Cel mai nou şi mai modern combinat siderurgic din America, al nemţilor de la ThyssenKrupp, este de vânzare

Autor: Radu Bostan 02.10.2012

Grupul industrial german ThyssenKrupp a decis să scoată la vânzare fabrica de componente din oţel din statul american Alabama, cea mai mare şi mai avansată tehnologic astfel de unitate construită în Statele Unite în ultimele patru decenii. Divizia americană a grupului, Steel Americas, a înregistrat pierderi de un miliard de dolari în primele nouă luni ale anului, scrie Wall Street Journal.

Fabrica din Alabama a fost inaugurată în 2010 în urma unei investiţii de cinci mld. dolari şi importă plăci de oţel produse de ThyssenKrupp în noua sa unitate din Brazilia, care a costat 6,8 mld. dolari. Plăcile sunt prelucrate în Statele Unite în componente folosite în industria auto şi a construcţiilor.

Compania are în vedere "opţiuni strategice" pentru retragere, precum "un parteneriat sau vânzarea unui proprietar a cărui strategie ar putea utiliza mai bine calitatea excepţională şi competitivitatea fabricilor", a declarat directorul general Heinrich Hiesing. ThyssenKrupp cere 8,86 mld. dolari pentru cele două fabrici şi a recrutat Goldman Sachs şi Morgan Stanley pentru a oferi consultanţă în vânzare. Termenul limită pentru primirea ofertelor a fost sfârşitul lunii trecute.

Printre companiile interesate de preluarea fabricii se numără U.S. Steel şi ArcelorMittal, potrivit analiştilor. U.S. Steel, cel mai mare producător de oţel din SUA după tonaj, ar putea să schimbe uzina sa din Slovacia pentru fabrica ThyssenKrupp din Alabama. Alte surse din industrie spun că producătorii de oţel din Coreea de Sud sau China ar fi interesaţi de fabrica braziliană, care are 3.500 de angajaţi.

Planul germanilor a fost să fabrice oţel în Brazilia, unde costurile de producţie erau mai mici la vremea aceea, şi apoi să îl trimită în SUA pentru prelucrarea ulterioară. Această strategie este ceva obişnuit în sectorul industrial, unde producătorii vor să menţină costurile scăzute dar să fie şi aproape de clienţi pentru a răspunde repede la cerere.

Chiar şi luând în calcul costurile de transport de 20 dolari pe tonă, compania tot câştiga mai mult vânzând oţelul în Statele Unite decât în Brazilia. Deşi şi statele Arkansas şi Louisiana erau interesate de a găzdui fabrica, ThyssenKrupp a ales Alabama, care a oferit aproape un miliard de dolari în scutiri de impozite şi facilităţi ca pregătirea locaţiei şi training pentru personal. În prezent, fabrica are 1.500 de angajaţi.

Costurile de producţie au urcat însă din cauza creşterii costurilor cu forţa de muncă, inflaţiei şi în special a aprecierii monezii braziliene. În acelaşi timp, preţul oţelului în Statele Unite a căzut la 620 dolari pe tonă, de la peste 800 dolari în vara lui 2011. În plus, preţul mai mare al minereurilor a dezavantajat ThyssenKrupp, care nu avea propriile mine de fier şi cărbuni precum competitorii săi pe piaţa americană.