Producătorii de materiale de construcţii aşteaptă marea „schimbare la faţă“ a blocurilor şi a caselor

Autor: Andreea Neferu 27.09.2012

Producătorii de materiale de construcţii care activează în domeniul izolaţiilor, vop­selelor, adezivilor sau termo­panelor şi-au pus în ultimii ani speranţele în programele de reabilitare termică. În România există circa 220.000 de apartamente construite în perioada comunistă ce ar trebui anvelo­pate, potrivit datelor Ministerului Dez­voltării citate de Mediafax. Cu alte cu­vinte, există potenţial şi loc de creştere pentru companiile ce furnizează produse pentru anvelopări.

"Programele de reabilitare termică au demarat puternic anul acesta, fiind impulsionate şi de campania electorală derulată în primăvara acestui an, ceea ce, evident, este încurajator pentru segmentul de construcţii în care activăm şi noi", spune Laurenţiu Istrate, director al pro­ducă­torului de polistiren Austrotherm Ro­mânia, parte a concernului austriac Schmidt Industrie Holding. Deşi com­pania comercializează produsele prin inter­mediul reţelei de distribuitori şi parteneri, vânzările de produse destinate lucrărilor de reabilitare termică se regăsesc indirect în cifra de afaceri, contribuind la creşterea acesteia cu 8%.

Anul trecut, Austrotherm România a avut afaceri de 72 de milioane de lei (circa 17 milioane de euro), în creştere cu circa 30% faţă de 2010.

Pe de altă parte, Marcel Bărbuţ, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii AdePlast, cu afaceri de 33,7 mil. euro anul trecut, spune că nu poate estima încă impactul pe care reabilitările termice îl vor avea asupra vânzărilor de anul acesta, dar că programele de reabilitare termică pot fi o "adevărată ruletă".

"În general, în România producătorii de materiale de construcţii vând nu către antreprenorul general care face lucrările de reabilitare, ci către subantreprenori şi există posibilitatea ca banii să nu fie primiţi. Fie primăriile au probleme şi nu dau bani, fie există probleme la execu­tant, în sensul că lucrările nu sunt de calitate şi nu se face recepţia acestora, astfel că iarăşi nu se primesc banii", spune Bărbuţ. Compania AdePlast pro­duce polistiren, vopsea şi adezivi.

Reprezentantul companiei Austro­therm atrage la rândul său atenţia că există probleme şi la nivelul calităţii anumitor produse utilizate în anvelopări. "Testele şi măsurătorile desfăşurate în paralel de Asociaţia Producătorilor de Polistiren Expandat (ROMEPS) şi de Asociaţia Producătorilor de Materiale de Construcţii din România (APMCR) relevă faptul că anumiţi producători, dar şi distribuitori înşală buna-credinţă a cumpărătorilor prin eliberarea de documente conforme care însoţesc produse cu o calitate net inferioară celei declarate", mai spune Istrate.