Pasagerii care vor să ia un taxi cu tarif normal sau la comandă trebuie să meargă cu bagajele în stradă. Aeroportul nu a găsit nicio soluţie

Autor: Mirabela Tiron 04.09.2012

Zeci de pasageri care aterizează zilnic pe aeroportul Henri Coandă sunt nevoiţi să tragă de bagaje pentru a ajunge în stradă, într-o zonă din apropierea parcării aeroportului, unde pot urca în taxiul pe care l-au comandat. Cele mai multe dintre aceste taxiuri comandate au tariful de 1,39 lei pe kilometru, adică de două ori şi jumătate mai mic decât tariful taxiurilor care aşteaptă în faţa aeroportului.

În stradă însă taxiurile solicitate telefonic de pasageri nu pot staţiona, pentru că staţionarea este interzisă, iar în altă parte nu pot aştepta, dat fiind că nu există nicio parcare specială în perimetrul aeroportului.

"Aştept aici în stradă un taxi cu tarif normal. Nu vreau să iau un taxi chiar din faţa aeroportului (de la sosiri - n. red.) pentru că mă costă de aproape trei ori mai mult. Până la Cişmigiu dau aproape 100 de lei, cu tariful de 3,5 lei pe kilometru. De ce este aşa mare diferenţa de preţ? Eu nu am avut venituri de trei ori mai mari luna asta ca să plătesc aşa mult la taxi", spune Toader Bălan, un pensionar de 78 de ani, care se întorsese ieri cu avionul din vacanţă din Corfu. El aştepta de zece minute un taxi în stradă, în zona din faţa parcării aeroportului.

În faţa aeroportului, chiar la ieşirea din zona "sosiri", niciun taxi cu tarif de 1,39 lei pe kilometru nu este de găsit, ci doar maşini cu tarif de 3,5 lei pe kilometru. Aeroportul permite tuturor taximetriştilor care respectă anumite cerinţe să stea în faţă la sosiri, dar taximetriştii care au tarif de 1,39 lei pe kilometru spun că nu ar fi rentabil să stea câteva ore bune la coadă pentru a lua un client.

"Este anormal ca taxiurile să nu aibă unde staţiona pentru a aştepta pasagerul care l-a solicitat la comandă. Am solicitat amenajarea unei staţii taxi în perimetrul aeroportului de 60-100 de locuri de unde să fie luaţi pasagerii ce aleg să facă o comandă la taxi şi tot în cadrul aeroportului să fie publicate numerele de telefon ale companiilor de taxi agreate de aeroport", spune Radu Viorel, preşedintele Aso­ciaţiei Taximetriştilor Independenţi.

Ce spun oficialii aeroportului Henri Coandă

"Analizăm posibilitatea realizării unei parcări pentru taxiurile care vin la comandă. Potrivit legii taximetriei, aeroportul este obligat să primească pe estacadă orice taximetru care înde­plineşte cerinţele legale şi îşi asumă regulamentul, indiferent de tarif. Regulamentul prevede, în principal, că taximetriştii preiau pasagerii în ordinea sosirii la aeroport. O tentativă de a permite accesul doar pentru taximetrele cu un tarif maximal s-a făcut în urmă cu câţiva ani, dar a fost considerată o practică anticoncurenţială (de către autorităţile în domeniu) şi a trebuit să renunţăm la ea", a spus Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului Henri Coandă (Otopeni), cel mai mare din ţară.

Aeroportul Henri Coandă a emis 747 permise de identificare şi acces pentru taximetriştii autorizaţi.

Virgil G., unul dintre taximetriştii autorizaţi din faţa aeroportului, cu un tarif de 3,5 lei pe kilometru: De opt ore stau la coadă să iau un client de la aeroport (regulamentul prevede ca taximetriştii care stau chiar în faţa zonei de sosiri să preia pasagerii în ordinea sosirii la aeroport - n. red.). La fiecare cursă plătesc 6 lei aeroportului.

La două săptămâni după incidentul nefericit în urma căruia o studentă japoneză şi-a pierdut viaţa, după ce a fost acostată din aeroport şi dusă la un taxi, oficialii a şapte instituţii de stat s-au reunit pentru a discuta probleme legate de securitatea aeroportului.

Singura măsură care a fost aplicată până acum a fost înfiinţarea de patrule mixte de poliţişti şi jandarmi şi intensificarea controalelor. Efectul a fost contrar însă, fiind controlaţi în principal taximetriştii solicitaţi la comandă.

Ieri, în jurul prânzului, aproape toţi taximetriştii cu tarif de 1,39 lei pe kilometru chemaţi la comandă de pasageri erau opriţi de Poliţie pentru a fi verificaţi. "Înainte de incidentul cu japoneza realizam această ac­ţiune o dată pe săptămână, de vineri (după ce a avut loc şedinţa - n. red.) facem zilnic acţiuni de con­trol ale taximetriştilor pentru a verifica dacă au auto­ri­zaţia, aparatul de taxat, ecusonul şi preţul afişat. Am dat câteva amenzi celor care nu au preţul afişat sau celor care nu purtau centura", a spus unul dintre poliţiştii care lucrează la aeroport.

Radu Viorel, preşedintele Asociaţiei Taxime­triştilor Independenţi, este de părere că în loc să se găsească o rezolvare la adevărata problemă din aero­port s-a dezlănţuit un "jihad" împotriva taxime­triştilor chemaţi la comandă. "Dacă taximetriştii chemaţi la comandă de pasageri staţionează mai mult în stradă, li se blochează roţile. Nu este normal ce se întâmplă", spune Radu Viorel.

Pe de altă parte, Virgil G., un taximetrist auto­rizat din faţa aeroportului, cu un tarif de 3,5 lei pe kilometru, spune că aşteaptă de opt ore să ia pa­sageri. "Cei de jos, cu tarif de 1,39 lei pe kilo­metru, nu plătesc nicio taxă aeroportului, dar iau clienţi de acolo şi nu stau la coadă ca noi. La fiecare cursă noi, cei care stăm la coadă în faţa aeroportului, plătim aeroportului 6 lei, asta înseamnă la trei curse pe zi 18 lei, calculaţi cât înseamnă de la 200 de taximetrişti anual", a spus el.

Transferul de la aeroport în centrul oraşului se poate realiza şi cu autobuzul, la care se ajunge după ce se coboară din zona de sosiri pe scările rulante.

Toader Bălan, unul dintre pasagerii care aşteptau în stradă să vină taxiul la comandă: Nu vreau să iau un taxi chiar din faţa aeroportului (de la sosiri -n. red.) pentru că mă costă de aproape trei ori mai mult. Până la Cişmigiu dau aproape 100 de lei, cu tariful de 3,5 lei pe kilometru. De ce este aşa mare diferenţa de preţ?

Turiştii străini, dezorientaţi în aeroport

Mihail Bennis Ørested, un tânăr din Danemarca, se interesa cum poate ajunge la Gara de Nord şi de acolo în Craiova. "Sunt pentru prima dată în România şi vreau să ajung în Craiova la o prietenă pe care o am acolo. Am văzut că pot ajunge de aici şi cu trenul. Nu am văzut că există şi staţie de autobuz."

Un cuplu de israelieni, David Paz şi soţia lui, aşteptau în zona sosiri să fie luaţi de un reprezentant al unei firmei de închiriat maşini. "Suntem puţin dezorientaţi, am întrebat la biroul de informaţii unde sunt persoanele care îi aşteaptă pe pasageri, pentru că trebuia să vină cineva de la această firmă. Am venit pentru prima dată în România pentru o săptămână în care vrem să vizităm Bucureştiul şi Braşovul."

"Trebuie să stăm în aeroport trei ore pentru că următorul nostru zbor, spre Iaşi, este peste 3 ore. Nu am găsit niciun scaun pe care să stăm jos. Magazine prin care să mergem nu sunt aici, abia după ce ne facem check-in-ul putem merge în zona cu magazine. Indicatoarele sunt prea mici, nu se văd bine şi nu am văzut un ceas mare electronic pe perete", spune Mina, o pasageră pensionară din Israel.

Cele două birouri de informare din aeroport vor fi transformate în centre de "customer care"

Valentin Iordache a spus că aeroportul reana­lizează signalistica din aeroport şi că unul dintre proiectele care vor fi demarate constă în transfor­marea birourilor de informaţii, cele două din Oto­peni, în centre de customer care (relaţii cu clienţii), astfel încât pasagerilor să li se furnizeze nu doar informaţii legate de aeroport, ci şi informaţii turistice.

Taxiurile solicitate la comandă de pasagerii care ajung în aeroport staţionează în stradă, într-un loc neamenajat. În perimetrul aeroportului nu există o staţie specială pentru aceşti taximetrişti. La solicitarea taximetriştilor, oficialii aeroportul au spus că vor analiza posibilitatea realizării unei parcări pentru taxiurile la comandă.

Ce spun cititorii ZF: Un investitor privat nu va permite mizeria cumplită de acum