Şeful ANCOM: Reglementările în telecom au făcut România una dintre cele mai competitive pieţe din Europa

Autor: Adrian Seceleanu 06.11.2012

Tarifele plătite de români pentru serviciile de comunicaţii sunt în prezent unele dintre cele mai mici din Europa, iar calitatea reţelelor este de asemenea una dintre cele mai ridicate de pe continent, iar această evoluţie a fost stimulată de hotărârile luate de autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM), care au stimulat competiţia şi au determinat operatorii să investească în opt ani 6 miliarde de euro, a declarat în cadrul unei conferinţe Cătălin Marinescu (foto), preşedintele ANCOM.

"Utilizatorii români plătesc astăzi unul dintre cele mai mici tarife din UE la telefonia mobilă, 2,2 eurocenţi pe minut, de 7 ori mai puţin decât în 2003. Acest lucru arată care este efectul reglementării adecvate asupra dezvoltării unei pieţe şi a unei societăţi în general. De-a lungul acestor 10 ani, reglementarea a redus tarifele de terminare a apelurilor la puncte mobile cu aproape 70%, de la 9,72 eurocenţi în 2003, la 3,07 eurocenţi în 2012, consumul mediu crescând exponenţial cu 269% în aceşti 10 ani. Acest lucru a stimulat concurenţa, a stimulat investiţiile operatorilor în reţele şi a funcţionat în beneficiul utilizatorilor", a spus Marinescu.

ANCOM a organizat un eveniment prin care să marcheze trecerea a zece ani de la prima decizie luată de instituţie.

În ce priveşte felul în care va evolua piaţa de comunicaţii din România în următorii zece ani, Marinescu a declarat că acest lucru va depinde de mai mulţi factori printre care capacitatea instituţiei de a se adapta la evoluţiile din industrie, dar şi de evoluţia tehnologiei.

"Cum va arăta piaţa telecom din România peste zece ani depinde de abilitatea noastră de a face faţă provocărilor cu care ne confruntăm, atât cele ale autorităţii de reglementare, două exemple de probleme fiind: convergenţa comunicaţiilor cu media şi energia şi cum gestionăm acest lucru; iar cel de-al doilea cum ne gândim la reglementare - o întrebare fiind aceea dacă nu ar trebui să punem clientul în centrul strategiilor noastre de reglementare în loc să analizăm diferite pieţe. Operatorii vor avea o sarcină şi mai dificilă în următorii ani decât cea a autorităţii de reglementare pentru că va trebui să se reinventeze, pentru că în zece ani de zile nu vor mai putea lucra cum lucrează acum. Una dintre provocările pe care le vor avea de înfruntat operatorii este cât de repede va avansa tehnologia. Aveţi o licenţă pe 15 ani, dar în cinci ani tehnologia 4G va fi deja veche, va trebui să vă gândiţi la un nou model", a spus Cătălin Marinescu.