Luchi Georgescu, Vincon Vrancea: Nu vreau să vând. Dacă industria românească dispare, dispar şi eu, dar o să fiu printre ultimii

Autor: Ioana David 16.09.2012

Luchi Georgescu, care deţine producătorul de vin Vincon Vrancea, spune că în perioada următoare se va concentra pe întărirea poziţiei companiei pe piaţa vinurilor superpremium prin lansarea unui nou brand şi prin investiţii de circa 3 mil. euro într-un centru de vinificaţie la Huşi pentru acest tip de produs. Totodată, Georgescu, care mai deţine şi producătorul de mezeluri Meda Prod, afirmă că nu este interesată să vândă niciuna dintre companii şi că este decisă să facă business.

"Sunt vremuri grele, dar asta este. Dacă industria românească dispare, dispar şi eu, dar o să fiu printre ultimii. Nu vreau oferte de la niciun fond. Într-o legislaţie corectă, aplicată corect şi într-o situaţie economică cât de cât stabilă, pot face bani cu aceste societăţi. Am reuşit să nu avem datorii", spune Luchi Georgescu, care controlează 86% din acţiunile Vincon Vrancea (prin intermediul firmei Meda Prod, deţinută tot de ea). Ea mai spune că în trecut a primit oferte pentru vânzarea producătorului de vin (în 2008) de la un fond american de investiţii, care evalua compania la 60 mil. euro, dar că nu a fost interesată.

"Nu am cerut mai mult. Nu pot să vând. Mi-e imposibil", mai spune Luchi Georgescu. Oferte au venit şi pentru producătorul de mezeluri, însă şi acestea au fost refuzate.

Istoria Vincon

În 1999, Luchi Georgescu a devenit acţionară la Vincon Vrancea după ce compania a fost privatizată, însă istoria firmei începe în 1949.

"Când am venit eu, Vincon avea doi butuci de vie în parcare şi două calculatoare", îşi aminteşte proprietara Vincon. Totodată ea recunoaşte că a găsit şi sticle vechi de vin pe care acum le păstrează în vinoteca Beciului Domnesc.

Până în 1992, compania a vândut vin vrac produs din strugurii cumpăraţi de la producătorii din Vrancea, una dintre cele mai importante zone viticole din ţară unde se găsesc 26.500 de hectare de viţă-de-vie. În 1992 a început cu îmbutelierea vinului de masă, segment pe care nu era o concurenţă puternică la acea dată.

"Istoria" vinului vrac s-a încheiat însă după 2000, în condiţiile în care Luchi Georgescu, venită de curând în companie, a fost nemulţu­mită de o propunere a partenerilor din Germania, unde exporta. Atunci a început producţia vinului îmbuteliat.

"În 2000 nu exista nicio cercetare de piaţă să ştii ce se întâmplă. Aşa că m-am dus la mall (mall Vitan a fost deschis în 1999 - n.red.), mi-am formulat nişte întrebări şi am încercat să înţeleg unele lucruri", mai spune Georgescu. Ulterior a început să cumpere vie, iar prima dată s-a oprit la 300 de hectare. În patru - cinci ani ajunsese la 2.200 de hectare, dar şi-a dat seama că este prea mult şi a mai renunţat la o parte. În prezent, Vincon are peste 1.500 de hectare, iar Luchi Georgescu mai spune că din punctul de vedere al volumelor vândute, compania se află pe primul loc în piaţa de profil. Ca valoare oscilează între locurile trei - patru conform aceleiaşi surse. Vincon a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 30 mil. euro, iar pentru 2012 şi-a bugetat păstrarea acestui nivel.

Planurile Vincon

Georgescu vrea să întărească poziţia companiei pe piaţa vinurilor premium şi superpremium prin lansarea brandului Ambrosio, acest segment urmând să fie susţinut printr-un proiect de investiţii de 3 mil. euro. Pentru producătorii de vin, acest segment de preţ este mai avantajos din punctul de vedere al profitabilităţii.

Cel mai vândut vin din portofoliul companiei este Beciul Domnesc, alte branduri din portofoliu fiind Viţă Românească, 7 Păcate, Galbenă de Odobeşti, Proles Pontica, Muscatel şi vinarsurile Jad şi Mioriţa. Potrivit datelor furnizate de companie, în 2011 Beciul Domnesc a fost lider pe segmentul vinurilor roşii premium, cu o cotă de piaţă valorică de 6,3%.

La nivelul companiei, vânzările prin International Key Accounts (IKA, lanţurile internaţionale de retail) s-au ridicat la aproximativ 45%, diferenţa fiind realizată în comerţul tradiţional şi HoReCa (hoteluri şi restaurante). Exporturile companiei sunt reduse, cel mai mare contract fiind în China, unde livrează de 1 mil. euro.

Compania estimează că recolta din acest an va fi aproximativ egală cu cea din 2011. Recolta a fost afectată de îngheţul din iarnă. Seceta s-a simţit şi ea, însă compania spune că a compensat parţial prin sistemul de irigaţii.

O piaţă care se contractă

Piaţa de vin a scăzut din 2008 încoace, odată cu scăderea puterii de cumpărare, iar Luchi Georgescu estimează că evoluţia va continua şi în perioada următoare.

"Obiceiurile de consum în România pe piaţa vinului sunt invers faţă de tendinţa generală. La noi se consumă vin alb în proporţie de 67-70%", mai spune Georgescu, adăugând că la nivel mondial consumul preferat este de vin roşu.

Potrivit datelor citate de companie, consumul anual pe cap de locuitor este de 24 de litri, însă la jumătate faţă de consumul din ţările dezvoltate.

Piaţa locală a vinului este estimată la 350 mil. euro, iar cei mai mari producători sunt Murfatlar, Cotnari, Jidevi, Vincon, Recaş, Halewood, dar şi alţii.