Politică

"Unii au crezut că l-au înţeles după 3 ore şi s-au apucat să îl toace, creând o isterie care a dus la retragerea susţinerii acestuia de către guvern şi, în consecinţă, la demisia mea"

"Unii au crezut că l-au înţeles după 3 ore şi s-au...

Autor: Adelina Mihai

11.09.2016, 19:14 2407

Gabriel Biriş, secretarul de stat de la Finanţe care şi-a dat demisia în această săptămână după controversele privind proiectul de modificare a Codului fiscal, a explicat astăzi, într-o postare pe Facebook, care sunt cele mai importante măsuri pe care le-a susţinut prin această propunere de act normativ:

“Foarte mult s-a discutat zilele acestea despre proiectul de OUG scurs către presă marţi seară. Eu am lucrat la el câteva sute de ore, colegii mei din MF alte câteva sute. Unii au crezut că l-au înţeles după 3 ore şi s-au apucat să îl <toace>, creând o isterie care a dus la retragerea susţinerii acestuia de către guvern şi, în consecinţă, la demisia mea. O să vă explic despre ce este vorba. Mai întâi, o să vă prezint un inventar al măsurilor cuprinse în cele 100 de pagini, după care, în zilele următoare, o să le descriu pe fiecare.

 1. CFC rules. Profiturile "parcate" prin paradisuri fiscale deveneau impozabile în România. De-offshore-izarea României...

 2. Momentul zero. Un set de măsuri care ar fi făcut extrem de dificil de ascuns averile neimpozitate. Declaraţie de patrimoniu (momentul zero) pentru rezidenţii cu avere de peste 1 milion de euro (pentru a fi relevant) Ă declarare voluntară şi impozit de 16%(la fel cât ar plăti azi dacă ar fi prinşi) Ă impozit sancţionatoriu de 75% pentru sumele nejustificate identificate prin aplicarea măsurilor de control indirect (nu 16% cum este azi), după "momentul zero".

 3. Impozitul pe dividende rămânea 5%, dar doar pentru dividende de la firme româneşti sau din UE. Pentru restul, în special pentru cele de prin paradisuri fiscale-16%. Pentru stabilitate, avem nevoie de bază impozabilă mare, nu de erodarea bazei fiscale prin măsuri iresponsabile.

Acestea sunt probabil măsurile care au speriat/iritat cel mai mult pe unii, dar despre care, evident, nu au avut nici un interes să se vorbească public. Cu puţine excepţii, au şi reuşit.

 4. Restructurarea Titlului IV (impozitul pe venit) şi Titlului V (contribuţii sociale):, incluzând:

- mutarea CAS şi CASS la angajat, cu ajustarea coresunzatoare a brutului, pentru a asigura neutralitatea măsurii. Nimeni nu ar fi plătit un leu în plus, era o imensă simplificare. O să explic ulterior de ce a fost nevoie de această măsură;

- plafonarea efectivă a bazei de calcul a CAS şi CASS (la 5 salarii medii), în funcţie de suma veniturilor, nu pe fiecare tip de venit, fără schimbarea structurii actuale (CAS pt. salarii şi venituri din activităţi independente, CASS pentru salarii, venituri din activităţi independente, din investiţii, din cedarea folosinţei bunurilor, din alte venituri);

- introducerea declaraţiei anuale de impunere (nu de venit, ca acum), ca instrument de globalizare, dar şi de regularizare a CAS, CASS, impozit pe venit. Formular inteligent, calcul automat al impozitelor şi contribuţiilor de plată/de rambursat. Minim 2 milioane de decizii de impunere emise de ANAF anual ar fi dispărut.

 5. Redefinirea SOP (stock options) pentru a permite şi antreprenorilor români să atragă talent prin acest instrument de motivare, nu numai companiilor listate, în general multinaţionale.

 6. Eliminarea limitării în timp a scutirii de impozit pe profitul reinvestit. Pentru a stimula investiţiile în sectorul privat. În fapt, nici măcar nu este vorba de scutire, ci de amânare. Scutirile nu îmi plac, după cum ştiţi deja:-)

 7. TVA

 7.1 Eliminarea referirilor la analizarea de către ANAF a "intenţiei şi capacităţii" contribuabilului de a desfăşura activităţi impozabile şi înlocuirea cu analiză de risc, atât la înregistrare cât şi ulterior. Eliminarea posibilităţii de a anula coduri pentru greşeli mici şi introducerea posibilităţii unui sistem de reacţie rapidă împotrivă fraudei, prin suspendarea codului (nu anulare). O să explic în detaliu ulterior;

 7.2 Introducerea unui sistem de TVA cu cotă forfetara zero, pentru agricultori. Un regim simplificat, cu efecte similare celui de scutire, fără să fie scutire. O să explic şi asta, e o (altă) poveste frumoasă despre cum se poate simplificare, fără să chinuim oamenii degeaba...

 7.3 Reguli noi cu privire la ajustarea TVA, pentru a evită un infrengement.

 8. Impozitul pe clădiri, eliminarea evaluărilor la clădirile cu utilizare mixtă şi la locuinţele deţinute de firme. Tot pentru simplificare, valoarea impozabila urmând a se calculă că la locuinţele deţinute de persoane fizice.

 Cam atât, deocamdată.”

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO