Cât mai costă un studiu de piaţă făcut în România: de la 4.000 de euro până la peste 100.000 de euro

Autor: Adelina Mihai 05.11.2012

"Un studiu mic costă 4.000-5.000 de euro şi este realizat, de exemplu, după 4 focus - grupuri sau după 20 de interviuri de tip «guerilla», însă preţul unei cercetări poate depăşi chiar 100.000 de euro, în funcţie de dimensiunea analizei, de mărimea eşantionului sau de ţara în care se face culegerea datelor", a spus Alina Stepan, care coordonează o echipă de 40 de angajaţi permanenţi şi 150 - 170 de specialişti în culegere de date.

Stepan a venit la divizia de cercetare offline a Ipsos după ce anterior a ocupat funcţia de Insights Director la SABMiller - Ursus Breweries. Absolventă a Facultăţii de sociologie din cadrul Universităţii din Bucureşti, Stepan are o experienţă de peste 15 ani în cercetare, anterior lucând în companii precum Synovate, JTI (produ­cător de ţigarete) sau Vodafone (telecom).

De la clienţii din România vin 80% din studii

În toamna anului trecut Ipsos a preluat la nivel mondial competitorul Synovate, într-o tranzacţie evaluată la peste 560 de milioane de euro.

În România, Synovate avea la finele lui 2011 o cifră de afaceri de 1,8 mil. euro, în scădere faţă de anul anterior cu 17%. Ipsos Interactive Services (IIS) este liderul pieţei locale de cercetare, compania având afaceri de peste 38 de milioane de euro la finele anului trecut şi peste 700 de angajaţi în prezent.

Principala diferenţă dintre IIS şi Ipsos Research o reprezintă faptul că prima companie (care are sedii în Bucureşti şi în Braşov) face culegere de date online pentru clienţii din alte ţări, în timp ce fosta Synovate face cercetare de piaţă offline mai mult pentru clienţi din România.

"România e singura ţară în care prin unirea Ipsos cu Synovate se unesc practic două servicii complementare, nu există suprapuneri. 80% din studiile pe care le face Ipsos Research provin direct de la clienţii din România, restul venind din reţea", a mai spus Stepan. Principalii clienţi ai diviziei Ipsos Research provin din multinaţionale care activează în domeniul FMCG, auto şi servicii financiar-bancare.

Ipsos Re­search face cercetare de piaţă prin utilizarea metodologiilor offline (focus-grupuri, interviuri la domiciliul sau adresa fixă a respondentului, în magazine sau la sediul companiei ş.a.).

Ce sunt interviurile de tip "guerilla"

"În ultima perioadă s-au făcut foarte multe studii în magazine şi pe stradă, peste 200 de interviuri de tip «guerilla» ni s-au cerut în ultimele luni. Aceste interviuri presupun urmărirea respondentului în mediul lui natural, modul în care alege un produs de la raft, de exemplu, după care îl abordăm şi îi cerem permisiunea de a discuta cu el pe baza a ceea ce a văzut", a mai spus Alina Stepan.

Ipsos a ajuns în România la un eşantion de 30.000 de respondenţi activi, ceea ce înseamnă că România va intra într-o platformă mondială care administrează paneluri din toată lumea.

Această platformă are 5 milioane de respondenţi şi este administrată din România.