Dreamhack Bucureşti: cei mai buni gameri români câştigă peste 2.000 de euro lunar

Autor: Andrei Cîrchelan 21.10.2012

Dreamhack, cel mai mare eveniment de gaming organizat vreodată în România, a adus sub acelaşi acoperiş peste 150 de profesionişti ai jocului pe calculator, cunoscuţi ca gameri, pentru un concurs cu premii totale în valoare de peste 30.000 de euro.

România este foarte bine reprezentată în sporturile electronice la nivel mondial, iar cei mai buni jucători locali de Starcraft 2 câştigă lunar în jur 2.000 de euro.

"Toată nebunia asta cu sporturile electronice a început din Asia de Sud-Est", spune Silviu Stroie, preşedintele ligii gamerilor profesionişti din România (PGL), organizatorul evenimentului.

"Nebunia" aceasta care stă la baza concursurilor de tipul Dreamhack a atras în weekend un public de circa 2.000 de spectatori la faţa locului, deşi evenimentul pornea la ore matinale şi era găzduit la periferia Bucureştiului.

Cele trei jocuri care au constituit discipline în cadrul concursului au fost Counter Strike 1,6, cu premii în valoare de 10.000 de euro, League of Legends cu premii de 4.000 de euro şi Starcraft 2, cu premii în valoare de 18.000 de euro. Suma totală de 32.000 de euro a fost disputată de 177 jucători, veniţi din 22 de ţări.

"În anul 2012 aproape în fiecare weekend au avut loc concursuri (la nivel internaţional - n. red.) şi au existat weekend-uri cu trei sau patru evenimente internaţionale în acelaşi timp. Fiecare din aceste concursuri are premii în valoare totală de peste 50-60.000 de dolari", a adăugat Stroie, după ce a răspuns "Categoric!" la întrebarea dacă se poate trăi exclusiv din gaming.

Valoarea totală a premiilor din concursurile organizate la nivel mondial în 2012 depăşeşte 15 milioane dolari, existând chiar şi concursuri unde premiile au avut o valoare de două milioane de dolari.

Pentru 2013 un producător de jocuri a anunţat un concurs unde premiile vor fi de cinci milioane dolari. "Dacă eşti bun şi dedici mult timp jocului, poţi să ajungi să câştigi o grămadă de bani din jocuri", spune Stroie. La ora actuală România stă foarte bine la jocurile individuale, unde jucătorii autohtoni au obţinut chiar şi medalii de aur. La jocurile de echipă nu prea există performan­ţe. Ca număr de jucători, România se află printre primele şase ţări la nivel mondial.

Liga gamerilor, care s-a afiliat recent la Federaţia Internaţională de Sport Electronic (IeSF), are aproximativ 3.000 de membri cotizanţi, care plătesc 7,5 lei pe lună.

"Din păcate, românii, ca şi naţiune, stau destul de prost la capitolul comunicare şi e foarte greu să uneşti interesele a cinci oameni, şi programul şi timpul lor şi să-i faci să se antreneze simultan. De-asta România a reuşit să facă performanţă doar la jocurile individuale. Cele mai bun rezultate pe care le-am obţinut până acum sunt la Fifa şi la Starcraft", menţionează Stroie.

Bani din Starcraft 2

Ultimul eveniment la care România a reuşit o clasare foarte bună este finala evenimentului organizat de IeSF, care a avut loc acum două săp­tămâni în Coreea, unde România s-a clasat pe locul trei pe naţiuni din 47 de ţări prezente. Singurul concurent puternic al României în Europa este Polonia. În rest, România este o forţă la nivel european, potrivit preşedintelui PGL.

"Cei mai buni doi jucători români de Starcraft au fost recrutaţi de nişte echipe străine. (...) Pot să vă spun că ei câştigă la ora actuală peste 2.000 de euro pe lună", spune Stroie.

Cei doi jucători, Silviu "NightenD" Lazăr şi Andrei "DeathAngel" Nodea, au contracte cu aceste echipe străine, salarii, şi au fost trimişi în stagii de pregătire de trei luni în Coreea pentru a învăţa stilul de joc al coreenilor şi a juca în campionatul coreean, un eveniment cu premii de milioane de dolari.

Pentru a ajunge la un nivel de concurs, un jucător care porneşte de la zero ar avea nevoie de 3-4 ani de zile de antrenament, "dintre care 2-3 petrecuţi în Coreea", pentru a ajunge la nivel de concurs. Nivelul a ajuns atât de sus încât aspirantul trebuie să investească ani buni din viaţă pentru a-i ajunge din urmă pe gamerii din ziua de azi.

Un jucător mediu în Coreea de Sud câştigă aproximativ 200.000 dolari pe an din sponsorizări şi din participări la concursuri.

Viaţa după "cariera sportivă" şi sporturile electronice după criză

Gamerul autohton, ca profil, are o vârstă între 18 şi 25 de ani, e băiat şi are studii medii sau superioare. Evoluţia gamerului, potrivit lui Stroie, nu împiedică o dezvoltare normală a individului din punct de vedere educaţional sau social. De obicei membrii PGL se joacă 2-3 ani, după care merg la facultate, se angajează sau urmăresc alte scopuri.

"În România sunt două mari companii multinaţionale care angajează mii de oameni în România, respectiv Ubisoft şi Eletronic Arts. Cred că 80% din angajaţii lor au jucat în PGL în ultimii 11 ani. E o evoluţie normală", spune Stroie.

"După începerea crizei am văzut dispariţia abruptă a internet cafe-urilor. Majoritatea jucătorilor pe care i-am avut au venit din aceste internet cafe-uri, dar după 2008 acestea au dispărut. La ora actuală cred că mai avem 30-40 în toată ţara de la 2.000 în anii 2005-2006", a explicat Stroie.

Aceeaşi criză însă a devenit mai interesată de jocurile online. Decât să iasă din casă, băiatul de 18-25 de ani a preferat să stea online şi să se joace.

Membrii PGL sunt înscrişi automat în competiţiile ligii. "Competiţiile noastre au două finalităţi: ori există premii în bani, ori cei mai buni jucători sunt trimişi pe cheltuiala şi eforturile noastre la campionatele mondiale în SUA, Singapore, Coreea, peste tot", a concluzionat Stroie.