Zece sfaturi de business de la unul dintre cei mai excentrici antreprenori, Richard Branson

Autor: Cătălina Butan 23.09.2012

Fondator al brandului Virgin în 1970, Richard Branson este singurul antreprenor care a construit opt companii în industrii diferite care valorează miliarde de dolari.

Britanicul a atins această performanţă fară a avea o diplomă în domeniu, scrie Business Insider.

"Deseori mă întreb cum ar fi fost viaţa şi cariera mea dacă aş fi continuat studiile suficient de mult încăt să învăţ toate lucrurile pe care trebuie (sau nu) să le faci pentru a demara o afacere", a afirmat omul de afaceri în noua sa carte, "Like a Virgin: Secrets They Won't Teach You at Business School".

În 1972 Richard Branson a inaugurat primul său magazin de discuri, Virgin Records cunoscut ulterior sub denumirea de Virgin Megastore. De altfel, brandul Virgin s-a dezvoltat rapid în anii 1980, odată cu apariţia pe piaţă a companiei de transport aerian Virgin Atlantic Airways.

Potrivit revistei Forbes, Richard Branson avea în 2011 o avere estimată la 4,2 miliarde de dolari.

Iată câteva dintre sfaturile lui Branson pentru succesul în afaceri:

1.Nu face un lucru dacă nu îţi face plăcere

A conduce o afacere presupune multă muncă, sudoare şi lacrimi (şi cofeină). Dar toate aceste se merită atât timp cât la sfârşitul zilei vei construi ceva de care eşti mândru.

2.Fii remarcabil

Publicitatea este cheia succesului. "Asigura-te că o să apari pe prima pagină şi nu pe ultima", este sfatul primit de Branson de la Sir Freddie Laker, un simbol în industria aviaţiei din Marea Britanie.

3.Alege-ţi cu grijă numele companiei

Numele inedit al companiei "Virgin" este unul dintre elementele care au transformat această afacere într-un succes. "Virgin"a adus un plus de valoare companiei, o abordare fresh.

4.Asumă-ţi riscuri

Branson are o vorbă preferată când vine vorba de riscul în afaceri: Curajosul nu trăieşte pentru întotdeauna, însă precautul nu supravieţuieşte deloc.

Orice afacere implică riscuri iar succesul apare rareori când eşti precaut. Poţi avea eşecuri dar nu există "eşec total", spune Branson.

5.Prima impresie este esenţială. La fel de importantă este şi a doua

Pentru Branson, a doua impresie se referă la situaţia când un client contactează compania pentru eventualele probleme cu produsele. Modul în care te prezinţi în astfel de situaţii spune multe despre capacitatea companiei de a menţine relaţii bune cu clienţii şi de a depăşi obstacole.

6.Perfecţiunea nu poate fi atinsă

Oricât de perfect poate părea ceva, întotdeauna există loc pentru mai bine.

7.Clientul are (aproape) întotdeauna dreptate

Opiniile clienţilor sunt importante, însă nu ar trebui să-ţi construieşti întreaga divizie de servicii cu clienţii după premisa că nu te vei îndoi niciodată de capriciile consumatorilor.

8.Defineşte-ţi brandul

Când vine vorba de definirea brandului, Branson sfătuieşte antreprenorii să facă exact ceea ce el nu a făcut cu Virgin, să răspândească vestea existenţei companiei peste tot.

Deşi Virgin activează în mai multe industrii, compania este centrată pe un singur lucru: "să găsească modalităţi noi pentru ca oamenii să se simtă bine".

9.Nu oricine este potrivit pentru funcţia de director

Un manager trebuie să fie cineva capabil "să scoată ce e mai bun din oameni", să ajute un angajat să înveţe din greşeala sa, nu sa îl critice pentru ea.

Proprietarul unei companii "poate fi" şi nu "trebuie să fie" preşedinte al companiei. Acesta trebuie să conştientizeze dacă postul i se potriveşte sau nu.

10.Nu te teme de schimbări dar fii pregătit de ele

Nimic nu durează la nesfârşit. Un antreprenor trebuie să fie pregătit să se adapteze la noi situaţii, determinate de diferite circumstanţe şi oportunităţi.