Prima pagina

Roata de Dragasani: de ce seria mica e mai rentabila aici

09.07.2003, 00:00 733

Tendinta de relocare a productiei marilor companii multinationale catre tari cu costuri reduse ale fortei de munca, ca Romania, urmata de inchiderea fabricilor in vest, nu este un lucru nou. Grupul italian Magnetto Wheels, cel mai mare producator de roti din Europa, a ales insa o alta varianta pentru fabrica pe care o detine la Dragasani.
"In tarile in care costurile cu forta de munca sunt ridicate, cum ar fi Franta, Italia sau Marea Britanie, Magnetto Wheels realizeaza produse in serii mari, care necesita un grad ridicat de automatizare si mai putini oameni. Seriile mai degraba mici le transfera in Romania, dar pentru a le putea produce, au fost transferate si anumite linii de productie", a declarat pentru Ziarul Financiar Gabriel Stanciu, director general al Magnetto Wheels Romania (fosta Roti Auto Dragasani).
La Dragasani se monteaza acum o linie de productie dezafectata din Italia. "Grupul se reorganizeaza in Italia, iar o parte din clienti sunt transferati fabricii din Romania, cum este cazul fabricii Fiat din Polonia. Ar putea urma si fabrica Suzuki din Ungaria", a precizat Danut Iordache, director de resurse umane al companiei si membru in Consiliul de Administratie.
O oportunitate pentru fosta Roti Auto ar putea fi lansarea pe piata a modelului X90 - sau Dacia de 5.000 de euro - programata pentru sfarsitul anului viitor. "Grupul a realizat modelul rotii pentru noua Dacie si speram sa fim acceptati ca producatori pentru fabrica de la Pitesti", a precizat Stanciu. De altfel, Magnetto Wheels este, potrivit lui Stanciu, principalul furnizor de roti pe plan international al grupului Renault, proprietarul Automobile Dacia. In acelasi timp, Dacia este si in prezent unul dintre principalii clienti ai fabricii din Dragasani, alaturi de ceilalti producatori auto romani - Daewoo si Aro, insa jumatate din productia Magnetto Wheels Romania este destinata exportului.
Potrivit directorului general, societatea a beneficiat de investitii de circa 15-20 mil. euro in ultimii trei ani, pentru modernizarea instalatiilor si extinderea capacitatii de productie. La privatizarea fabricii, in 2000, compania italiana si-a asumat investitii de peste patru milioane de euro, care au fost deja efectuate. "Investitiile vor continua insa. Vom lua un credit de 7,5 mil. euro pentru modernizari", a declarat Stanciu.
Pentru acest an, compania si-a propus ca obiectiv fabricarea a 1,2-1,5 milioane de roti, aproape dublu fata de productia de anul trecut. "Daca anul trecut productia medie a fost de circa 60.000 de roti lunar (720.000 pe an), luna trecuta de exemplu am reusit sa fabricam 170.000, iar in urma investitiilor, capacitatea de productie a fabricii va depasi 200.000 de bucati pe luna", a precizat Iordache.
De la privatizare, fabrica a inregistrat pierderi, din cauza investitiilor efectuate si cresterii amortizarilor, insa estimarile vizeaza trecerea pe profit incepand de anul viitor, ca urmare a cresterii capacitatii de productie si a comenzilor, a apreciat Iordache.
Piata romaneasca a atras in ultimii ani investitii de sute de milioane de euro in sectorul productiei de componente auto. In Romania sunt prezenti cativa dintre cei mai mari producatori internationali din domeniu, Delphi Automotive, Johnson Controls sau Continental AG.
Alte companii, precum Valeo sau Auto Chassis International (divizie a Renault), furnizori traditionali ai producatorului auto fracez, i-au urmat acestuia dupa venirea sa in Romania, astfel ca in prezent detin facilitati de productie pe platforma Dacia de la Mioveni. De altfel si Magnetto Wheels poate fi inclus in aceasta categorie.
Grupul Magnetto Wheels a cumparat la inceputul anului 2000, prin divizia sa Fergat SpA, pachetul majoritar de actiuni al societatii Roti Auto Dragasani pentru suma 4,44 mil. euro. "Unul dintre motivele pentru care Magnetto Wheels a venit in Romania ar putea fi intentia de a-si urmari clientul (Renault - n.r.)", a declarat Gabriel Stanciu.
Grupul italian a contribuit recent cu 1 mil. euro la majorarea capitalului social al fostei fabrici Roti Auto (in prezent Magnetto Wheels Romania SA) din Dragasani, ceilalti actionari neparticipand la aceasta operatiune.
In urma ultimei majorari de capital, Magnetto Wheels a ajuns sa detina 85,7% din actiunile Roti Auto, printre actionari numarandu-se SIF Oltenia cu 7,5%, fondul de investitii Broadhurst Investments cu 0,8% si alti actionari cu aproape 6% din capitalul firmei. Titlurile sunt listate pe piata Rasdaq, insa sunt pentru moment suspendate pana la inregistrarea majorarii de capital, ultimul pret de tranzactionare fiind 620 de lei/actiune, valoare la care capitalizarea firmei este 3,3 mil. euro.
Roti Auto a inregistrat in 2001 o cifra de afaceri de circa 4,3 mil. euro, firma inregistrand pierderi de circa 700.000 de euro. La jumatatea anului trecut, compania a consemnat o cifra de afaceri de 90 mld. lei (circa 3 mil. euro), cu 40% mai mult decat in aceeasi perioada a anului precedent.
Potrivit directorului general, pentru acest an, cifra de afaceri a companiei ar putea ajunge la 8-9 mil. euro, in crestere cu circa 20% fata de anul trecut. Societatea are in prezent 280 de angajati, fata de peste 600 la data privatizarii.
Fabrica de la Dragasani este singurul producator de roti auto din Romania si cel mai mare din sud-estul Europei, a precizat Stanciu. Magnetto Wheels este unul dintre cei mai importanti producatori de roti de otel pentru autovehicule si detine fabrici in Marea Britanie, Franta si Italia. Pe plan mondial, principalii clienti ai companiei sunt Fiat, Renault, Volvo, Saab, Honda, Iveco, DaimlerChrysler, Nissan, Pinifarina si Mitsubishi.



Producatori straini de componente auto in Romania
Cele mai noi companii producatoare de componente auto intrate pe piata romaneasca sunt grupul japonez Yazaki, care va investi 10 mil. euro in construirea unei fabrici de cablaje auto la Ploiesti si firma germana BOS, care a investit tot 10 mil. euro intr-o fabrica din Arad, in care produce parasolare. Printre companiile care desfasoara activitati de productie de componente auto in Romania se afla in prezent Delphi Packard, Leoni, Freudenberg, Krupp-Bilstein, Autoliv,  Draexlmaier. Producatorul de amortizoare Krupp-Bilstein a investit 40 mil. euro la Sibiu, iar in prezent grupul produce la societatea sibiana Compa amortizoare de 10 mil. $ anual. Autoliv, lider mondial in domeniul echipamentelor de siguranta pentru autovehicule, a investit in Romania peste 2 mil. $ intr-un joint-venture la Brasov, iar grupul german Phoenix AG a investit la Carei 12 mil. $ intr-o fabrica de componente auto din cauciuc, in special furtunuri. La Timisoara, Delphi Packard produce cablaje pentru partea electrica a automobilelor, iar ContiTech, una din diviziile grupului Continental AG, a alocat peste 10 mil. euro pentru o fabrica de cablaje electrice. Eybl International AG, producator de materiale textile pentru industria auto, are doua fabrici in Romania, investitiile totale depasind 10 mil. euro. Cel mai mare furnizor european de adezivi si sisteme pentru piata de automobile si componente auto, compania elvetiana Gurit-Essex AG, iar Nexans, fosta divizie de cabluri a grupului Alcatel, care realizeaza harnasamente pentru cabluri auto intr-o fabrica de 3 mil. $ la Chisineu Cris, completeaza lista companiilor internationale din industria auto cu activitati de productie in Romania. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO