaţii finan­ciare", este de părere că ideea pre­mierului Ungureanu este de apreciat, adău­gând că el am propus încă din 2009 un pro­iect care prevedea utilizarea banilor pe care îi obţine statul din privatizări sub forma unui fond de intervenţie şi relansare economică, după modelul aplicat în Franţa de pre­şedintele Nicolas Sarkozy.

Fondul trebuie administrat privat

Blănculescu este secretarul Consiliului consultativ pentru mediul de afaceri format din 26 de şefi de corporaţii, bancheri şi antreprenori cunoscuţi care de marţi, de când a fost lansat, ar urma să-l sfătuiască pe premier în privinţa măsurilor economice pe care trebuie să le ia guvernul său.

"Dacă s-ar crea un astfel de fond, ar tre­bui ca arhitectura lui să aibă aspectul unui fond de investiţii care să aibă norme şi stan­darde de rentabilitate şi profitabilitate asemă­nă­toare unui fond privat. Astfel, după recu­pe­rarea investiţiei şi după ce va scoate profit, statul ar putea vinde participaţiile respective cu câştiguri substanţiale, având în vedere exemplul fondurilor private de investiţii care obţineau, la exit, o valoare de 8-10 ori mai mare decât investiţiile iniţiale", spune Blănculescu, care a dat exemplul fondului de investiţii Advent, care a investit în sectorul medical privat local.

Ovidiu Wencz, directorul general al far­ma­ciilor Dona: Dacă în alte domenii suntem cu mult rămaşi în urmă, în infrastructură mai putem recupera, nu se poate să ajungem în secolul XXI şi să nu avem autostrăzi. Facilitarea comunicării prin fibră optică şi proiectele mari de infrastructură sunt domeniile în care ar trebui să meargă aceşti bani. Însă proiectele să aibă administratori privaţi, nu politruci

În opinia sa, condiţia de bază pentru func­ţionarea acestui fond este ca acesta să nu fie folosit pentru plata salariilor şi a pensiilor, cum s-a făcut cu banii din pri­va­tizarea BCR (când banii au fost folosiţi pen­tru refinanţarea deficitului bugetar). Totuşi, noul fond creat ar trebui administrat de privat, pentru că statul "a demonstrat deja cum ştie să administreze".

"Eu aş investi aceşti bani în proiecte care vor aduce valoare adăugată economiei, cum ar fi construcţia reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă, bineînţeles, alături de alţi investitori. Un alt exemplu de investiţie este proiectul de construcţie a hidrocentralei de la Tarniţa-Lăpuşteşti (Cluj), un proiect care va deveni foarte profitabil dacă va găsi finanţare. În plus, participarea statului la risc ar putea crea foarte multe avantaje pentru atragerea de noi investitori. Acest fond poate face minuni, ar putea debloca foarte multe proiecte", mai spune Blănculescu. El a adăugat că, vizavi de exemplul Norvegiei, poate ar fi bine ca România să nu inves­tească banii în acţiuni, pentru că piaţa este plină de turbulenţe.

Apucă fondul să se nască înainte ca banii să fie mâncaţi?

"Ideea premierului este corectă, însă întrebarea este dacă apucă acest fond să se nască înainte de a se mânca banii, cum s-a întâmplat în trecut. Fondul nu se creează la o zi de când s-a făcut declaraţia, iar odată ce banii intră azi la buget, este posibil ca ei să se cheltuie până la înfiinţarea fondului", explică Cristian Pârvan, secretarul general al Asocia­ţi­ei Oamenilor de Afaceri din Ro­mânia (AOAR). El a mai spus că AOAR a propus în nenumărate rânduri crearea unui astfel de fond, nu neapărat format din banii din priva­tizări, ci chiar din parteneriate publice-private (în care statul să pu­nă 10% şi privatul 90%). Astfel, printr-un fond de acest tip, statul ar putea emi­te titluri de stat/obli­gaţiuni numai pen­tru cetăţenii ro­mâni, care să le ofere o sus­tenabilitate mai mare decât depozitele de la bănci.

"Banii trebuie in­ves­tiţi în proiecte care să aducă valoare adău­ga­tă economiei, care să crească PIB-ul, să nu păţim cum am păţit cu investiţia Nokia. Spre exemplu, putem să să analizăm mai bine ce se întâmplă cu ajutoarele de stat, poate ar fi bine să se ducă la aceşti campioni în business premiaţi de Ziarul Financiar", a mai spus Pârvan.

Şi învăţământul tot o investiţie se cheamă

Însă nu doar investiţiile în proiecte de infra­structură sau energie sunt cele care ar tre­bui susţinute de stat din banii proveniţi din privatizări.

"Aş investi foarte mult în zona de în­văţământ, pentru că aici mă doare cel mai tare pe mine, ca angajator. Tinerii sunt din ce în ce mai slab pregătiţi, ştiu din ce în ce mai puţine limbi străine şi le lipseşte educaţia de bază. Sunt oameni care la 21 - 23 de ani nu vor să lucreze, nu au ambiţie, nu vor să înveţe, a devenit o regulă să-şi dorească doar un salariu şi să lucreze cât mai puţin posibil. În trecut nu se întâmpla aşa ceva", spune Vladimir Sterescu, senior vice president customer support şi country manager al fur­nizorului de servicii de call-center Com­puter Generated Solutions (CGS), care are peste 2.500 de angajaţi în Bucureşti, Braşov şi Sibiu. El spune că ar investi în sistemul de învăţământ, păstrând foarte mult din sistemul vechi (evident, cu o actualizare a materiilor studiate), ar plăti mult mai bine profesorii astfel încât aceştia să se mândrească din nou de meseria pe care o au şi ar forma noi profesori.

"În sistemul în care am învăţat eu profesorii îşi duceau generaţiile de elevi şi studenţi până la capăt. Acum se întâmplă ca, în acelaşi an, la aceeaşi materie, să se schimbe câte 3-4 profesori. Şi armata de oameni cu iniţiativă aflată în subordinea premierului tre­bu­ie plătită mai bine, pentru că ei iau decizii esen­ţiale. Cum atragi oameni foarte com­pe­tenţi, care să ajute la reformarea unei ţări, cu un salariu de 3.000 de lei pe lună?", mai spune Sterescu.

Ovidiu Wencz, directorul general al far­ma­ciilor Dona, o reţea cu un rulaj de 170 mil. euro în 2011, spune că banii din privatizări ar trebui investiţi în infrastructură, însă fondul să nu fie administrat de structuri politice.

"Dacă în alte domenii suntem cu mult rămaşi în urmă, în infrastructură mai putem recupera, nu se poate să ajungem în secolul XXI şi să nu avem autostrăzi. Facilitarea comunicării prin fibră optică şi proiectele mari de infrastructură sunt domeniile în care ar trebui să meargă aceşti bani. Însă proiectele să aibă administratori privaţi, nu politruci", a spus Wencz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO