Cererea anemică de PC-uri trage în jos profitabilitatea Microsoft şi AMD

Autor: Anca Dumitrescu 19.10.2012

Profitul net al Microsoft a scăzut cu 22%, la 4,47 miliarde de dolari, în primul trimestru fiscal, încheiat pe 30 septembrie. Profitul pe acţiune, de 53 de cenţi, a ratat estimările analiştilor, de 56 de cenţi. Vânzările grupului au coborât cu 7,9%, la 16 miliarde de dolari, comparativ cu estimările medii de 16,4 miliarde de dolari.

Rezultatele trimestriale ale Microsoft au fost afectate de scăderea vânzărilor sistemului de operare Windows, cu 33%, la 3,24 miliarde de dolari, în timp ce analiştii se aşteptau la 3,64 miliarde de dolari.

În intervalul analizat, livrările mondiale de PC-uri au scăzut cu 8,3% faţă de intervalul similar din anul trecut, la 87,5 milioane de unităţi, potrivit companiei de cercetare a pieţei Gartner.

Piaţa globală a PC-urilor se va contracta în acest an cu 1,2%, la 348,7 milioane de unităţi, anticipează firma de analiză IHS ISuppli, acesta urmând să fie primul declin anual după anul 2001.

AMD, al doilea mare producător de procesoane pentru PC-uri la nivel mondial, anticipează că vânzările din ultimele trei luni ale acestui an ar putea rata estimările şi a anunţat că va renunţa la 15% dintre angajaţi.

Compania a înregistrat în trimestrul al treilea pierderi de 157 milioane de dolari, după un profit de 97 milioane dolari în urmă cu un an. Vânzările au coborât cu 25%, la 1,27 miliarde dolari.

Rezultatele celor două companii, care se adaugă marjelor sub aşteptări anticipate de Intel săptămâna trecută pentru trimestrul al patrulea, scot în evidenţă impactul crizei economice mondiale şi interesul în creştere al cumpărătorilor pentru electronicele mobile.

Unii cumpărători au amânat cumpărarea unui PC pentru după lansarea Windows 8. Microsoft mizează pe Windows 8, care va intra la vânzare săptămâna viitoare, pentru creşterea cererii de PC-uri şi pentru tabletele cu acest sistem de operare, în detrimentul sistemelor iOS al Apple şi Android al Google.

Grupul urmează totodată să lanseze vânzările tabletei Surface, prima incursiune a Microsoft în domeniul hardware.