Prima pagina

IAR Ghimbav a gasit client pentru 32 de avioane

19.06.2001, 00:00 211



"Daca aviatorii unei tari nu cumpara aparatele produse in acea tara, nimeni n-o va face". Sunt vorbele lui Constantin Voicu, directorul Aeroclubului Romaniei si primul client al noului avion lansat pe piata de fabrica de la Ghimbav: IAR 46.

Aeroclubul Romaniei a primit 4 avioane, asteapta inca 5 anul acesta si va avea o flota totala de 32 de aparate IAR 46. Fiecare avion costa 95 de mii de dolari plus TVA. Un pret bun pentru un avion nou, spun cei de la Brasov, care spera sa vanda aparatul si in strainatate.

IAR este un avion usor, de scoala si antrenament si poate lua la bord doi piloti: instructorul si elevul. In Romania, cea mai buna piata pentru el ramane cea a operatorilor bugetari ( IAR Ghimbav spera sa vanda si la Academia de Avatie), dar se asteapta sa convinga si piloti privati cu dare de mana.

Pretul unei ore de zbor este de 72 de dolari, considerat competitiv de catre producator, in comparatie cu celelalte avioane in exploatare in Romania. Miza cea mare ramane insa exportul.



Concurenta mare, profituri mici

Piata externa este insa dominata de o concurenta apriga. In Statele Unite, liderul este Bell Textron, care, la categoria avioane monomotoare vinde celebrele Cessna - 152.

Pretul unui aparat ajunge la 150 de mii de dolari si poate trece de aceasta limita daca proprietarul isi doreste echipament de zbor pe timp de noapte sau un motor mai puternic.

Alti competitori sunt Piper Aircaft sau Mooney, si ei cu oferte care, pentru un monomotor de lux (motor de 300 de cai, presurizare pentru mare altitudine, sistem impotriva ghetei) pot ajunge si la 500 de mii de dolari.

Banii acestia sunt insa o investitie buna: daca proprietarul este om de afaceri si are multe deplasari pe distante mici ( pana intr-o mie de kilometri), costul avionului se recupereaza in cativa ani.

Finantarea este si ea asigurata: exista o gama larga de oferte de leasing pentru avioane, care cuprind si pachete de asigurari pentru echipaj si pasageri.



Cand banii intalnesc curajul

Aviatia de placere e din nou in voga in Statele Unite si Europa Occidentala. Pasionatii se impart dupa venituri: cei mai saraci isi construiesc propriul avion (costurile ajung la 20-30 de mii de dolari pentru un avion mic de doua locuri), in vreme ce oamenii de afaceri cu dare de mana isi cumpara avioane puternice, in care scaunele de piele sunt la fel de confortabile precum cele ale unei limuzine. In Romania, primul om de afaceri care si-a luat brevet de pilot a fost Ion ?iriac.

Pasiunea lui e impartasita si de Gelu Tofan, care se gandeste sa isi ia la randul sau un brevet de pilot privat de la Aeroclubul Romaniei. Intre maturii care isi fac "studiile de aviatie" in Romania se afla sefii filialelor catorva firme straine si diplomati. Costul unui brevet este de circa 4000 de dolari.

Tinerii insa pot incepe chiar din liceu si pentru ei, brevetul de pilot privat oferit de aeroclub e gratuit. La fel e si in cazul Academiei de Aviatie, care furnizeaza insa piloti de linie Taromului.





IAR Brasov vrea sa-i zboare pe americani



Societatea IAR Brasov a inceput sa vanda avioane pentru zboruri de agrement din seria IAR - 46 S de anul trecut. Primul client a fost Aeroclubul Romaniei care a cumparat, in 2000, patru aparate si a mai comandat inca patru pentru anul acesta. Conducerea fabricii crede ca cele mai mari comenzi vor fi primite din SUA, insa nu exclude posibilitatea ca aparatul sa capteze si atentia unor clienti din tarile europene.

"Pana acum am livrat patru aparate Aeroclubului Roman, care ne-a mai comandat inca 32 de aparate care sa intre in dotarea aerocluburilor teritoriale. ?inta noastra este aceea de a impune avionul pe intregul mapamond. Vizam piata europeana si cea americana.

Pretul nu a fost inca stabilit pentru ca depinde de echiparea solicitata de client insa putem spune doar ca va fi mai scazut decat al concurentei. Pentru a asigura succesul desfacerii, intentionam sa cream o retea de reprezentante, in SUA si tarile europene", a declarat Corina Raileanu, consilier de marketing la IAR.

Pana acum au fost primite mai multe oferte de la posibili parteneri americani care urmeaza sa fie analizate de conducerea IAR.

"Interesul nostru este acela de a stabili un plafon maxin de vanzare a aparatelor in care sa fie inclus si comisionul reprezentantilor. Astfel, acesta va negocia din propriul comision, venitul intreprinderii fiind fix", a mai adaugat Raileanu.



Proiectat si fabricat la Brasov

Aparatul IAR - 46S a fost proiectat si fabricat in totalitate la Brasov. Proiectarea a inceput in 1993. Primul model a fost construit in 1998.

Un an mai tarziu, constructorii au dorit sa imbunatateasca performantele aparatului, dotandu-l cu un motor mai puternic. Noul prototip este dotat cu un motor de 100 cp, mai puternic cu 20 cp fata de propulsorul primului model. Aparatul are doua locuri si este construit din metal. IAR - 46 S se incadreaza in categoria aparatelor usoare (Very Light Aircraft).

IAR - 46S este destinat scolarizarii si antrenarii pilotilor, activitatior sportive si de agrement. Echipat corespunzator, aparatul poate indeplini misiuni de supraveghere forestiera, autostrazi, retele de inalta tensiune si patrulare fluviala si de coasta.

Avionul se comporta foarte bine si la viteze de navigare mici. Consumul de combustibil este foarte mic, 16-22l/h, in functie de misiunile pe care le executa. Emisiile de zgomot sunt sub normele europene impuse la clasa sa.



Certificare internationala

In urma analizarii datelor privind testele si evaluarile in zbor Autoritatea Aeronautica din SUA a constatat ca singurul program romanesc de certificare fiabil este IAR - 46S. Ca urmare, aparatul a fost supus testelor din cadrul Acordului Bilateral de Aeronavigabilitate (BASA).

IAR SA Brasov este singurul producator din Romania care are Certificare de Tip din partea autoritatilor aeronautice civile din Romania (AACR), SUA (FAA), Germania (LBA), Marea Britanie (BGA), Franta (DGAC) si Canada (CAA).

IAR Brasov are un capital social de 514,2 miliarde de lei, impartit in actiuni cu valoarea nominala de 25.000 de lei. Actionarul principal al companiei este, conform ultimelor raportari Rasdaq, Autoritatea pentru Privatizare APAPS, cu o detinere de 60,19%. Ultima cotatie medie a actiunilor IAR a fost de 2.633 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO