Tarom anunţă un plan de relansare e-commerce, în timp ce ministerul trebuie să aleagă un manager privat

Autor: Mirabela Tiron 24.09.2012

Compania aeriană de stat Tarom, cu afaceri de 210 milioane de euro anul trecut, vrea să implementeze un plan de relansare e-commerce, în vederea creşterii vânzărilor de bilete de avion şi implicit a veniturilor.

Acest anunţ vine în plin proces de selecţie a candidaţilor pentru conducerea companiei, în proiectul "CEO privat la stat".

Ieri au început primele interviuri pentru selectarea membrilor în consiliul de administraţie al Tarom, iar vineri vor avea loc primele interviuri pentru poziţia de director general, pe lista scurtă fiind 24 de candidaţi. Până acum numirile la conducerea companiei s-au făcut doar politic.

Pentru a deveni profitabilă, după ce a adunat pierderi de 200 de milioane de euro în perioada 2008-2011, într-un raport al Corpului de Control al primului-ministru, dar şi într-un raport al Roland Berger, văzut de ZF, se recomanda implementarea unei politici noi de distribuţie, regândirea reţelei de rute, dar şi exploatarea eficientă a flotei de avioane.

Potrivit unei prezentări trimise de Tarom, planul de relansare e-commerce prevede dezvoltarea call-centerului, care va oferi în timp real informaţii despre avioanele Tarom (localizare prin satelit, viteză de croazieră, altitudine), dar şi relansarea vânzărilor online printr-o nouă platformă de distribuţie şi adaptarea preţurilor la cele practicate de concurenţă printr-o analiză în timp real a ofertelor companiilor concurente. "O parte din facilităţile oferite sunt deja realizate şi se află în prezent în faza de testare. Orizontul de timp în care se vor implementa proiectele este de maximum 60 de zile, conform estimărilor din acest moment. Investiţia totală este de aproximativ 250.000 de euro", potrivit oficialilor companiei Tarom.

Ce implică dezvoltarea call-centerului

"Serviciile de call-center vor fi asigurate printr-o tehnică de ultimă generaţie în domeniu prin care se vor oferi informaţii în timp real, prin SMS, e-mail", potrivit unei prezentări a lui Liviu Constantin, manager de e-commerce în cadrul companiei. Acest call-center va putea furniza informaţii în timp real precum vremea din oraşul de destinaţie, viteza de croazieră a avionului, localizarea geografică prin satelit şi altitudinea de croazieră a avioanelor aflate în zbor.

Se testează un nou sistem de distribuţie

Cel de-al doilea proiect, parte a acestui plan de relansare, este creşterea vânzărilor online prin site-ul companiei. Reprezentanţii companiei au anunţat că sunt deja în teste tehnice avansate cu un sistem informatic inovator de distribuţie a produ­selor şi serviciilor Tarom. Platforma implementată va permite interacţiunea directă, automatizată cu toţi partenerii companiei.

"Odată cu lansarea acestui proiect e-commerce, Tarom va fi prima companie aeriană din Europa ce va utiliza cel mai performant sistem de distribuţie electronică online, o platformă electronică ce va conţine un motor de căutare pentru bilete de avion, închiriere maşini, asigurări, pachete de tip city break, un jurnal de activităţi complexe şi un sistem de management al conţinutului". Biletele de avion se vor găsi direct pe portalurile de Facebook şi Twitter. Se va face de asemenea o integrare a modalităţilor de plată. Rezervarea biletelor de avion se va putea face prin cinci click-uri, iar cea a unui pachet complet de vacanţă prin şase clickuri, potrivit oficialilor companiei.

Această platformă va fi integrată cu toate agenţiile de turism de pe piaţa locală, dar şi din alte ţări, pentru o arie de distribuţie cât mai mare.

Vor să lanseze o platformă pentru a analiza în timp real oferta concurenţilor

O componentă importantă a acestui proiect o constituie atragerea turiştilor din străinătate în Romania. "În acest context Tarom va distribui acest produs turistic atât prin intermediul agenţiilor proprii din străinătate, cât şi prin agenţiile partenere."

Al treilea proiect constă în analiza concurenţei în timp real. Potrivit oficialilor companiei, urmează să fie implementată o platformă tehnică de analiză a concurenţei în timp real. Sistemul va face analiza grafică şi va alerta conducerea companiei despre fluctuaţiile tarifelor în timp real, ceea ce va sprijini luarea unor decizii strategice într-un timp extrem de scurt, potrivit reprezentanţilor companiei.

"Tarom recurge la această strategie pentru a putea veni în întâmpinarea necesităţilor pasagerilor şi pentru a putea să-şi adapteze tarifele biletelor de avion în contextul pieţei", se arată în prezentarea planului de relansare.