Premieră mondială: primul apel de voce HD între două ţări, între Orange România şi Moldova

Autor: Adrian Seceleanu 22.10.2012

Orange România şi Republica Moldova - ambele parte a grupului France Telecom -, au lansat luni în premieră mondială primul serviciu de apeluri de voce la calitate HD între două reţele mobile din ţări diferite şi cu o infrastructură diferită. Apelurile de voce de tip HD asigură o claritate superioară a sunetului şi sunt disponibile automat dacă utilizatorii au un telefon compatibil şi se află în zona de acoperire a reţelei 3G sau 3G+.

Lansarea serviciului a fost anunţată şi de serviciul de presă al grupului France Telecom, printr-un comunicat transmis către media la nivel internaţional.

"Diferenţa de calitate între un apel de voce obişnuit şi unul care foloseşte tehnologia HD Voice este apropiată de cea dintre un disc de vinil şi un CD", a declarat într-o conferinţă de presă Jean François Fallacher, CEO al Orange România.

"Ponderea vocii rămâne considerabilă în businessul nostru. Principalul motiv pentru care am lansat acest serviciu este în mod clar acela de a promova o altă experienţă, o altă calitate a apelurilor de voce. Credem că pentru voce, care este businessul nostru de bază, lansarea HD Voice ne permite să ne diferenţiem pe piaţă", a adăugat Fallacher.

Potrivit datelor France Telecom, anul trecut, din veniturile totale ale Orange România, de aproximativ 940 mil. euro, doar mai puţin de 20 de procente au fost generate de liniile de business nonvoce.

Serviciul HD Voice a fost lansat pe piaţa din Republica Moldova în septembrie 2009, iar în mai 2011 a fost inclus în oferta Orange România. În România, numărul apelurilor HD efectuate a înregistrat o creştere susţinută de la lansarea din mai 2011, ajungând până în prezent la aproximativ 20 de milioane, a declarat într-o conferinţă de presă Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange.

"În trimestrul al treilea al anului 2012 au fost înregistrate de 10 ori mai multe apeluri HD Voice faţă de trimestrul al treilea al anului precedent. 90% din clienţii HD declară că serviciul oferă o calitate superioară a sunetului, iar 85% au observat diferenţe notabile între un apel HD şi unul standard. În prezent, Orange România are 15 modele de telefoane compatibile HD Voice în portofoliu, pe care îşi propune să îl mărească, inclusiv prin introducerea unor noi terminale compatibile în oferta Best Deal. Noul iPhone 5, spre exemplu, este compatibil cu tehnologia HD Voice", a declarat Ducarroz. Un apel de voce iniţiat de un client al Orange România care deţine un terminal compatibil cu tehnologia HD Voice şi care are ca destinatar un client al unei alte companii de telecom din România nu va fi realizat la calitate HD chiar dacă celălalt utilizator are un terminal compatibil câ­tă vre­me şi operatorul respectiv nu face investiţii pentru a susţine apeluri la acest standard, a precizat Julien Ducarroz. El a adăugat şi că apelurile HD Voice nu consumă din planul de date mobile pe care îl au utilizatorii.

Echipele tehnice ale Orange România şi Orange Moldova au demarat lucrul la acest proiect în urmă cu un an de zile, iar unul dintre motivele pentru care grupul France Telecom a ales să lanseze în aceste două ţări serviciul demonstrează nivelul de expertiză tehnică existent în cele două subsidiare, a spus Jean François Fallacher. Legăturile lingvistice şi culturale dintre cele două ţări au stat de asemenea la baza deciziei Orange România şi Orange Moldova de a lansa acest serviciu, a adăugat el.

"Acesta este viitorul standard de calitate pentru apeluri de voce din telefonia mobilă", a declarat şi Paul-François Fournier, vicepreşedinte executiv Technocentre al France Telecom, care a menţionat de asemenea că grupul a decis să lanseze în premieră mondială acest serviciu în România şi Moldova ţinând cont de expertiza tehnică locală.

Din martie 2011 directorul tehnic al Orange România este Mădălina Suceveanu, prima femeie promovată în func­ţia de chief technical officer din întreg grupul France Telecom.