Prima pagina

Pe geamurile Pilkington n-o sa mai scrie Made in Romania

03.07.2003, 00:00 524

Nu tot ce zboara se mananca si nu orice proiect de investitii se si materializeaza. Este cazul producatorului britanic de sticla Pilkington, care a renuntat la constructia unei fabrici de geamuri turnate in Romania, o investitie estimata la 100 de milioane de dolari.
"Britanicii au renuntat la proiectul din Romania", au declarat pentru Ziarul Financiar surse din cadrul Ministerului Economiei si Comertului (MEC).
Compania intentiona sa realizeze o investitie de la zero intr-o fabrica de productie de geamuri "float", cel mai probabil amplasament fiind in apropierea orasului Brasov, insa reprezentantii companiei mai analizasera si alte locatii.
Bogdan Neagu (nici o legatura cu autorul acestui articol), reprezentantul Pilkington la Bucuresti, nu a comentat aceasta informatie, afirmand ca nu este mandatat pentru a face declaratii privind acest proiect.
Potrivit surselor citate, anularea planurilor de investitie au fost provocate de o potentiala intensificare a concurentei in regiune, avand in vedere faptul ca mai multe companii de profil au anuntat ca intentioneaza sa realizeze investitii in Romania sau tarile vecine.
O firma turca planuia sa construiasca o fabrica in Bulgaria, in timp ce unul dintre marii producatori mondiali, compania Saint Gobain din Franta a anuntat, la randul sau, ca analizeaza posiblitatea de a investi intr-o fabrica de geamuri in Romania.
Reprezentantii Saint Gobain au spus pentru Ziarul Financiar ca in aceasta luna vor lua o decizie privind posibila investitie, avand in vedere ca in joc mai sunt si alte tari din regiune in care ar putea fi amplasata fabrica.
O afacere majora care ar putea fi in atentia francezilor de la Saint Gobain este furnizarea de parbrize pentru francezii de la Dacia.
Pana anul trecut, unicul furnizor de parbrize pentru Dacia era Gerom Buzau, insa pentru modelul Solenza, abia lansat, producatorul de la Pitesti a ales compania turca Trakya Cam.
Alte surse apropiate afacerii afirma insa ca reprezentantii Pilkington au fost nemultumiti de evolutia discutiilor cu oficialii Guvernului, carora le-au cerut facilitati pentru inceperea investitiei. Astfel, proiectul era aproape batut in cuie, iar Pilkington mai astepta doar garantii din partea autoritatilor in privinta stabilitatii normelor legislative.
Anul trecut, in primavara, ministrul Industriei si Comertului, acum titularul portofoliului MEC, Dan Ioan Popescu, dadea ca sigura investitia. La fel si Teodor Mihaiescu, presedintele societatii Muntenia Invest, care administreaza SIF Muntenia. SIF Muntenia urma sa participe in proportie de 10% la finantarea fabricii. Britanicii cereau ca participarea investitorilor privati romani sa ajunga la 20%.
Pilkington a renuntat si la consultantul pentru acest proiect, Fondul Romano-American pentru Investitii (FRAI).
"FRAI a avut un contract de consultanta cu Pilkington, care a incetat ", a declarat Joel Hayes, consultant in cadrul FRAI. El nu a oferit alte detalii referitoare la contract. "Nu mai putem vorbi acum in numele companiei britanice".
Piata interna ar fi trebuit sa absoarba circa 70% din productia fabricii Pilkington, restul urmand sa fie exportat.
Geamurile "float" sunt folosite in constructii, dar si la autovehicule. De fapt, potrivit unor statistici, 98% din productia mondiala de geamuri este de tip float, Romania fiind una din putinele "insule" in care se mai fabrica geamuri trase, dupa vechea tehnologie.
 In Romania, circa o treime din productie o reprezinta geamurile de tip float, care sunt in parte exportate, astfel ca o importanta parte din necesarul de pe piata este importat.
Pe de alta parte, este posibil ca  la baza deciziei de a renunta la investitia din Romania sa se afle si recesiunea din Europa Occidentala care a cauzat unele probleme companiei Pilkington.
Astfel, profitul operational al grupului in anul fiscal incheiat la 31 martie 2003 a scazut cu circa noua procente fata de rezultatul din anul precedent, in timp ce cifra de afaceri a grupului a fost de 2,7 miliarde de lire sterline, comparativ cu 2,8 miliarde in urma cu un an (circa 4,4 mld. euro).
Pilkington are unitati de productie in 25 de tari din intreaga lume, iar produsele sale pot fi gasite in 130 de tari. Compania detine cote dominante pe pietele produselor pentru constructii si pentru mijloace de transport. Geamurile pentru constructii detin 48% din vanzarile grupului, principala piata fiind Europa, cu o pondere de 61%. De asemenea, inca 47% din vanzari sunt acoperite de varietatile de geamuri destinate autovehiculelor. Compania are peste 25.000 de angajati. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO