Prima pagina

"Kurtoskalacs"-ul declanseaza razboi in secuime

07.05.2001, 00:00 209



Colacul secuiesc, "kurtoskalacs", a ajuns obiectul unei aprigi dispute intre producatorii din Covasna si Harghita, dupa ce firma Harmopan din Miercurea Ciuc a avut ideea de a-l inregistra la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).

Astfel, conform legii, doar Harmopan mai are dreptul sa produca si sa comercializeze kurtoskalacs, considerat o emblema a Secuimii si unul din cele mai vechi si mai cunoscute produse de patiserie traditionale.

Luna trecuta, mai multe firme de panificatie din Harghita si Covasna s-au trezit cu somatii din partea societatii Harmopan din Miercurea Ciuc, cum ca nu mai au dreptul legal de a fabrica si comercializa produsul de patiserie kurtoskalacs.

Societatea ii anunta pe patronii firmelor de panificatie ca detine un certificat OSIM prin care in perioada 30 august 1999 - 30 august 2004 are exclusivitate pe piata asupra acestui produs.

"Suntem sesizati ca dumneavoastra produceti si comercializati produsul. Folosirea fara drept se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani.

De aceea, va solicitam a lua masuri pentru scoaterea din productie si respectiv din comercializare a produsului, deoarece acest lucru prejudiciaza interesele societatii noastre, constituind in acelasi timp si infractiune.

In situatia in care veti continua si dupa primirea prezentei somatii sa produceti si sa comercializati vreun produs de forma specificata in anexa, vom fi nevoiti sa facem plangere prealabila pentru pornirea unei actiuni impotriva conducerii firmei.

In aceasta plangere, ne vom constitui si parte civila", se mai spunea in somatia emisa de conducerea Harmopan.

Societatea harghiteana si-a inregistrat la OSIM produsul. Conform Legii 129 din 1992, care reglementeaza apararea proprietatii industriale, timp de cinci ani Harmopan are dreptul exclusiv de producere si comecializare a colacului secuiesc pe teritoriul Romaniei.

In plus, poate sa interzica oricarui alt producator continuarea fabricarii produsului, sau sa ii solicite licenta pentru aceasta.

Directorul comercial al Harmopan, Fustos Jozsef, spune ca societatea a luat hotararea de a inregistra marca la OSIM in 1999, dupa ce o firma italiana a facut acelasi lucru cu o serie de sortimente de paine si alte produse de panificatie.

"Pentru a nu ne-o lua altii inainte, sa ne inregistreze propriile produse, traditionale, una din asociatiile patronale din panificatie a hotarat inregistrarea mai multor produse, printre care si kurtoskalacs-ul.

Au fost depuse documentatiile necesare si s-au obtinut de la OSIM Bucuresti certificatele de inregistrare a desenului si modelului industrial.

Cererea de inregistrare la OSIM a fost depusa in 30 iunie, pentru inregistrarea marcii individuale cu denumirea kurtoskalacs. Raspunsul de la OSIM, prin care ni s-a comunicat ca a fost inregistrat produsul, alaturi de altele solicitate, ne-a fost dat in 2000", spune directorul comercial al societatii.

"Desi avem drepturi pentru toata tara, aceasta nota au primit-o doar firmele care au intrat pe piata de desfacere din judetul Harghita. Au fost cateva firme care s-au inteles cu conducerea firmei noastre pe cale amiabila si produc in continuare.

Ca specialist care lucrez de multa vreme in domeniu, consider ca este mai mult decat o necesitate, este chiar o datorie patriotica sa ne protejam marcile, modelele, desenele industriale, inventiile si inovatiile", sustine Fustos Jozsef .



Concurenta se pregateste de judecata



Reprezentantii Harmopan spun ca demersul prin care societatea a trimis somatiile celorlalti producatori este justificat. Parerea celor de la Harmopan nu este impartasita insa si de ceilalti producatori.

Chiar daca unii au cazut la pace, cu societatea harghiteana, altii considera ca este un abuz, pentru ca este vorba de un produs traditional care se face de sute de ani, pe care Harmopan nu avea dreptul sa si-l revendice.

Cel mai mare producator din Secuime si cel mai mare concurent al Harmopan pe piata din Harghita este firma Oltisz SRL din Sfantu Gheorghe. Dezsi Marta, reprezentanta Oltisz, ne-a declarat ca demersul celor de la Harmopan se explica prin faptul ca firma sa a acaparat prin calitatea mai buna a produselor o mare parte din piata de desfacere.

"Dupa cum am observat noi, din momentul in care am inceput sa patrundem pe piata din Harghita se cumpara mai mult de la noi kurtos decat de la altii si probabil asta i-a deranjat. Firma noastra produce kurtos de trei ani. La inceput, vreo patru luni am umblat prin sate dupa retete vechi, traditionale.

Am incercat mai multe din ele si ne-am oprit la o reteta din 1920. Doua luni am facut probe si am invatat sa facem produsul de calitate. In primele zile vindeam cate 20 - 30 de bucati.

Pentru ca produsul era de calitate, oamenii au inceput sa ne cunoasca, iar acum facem cam 150 - 200 de bucati pe zi. In sezonul de vara, la Lacul Sfanta Ana vindem cam inca 200 - 300 de bucati pe zi. Acest lucru a atras atentia concurentei asupra noastra.

Cei de la Harghita aveau un stand langa noi si le-au scazut vanzarile, pentru ca lumea prefera produsele noastre. Au inceput sa ne faca tot felul de probleme. Ne-au luat din angajati, in speranta ca astfel vor obtine reteta si vor putea sa ne copieze produsul.

Din fericire, nici un angajat de-al nostru nu cunoaste, singur, intregul procedeu tehnologic. Ni s-a copiat forma si gramajul kurtoskalacs-ului nostru. Oamenii la inceput au crezut ca standul invecinat este tot al nostru si au cumparat de acolo, dar in scurt timp s-au intors la noi.

Eu i-am spus sotului inca de atunci ca ar trebui sa inregistram reteta, dar el a zis ca nu este necesar, pentru ca kurtosul este un produs traditional, pe care il cunoaste toata lumea.

Acum, ca sa-l putem produce in continuare, vom da in judecata firma Harmopan si dupa aceea vom mai vedea", spune patroana de la Oltisz.

Oltisz este recunoscuta ca fiind unul din cei mai mari producatori de kurtos. Firma a produs si cel mai mare colac secuiesc din lume, pe care a vrut sa-l inscrie in Cartea Recordurilor.

Colacul avea 2,5 metri lungime si diametrul de 50 de cm. la un capat si 40 de cm la celalalt, iar pentru facerea lui s-au folosit peste 30 de kilograme de aluat. A fost expus in cadrul "Zilelor Sfantul Gheorghe" si vandut felie cu felie.



Cum e cu proprietatea industriala



Adelina Stanciu, consilier autorizat in domeniul proprietatii industriale, coordonatorul Centrului regional Covasna-Harghita pentru Promovarea Proprietatii Industriale, de pe langa OSIM, crede ca Harmopan nu a procedat incorect, din punctul de vedere al legii.

"Producatorii din judetul Covasna nu au cunoscut publicatiile de specialitate pe care trebuia sa le studieze ca in termen de trei luni de zile de la data aparitiei sa depuna o pozitie.

Acum, fiind faptele consumate, singurul lucru care a ramas de facut este o solicitare de anulare la Tribunalul Municipiului Bucuresti, pe motiv ca acest certificat nu intruneste conditia de noutate a desenului si modelului industrial, avand in vedere, cum a recunoscut si Harmopan, ca produce de mai mult timp", spune Stanciu.

Desi in jurul subiectului kurtoskalacs a izbucnit un adevarat scandal intre producatori, pana acum nimeni nu s-a prezentat la Centrul de promovare a proprietatii industriale, pentru a solicita consultanta.

"In prezent putem sa-i ajutam sa intocmeasca documentatia necesara cu cercetarea in biblioteci, in muzee, unde mai exista locuri publice ca sa dovedim ca acest produs e ceva traditional aici in zona, de la bunici si strabunici pana in prezent, deci nu are cum sa aiba caracter de noutate nici la nivel de tara nici la nivel international.

Totusi, lumea a inceput sa se intereseze de domeniul proprietatii indutriale. Mentalitatea din trecut, cand o persoana fizica nu a avut sentiment de proprietate asupra a ceva intelectual, nepalpabil, a inceput sa se schimbe.

Sunt foarte multi care de la inceputul pornirii activitatii isi iau masuri de protectie si nu se zgarcesc la cheltuieli, prevenind prin asta asemenea scandaluri, cum este cel de acum, cu acest produs traditional de patiserie", spune Stanciu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO