Viteză de creştere

Autor: Ioana Matei 28.09.2012

DSV Solutions şi-a dublat în ultimii cinci ani cifra de afaceri, iar ţinta sa pentru următorii cinci este şi mai ambiţioasă de atât: un plus de 300%. Şi cum prin creştere organică ar putea ajunge doar la jumătatea drumului spre ţintă, compania vizează o achiziţie pe piaţa românească.

Obişnuit în tinereţe să şurubărească la fiecare final de săptămână la "motor", Sergiu Iordache este de cinci ani director general al DSV Solutions, companie de logistică şi transport. De când a preluat Iordache frâiele, compania şi-a dublat cifra de afaceri, care a ajuns anul trecut la 120 de milioane de lei, iar pentru anul în curs ţinta este o creştere de 20%. "Piaţa de transport nu a crescut faţă de anul trecut, dar noi vrem mereu o creştere mai mare decât media domeniului", spune Sergiu Iordache, care are 43 de ani, conduce un A6 şi a lucrat "ceva ani" la Policolor, la MobiFon, McDonald's, precum şi într-o afacere cu profil antreprenorial. Când a ajuns, în urmă cu şapte ani, la DSV, "mulţumită experienţei anterioare, de client al furnizorilor de logistică, am ştiut ce să ofer, pentru că înainte învăţasem ce să cer".

Concret, la Policolor a revitalizat şi modernizat departamentul de logistică al cărui director a fost vreme de trei ani "şi cifrele spun că nu m-am descurcat prea rău". Tot el spune că experienţa a cântărit greu în evoluţia carierei la operatorul de transport şi logistică, "fără ea nu ştiu dacă aş fi reuşit să conturez atât de limpede lucrurile la DSV Solutions".

Un contur clar au toate cifrele despre care povesteşte Iordache. Profitabilitatea companiei, cu acţionariat danez, este plasată la 5 - 7% din cifra de afaceri, fiind una dintre cele mai bune din domeniu, conform lui Iordache, care este pasionat de paraşutism şi cochetează cu golful. El spune că sportul îi oferă momente de respiro şi "acea rupere de rutina de birou, care e atât de necesară" - la fel de necesară ca un city break sau o expediţie. Pe de altă parte, sportul şi afacerile "sunt faţetele aceleiaşi monezi: în ambele e vorba despre dinamică, despre interacţiune cu alţii pentru un obiectiv comun, despre performanţă şi despre a fi în formă".

În formă sunt şi finanţele companiei, care a înregistrat anul trecut un profit de 6 milioane de lei, iar în 2012 această cifră se va apropia, cel mai probabil, de 8 milioane de euro. Afacerea n-a trecut însă numai prin clipe uşoare şi rezultatele ar fi putut fi zdruncinate din temelii în urmă cu cinci ani, când din companie au plecat o mare parte a managerilor, în timp ce criza bătea la uşă iar firma trecea prin schimbare de brand (danezii de la DSV cumpăraseră Frans Maas).

Ce anume a făcut compania pentru a creşte în toiul crizei? DSV are deopotrivă în ofertă servicii de logistică, de transport aerian, maritim şi rutier, împărţite în trei divizii. Cea mai dinamică zonă a fost departamentul de transport rutier, care a crescut anul acesta cu 35% faţă de anul trecut şi înseamnă acum 41% din cifra de afaceri a companiei. Un procent egal îl deţin serviciile de logistică, iar diferenţa (18%) sunt adjudecate de serviciile de transport aerian şi maritim.

Şi pentru că afacerea creşte de la an la an, DSV este pe punctul de a inaugura un nou depozit, de clasă A, chiar în spaţiul pe care îl ocupă, la ieşirea pe A1. "Chiar de când ne-am mutat aici, în 2008, eram conştienţi că trebuie să ne extindem - aşa am şi gândit aranjarea depozitelor", dar anul trecut această nevoie devenise deja acută. Dovadă şi că DSV a închiriat un spaţiu de 7.500 mp pentru clienţii care "nu mai aveau loc" în depozitele pe care firma le opera deja. Noul spaţiu, a cărui construcţie a demarat în primăvara acestui an şi va avea o suprafaţă de 30.000 mp, este pe punctul de a fi deschis, după ce DSV a investit în aranjare 2 milioane de euro. "Cred că de la un punct încolo, dacă nu investeşti, începi să pierzi", îşi argumentează Iordache alegerea de a investi atunci când puţine companii o fac. În opinia sa, banii trebuie să circule.

"Care e frumuseţea economisirii pentru viitor, când businessul şi viaţa sunt aici şi acum?", punctează managerul DSV, care completează că, odată luate măsurile de prevedere ("şi să nu te arunci în gol fără să ştii că - la o adică - există o plasă de siguranţă"), investiţia în proiecte noi e cel mai sănătos lucru ce poate fi făcut. Ecuaţia, în optica lui, este simplă: esenţa oricărui business este creşterea, iar pentru asta trebuie întâi să fie făcute investiţii. Dovadă şi că pentru 80% din suprafaţa noului depozit DSV are deja clienţi, conform oficialilor companiei, în condiţiile în care managerii mai aşteaptă acum doar autorizările de funcţionare pentru a putea deschide larg uşile. Compania nu are o flotă pentru transport, ci lucrează exclusiv cu cărăuşi ("care au crescut cu noi şi şoferii lor sunt ca şi ai noştri"), iar regula generală "20% din firme fac 80% din business" se aplică şi în acest caz.

 

Una peste alta, logistica este unul dintre motoarele economiei, iar investiţiile sunt o dovadă că, spre deosebire de alte domenii, aici lucrurile sunt mai dinamice. Segmentul cuprinde mai multe arii precum transport (feroviar, naval, aerian, rutier), servicii vamale, de depozitare şi manipulare, cu valoare adăugată (ca împachetări şi etichetări), întermedieri de servicii. Ca ansamblu, pieţei de logistică nu-i poate fi atribuită o valoare precisă, punctează Adriana Pălăşan, managing partner supply chain management center şi vicepreşedinte al ARILOG, asociaţia de profil.

Şi asta pentru că există companii care au activităţi de logistică, dar valoarea veniturilor nu poate fi însumată, "pentru că producătorii îşi duc cu maşinile lor marfa şi nu ştim cât costă, atâta vreme cât maşinile de 1,5 tone nu sunt licenţiate, nu ştim câte sunt şi ce fac proprietarii cu ele", argumentează Pălăşan. Or, pentru dimensionarea pieţei, explică tot ea, ar trebui să existe un bilanţ cu elemente speciale care să listeze veniturile din transport şi depozite proprii, venituri din expediere şi alte tipuri de servicii logistice.

"Altfel nu putem şti cât e piaţa logistică. Ne dorim să reuşim să dimensionăm piaţa pentru că nu este toată în mâna operatorilor şi nu se poate face decât pe cale fiscală", spune vicepreşedinta ARILOG. Sunt câteva sute de firme care au ca profil de activitate logistica, dar doar 60 dintre ele au cifre de afaceri de peste un milion de euro. Cele mai mari zece firme din domeniu (între care se numără Schenker, Gefco România, DHL Logistics, Express - Interfracht România şi Kuehne Nagel) au înregistrat în 2010, conform datelor de la Ministerul Finanţelor, venituri cumulate de aproape 300 de milioane de euro. Cât priveşte companiile care au venituri şi din operaţiuni logistice, nici măcar numărul acestora nu poate fi estimat.

În acest peisaj, DSV are fixat clar obiectivul de creştere pentru următorii cinci ani: plus 300%, ceea ce ar însemna depăşirea pragului de 100 de milioane de euro. "Din creştere organică am putea realiza un plus de 100-150%", apreciază Sergiu Iordache. Pentru a ajunge însă la ţinta propusă, compania este dispusă să facă achiziţii, fiind "cu ochii aţintiţi pe piaţă" şi având chiar angajat un consultant care să-i ajute.

Compania-mamă are reprezentanţe în 60 de ţări iar România este una dintre zonele fierbinţi. Şi asta pentru că în vreme ce în ţările mature procentele de creştere sunt firave, în pieţe ca România evoluţiile anuale sunt din categoria procentelor cu două sau chiar trei cifre. Mai mult chiar, filiala din România "exportă" clienţi către firmele surori de pe alte pieţe. Concret, DSV Solutions din România a început să lucreze pe plan local cu firme precum Samsung, Kraft Foods, Intersport, Siemens sau General Motors. Apoi aceste companii au început să lucreze cu filialele DSV din alte ţări.