Consultanţii fiscali: Normele pentru aplicarea TVA la încasarea facturii au nevoie de unele clarificări

Autor: Claudia Medrega 05.11.2012

În România va fi aplicat, începând cu 1 ianuarie 2013, sistemul de TVA la încasare, împreună cu sistemul de TVA actual. Sistemul TVA la încasarea facturii şi nu la emitere va fi aplicat numai de către firmele care au sediul în România şi cifra de afaceri de sub 2,25 mil. lei (500.000 euro). Ministerul Finanţelor a publicat în octombrie proiectul normelor metodologice pentru dezbatere publică.

"În privinţa normelor de aplicare a sistemului de plată a TVA la încasare, proiectul impune reguli suplimentare faţă de regimul implementat prin Ordonanţa de Guvern nr. 15/ 2012 pentru modificarea Codului fiscal. Astfel, dacă potrivit prevederilor ordonanţei se înţelegea că o plată parţială în numerar avea ca efect aplicarea tratamentului TVA normal în privinţa colectării/ dreptului de deducere a TVA şi nu a regulilor speciale impuse prin sistemul de plată a TVA la încasare, prin norme însă, această înţelegere a prevederilor Codului fiscal este infirmată", spune Daniel Anghel, partner consultanţă fiscală la PwC.

Astfel, în proiectul de norme se menţionează faptul că, în eventualitatea unei încasări parţiale în numerar, furnizorul care aplică acest sistem are obligaţia să aplice regulile generale în ce priveşte momentul colectării TVA aferentă sumei încasate în numerar. Acest lucru se traduce prin faptul că, practic, furnizorul va trebui să colecteze TVA aferentă sumei încasate în numerar, de la data emiterii facturii, chiar dacă, să presupunem, a încasat respectiva sumă, în numerar, peste 60 de zile de la data emiterii facturii.

"Acest lucru va însemna o lipsă de predictibilitate asupra TVA datorată la bugetul statului cu costuri suplimentare din dobânzi şi penalităţi de întârziere pentru colectarea cu întârziere a TVA de către furnizor, deşi această întârziere nu depinde de voinţa acestuia", spune Anghel.

Ramona Jurubiţă, tax partner KPMG, aminteşte că aplicarea sistemului este obligatorie pentru persoanele impozabile eligibile, ceea ce nu este cazul, de exemplu, în alte state membre ale UE, cum ar fi Marea Britanie, care au implementat un sistem similar. "Noile prevederi au fost menite să aducă avantaje doar companiilor mici în ceea ce priveşte fluxurile de numerar. Cu toate acestea, schimbări semnificative imediate se vor produce atât pentru companiile mijlocii, cât şi pentru cele mari, în ceea ce priveşte modul de declarare/înregistrare a facturilor, dar şi la nivelul sistemelor informatice. De asemenea, pentru unele aspecte practice referitoare la aplicarea sau implementarea rapidă a sistemului de TVA la încasare nu va fi timp suficient de pregătire, spre deosebire de alte state membre ale UE care au acordat contribuabililor timp de pregătire pentru implementare un an sau mai mult", afirmă Jurubiţă.

Contribuabilii care nu aplică sistemul vor avea o povară suplimentară, constând în verificarea lunară a registrului contribuabililor care aplică sistemul, pentru a stabili, pentru fiecare tranzacţie, dacă dreptul de deducere a TVA ia naştere conform regulilor normale (în cazul facturilor primite de la contribuabilii eligibili ce nu menţionează pe factură cerinţa "TVA la încasare"), a mai spus specialista KPMG. Un alt dezavantaj este reprezentat de sistemul de compensare pentru contribuabilii care aplică TVA la încasare, sistem descris în proiectul de norme.

Nina Sava, senior manager Impozite Indirecte la Ernst&Young, spune că în ceea ce priveşte regimul de TVA la încasare, rămâne neclarificată problema corelaţiilor dintre Decontul de TVA (care nu va suferi modificări semnificative) şi Declaraţia informativă 394 care va trebui adaptată pentru a reflecta implementarea regimului de TVA la încasare.

Ea susţine că regimul de TVA la încasare nu este doar preocuparea firmelor care vor aplica acest regim, dar şi a celor care vor face achiziţii de la persoanele care îl aplică. "De exemplu, faptul că persoana care trebuie să aplice regimul şi este înscrisă în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare omite să facă menţiunea «TVA la încasare» pe factura pe care o emite către cumpărător, nu-l exonerează pe cumpă rător de la obligaţia de a deduce TVA aferentă acelei facturi doar după plată. În consecinţă, persoanele impozabile va trebui să-şi cunoască bine furnizorii şi să urmărească Registrul pentru a verifica dacă furnizorul emitent al facturii este sau nu la acel moment obligat să aplice sistemul chiar dacă pe factură nu există nicio referire la sistemul de TVA la încasare", spune specialista de la Ernst&Young.

Jurnalele de TVA (pentru achiziţii, pentru toate persoanele impozabile şi pentru vânzări, pentru persoa nele care aplică sistemul de TVA la încasare) va trebui să fie adaptate pentru a cuprinde informaţii noi, rele vante pentru aplicarea sistemului de TVA la înca sare, printre care data documentului de încasare/plată, baza impozabilă şi TVA pentru care a intervenit exigibilitatea şi TVA care rămâne neexigibilă, explică Sava.

"Facturile pentru care TVA este neexigibilă integral sau parţial vor fi preluate în jurnalele întocmite pentru perioadele fiscale următoare până când toată suma TVA va deveni exigibilă. Modelele de jurnale de TVA rămân la latitudinea fiecărei persoane impozabile, nefiind formulare tipizate, dar va trebui să conţină informaţiile minime obligatorii cerute de normele de aplicare a Codului fiscal."