Ministrul Transporturilor: Interviurile pentru manager privat la Tarom s-au încheiat. Viitorul director general va trebui să aducă pe profit compania

Autor: Mirabela Tiron 04.10.2012

Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, va alege în următoarele zile directorul pentru compania aeriană de stat Tarom şi membrii din consiliul de administraţie, după ce interviurile în cadrul proiectului CEO privat la stat s-au finalizat, potrivit acestuia.

"Încă nu am luat o decizie, dar ştiu despre ce candidaţi este vorba. Cel mai târziu săptămâna viitoare voi avea un răspuns cu privire la cine va conduce compania aeriană Tarom. În primul rând obiectivul principal al viitoarei conduceri este să aducă pe profit compania şi deci candidatul ar trebui să aibă experienţă în acest domeniu", a declarat el pentru ZF în cadrul evenimentului de lansare a unei noi companii pe piaţa locală. Pentru poziţia de director general la Tarom au rămas în cursă zece candidaţi străini, aceştia fiind selectaţi după experienţa profesională pe care o au.

Pentru consiliul de administraţie sunt şapte locuri, pe lista scurtă fiind 24 de candidaţi pentru aceste poziţii. În urmă cu mai bine de o săptămână au început primele interviuri pentru selectarea membrilor în consiliul de administraţie al Tarom.

Până acum numirile la conducerea companiei s-au făcut doar politic. Noua conducere a Tarom va găsi pierderi totale de aproape 200 de milioane de euro, adunate în perioada 2008-2011. Dacă se finalizează procesul de implementare a managementului privat, Tarom ar putea deveni prima companie de stat cu management privat.

Directorul general de la Air Canada câştigă 4,8 mil. dolari anual

Contactat de ZF, head-hunterul George Butunoiu a declarat că interviurile pentru management privat la Tarom au avut loc şi rămâne ca Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii să decidă ce candidat va prelua conducerea companiei.

"Toată decizia aparţine acum ministrului.

Nu pot spune care va fi nivelul salariului directorului general la Tarom, însă la Air Canada directorul general, care este un român, câştigă în jur de 4,8 milioane de dolari anual", a spus Butunoiu.

El împreună cu consultanţii de la PwC şi cu avocaţii de la David & Baiaş au fost mandataţi de Ministerul Transporturilor, în urma unui contract în valoare de 200.000 de euro, să recruteze manageri pentru zece companii de stat din subordinea Transporturilor: CFR SA, CFR Că lători, Tarom, CNADNR, Metrorex, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, Compania Naţională Ad ministrarea Por turilor Maritime Constan- ţa, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile, Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara şi CFR Telecomunicaţii.

La finalul lunii iulie, în cadrul proiectului "CEO privat la stat" a început recrutarea candi daţilor pentru conducerea companiilor subor donate Minis terului Transporturilor, iar în septembrie consultanţii au trimis către minister listele scurte cu managerii selectaţi.

Caută un investitor care să cumpere 20% din Tarom

Silaghi a mai spus că după instalarea managementului privat se va demara procedura de vânzare a unui pachet de acţiuni de 20%.

"Am purtat discuţii cu reprezentanţii mai multor companii europene, iar acum vreau să propun acest lucru şi reprezentanţilor companiei Emirates (oficiali ai acestei companii fiind prezenţi la evenimentul de lansare a operatorului aerian flydubai, o divizie a companiei - n.red.)", a spus el.

Ghaith al Ghaith, reprezentantul flydubai, dar şi al companiei Emirates, nu a răspuns solicitării ZF.

Pentru a deveni profitabilă, Tarom ar trebui să implementeze o politică nouă de distribuţie, să regândească reţeaua de rute, dar şi să exploateze eficient flota de avioane, după cum se arată întrun raport al Corpu lui de Control al Primului-ministru.

În prezent, directorul general al Tarom este Sorin Georgescu (fostul director de marketing şi vânzări al companiei), numit la conducerea operatorului de stat în august, în locul Gabrielei Bordea.

Tarom va dezvolta un centru operativ la Iaşi

Recent, Sorin Georgescu, directorul ge neral al Tarom, a anunţat că plănuieşte să dezvolte un nou centru operativ la Iaşi, pe lângă cel din Bucureşti, prin introducerea unor curse interne şi externe cu operare directă din Iaşi.

Începând cu 1 decembrie anul acesta, Tarom va opera cursa Iaşi-Roma-Iaşi cu trei până la patru frecvenţe săptămânale, iar din sezonul de vară de anul viitor va începe operarea de pe aeroportul din Iaşi către alte destinaţii externe precum Torino, Verona, Paris şi Londra.

Tot din sezonul de vară se iau în calcul operarea unor noi curse interne pe rutele Iaşi-Timişoara, Iaşi-Cluj-Napoca şi Iaşi- Constanţa, precum şi mărirea numărului de frecvenţe pe ruta Bucureşti-Iaşi-Bucureşti, în funcţie de rezultatele analizelor de trafic efectuate în prezent.

Concurenţă directă puternică

Tarom concurează aproape pe toate rutele pe care operează în mod direct cu alte companii aeriene. Recent pe piaţa locală a intrat un nou operator aerian, flydubai, care va concura Tarom pe ruta Bucureşti-Dubai.

Ghaith al Ghaith, CEO flydubai, compania aeriană a emiratului Dubai, care a intrat pe 1 octombrie pe piaţa locală prin trei zboruri pe săptămână pe ruta Bucureşti-Dubai, spunea luni într-o conferinţă că strategia de dez vol ta re implică zboruri zilnice către această des ti naţie

Tarom se ocupă de relansarea e-commerce

Cu afaceri de 210 milioane de euro anul trecut, Tarom vrea să implementeze un plan de relansare e-commerce în vederea creşterii vânzărilor de bilete de avion şi implicit a veniturilor.

Potrivit unei prezentări trimise de Tarom, planul de relansare e-commerce prevede dezvoltarea call-centerului, care va oferi în timp real informaţii despre avioanele Tarom (localizare prin satelit, viteză de croazieră, altitudine), dar şi relansarea vânzărilor online printr-o nouă platformă de distribuţie şi adaptarea preţurilor la cele practicate de concurenţă printr-o analiză în timp real a ofertelor companiilor concurente.

O parte din facilităţile oferite sunt deja realizate şi se află în prezent în faza de testare.

Orizontul de timp în care se vor implementa proiectele este de maximum 60 de zile.

Investiţia totală este de aproximativ 250.000 de euro.