Un român cheltuie anual 20 de lei pentru nici două sticle de şampon. Care sunt mărcile care intră totuşi în coşul de consum?

Autor: Cristina Roşca 13.11.2012

Fiecare român a cumpărat în acest an mai puţin de două sticle de şampon, pe care a cheltuit în medie 20 de lei. Şampoanele Head & Shoulders, Wash & Go, Elsève sau Nivea au fost cele mai prezente în coşul de consum al românilor, care cheltuie anual pe astfel de produse între 395 şi 400 de milioane de lei (circa 90 de milioane de euro), potrivit datelor oferite de jucătorii din piaţă care citează compania de cercetare de piaţă Nielsen.

Piaţa locală a şampoanelor este dominată de companii multinaţionale, cu afaceri cumulate de peste jumătate de miliard de euro, în frunte cu Procter & Gamble, L'Oréal, Henkel şi Unilever.

Spre exemplu, francezii de la L'Oréal, cu afaceri de 51,8 milioane de euro anul trecut, au în portofoliu opt branduri de şampoane, cu zeci de variaţii. Aceste branduri activează pe trei segmente de piaţă diferite, respectiv retail (vân zare în magazine), dermo-cosmetice (vânzare în farmacii) şi produse profesionale (vânzare în saloane).

"Pe această piaţă L'Oréal oferă şampoane pentru toate tipurile de păr, pentru toate problemele legate de păr şi scalp şi pentru toate parti cularităţile (pentru păr vopsit, pentru volum)", spune Mirela Nemţanu, corporate comunication manager L'Oréal. Cel mai bine vândut brand al L'Oréal este, potrivit datelor Nielsen, Elsève, care are pe piaţa locală 13 tipuri diferite de şam poane.

În portofoliu mai există Garnier, L'Oréal Profe sionnell, Kerastase, Matrix, Vichy, La Roche Posay.

"Pe lângă piaţa şampoanelor avem şi o piaţă complementară a balsamurilor, măştilor şi tratamentelor de păr, piaţă încă situată la un nivel redus, însă cu o evoluţie constant pozitivă", spune Mirela Nemţanu, L'Oréal, fără a oferi însă o cifră privind valoarea acesteia.

Jucătorii care activează pe piaţa şamponului sunt de regulă prezenţi pe piaţă şi cu produse complementare.

Cu balsam sau fără?

Reprezentanţii Unilever, care activează pe piaţa de profil cu branduri precum Dove şi Clear, spun că doar şampoanele vândute prin intermediul magazinelor, respectiv în retail, reprezintă 83% din toată categoria de produse pentru îngrijirea părului şi este evaluată la aproximativ 62 de milioane de euro în ultimele 12 luni.

Vânzările în retail reprezintă cea mai importantă pondere în totalul vânzărilor de produse de îngrijire a părului, respectiv 65-70%. Pe poziţiile următoare se află farmaciile, saloanele şi vânzările directe.

Potrivit calculelor ZF pe baza datelor Unilever, piaţa de produse complementare pentru păr este de circa 20 de milioane de euro. Cea mai mare parte a vânzărilor companiilor de profil este realizată din şampoane.

Pentru acest an pe piaţa locală sunt aşteptate să se vândă 30 de milioane de şampoane, ceea ce înseamnă că un român îşi va cumpăra în 2012 doar o sticlă şi jumătate. Şi în cazul şampoanelor, la fel ca şi în cazul detergenţilor, pastei de dinţi sau săpunului, consumul din România este mult în urma altor state din Occident şi chiar din regiune. Consumul de astfel de produse este ilustrativ pentru gradul de dezvoltare al unei economii şi pentru gradul de civilizaţie al populaţiei.

O posibilă explicaţie pentru gradul redus de dezvoltare al acestor pieţe este acela că în România jumătate din populaţie locuieşte în zona rurală unde multe locuinţe nu sunt dotate cu apă curentă.

Şampon made in Urlaţi

"În ultimele 12 luni, piaţa de şampoane este în creştere cu 1,7% în comparaţie cu perioada similară a anului trecut. (...). Observăm că piaţa de şampoane este încă mai mică decât acum 2 ani", spune Oana Davidoglu, marketing manager al categoriei personal care din cadrul Unilever. Ea precizează că pe o piaţă cu fluctuaţii relativ mici segmentul de şampoane pentru bărbaţi înregistrează o creştere de 12%.

Reprezentanta Unilever precizează de asemenea că pe piaţa de îngrijire a părului ce cuprinde şampoane, balsamuri, măşti se remarcă o creştere de aproape patru ori mai accelerată a balsamurilor decât a celorlalte produse.

"Urmând aceeaşi evoluţie cu a şampoanelor, anul trecut piaţa era în scădere cu 5%, abia anul acesta îşi revine." Dacă pe segmentul pastei de dinţi şi a săpunului solid Ro mânia nu mai are nici unitate de producţie, în cazul şamponului şi a altor produse de îngrijire a părului brandurile Procter & Gamble sunt realizate la Urlaţi, lângă Ploieşti.

Fabrica de la Urlaţi a fost inaugurată în 2010 în urma unei investiţii de tip greenfield de circa 100 de milioane de dolari. Aici compania realizează produse pentru îngrijirea părului precum Pantene, Head & Shoulders şi Wash & Go care ajung în peste 20 de ţări.

Ultimele două branduri sunt cele mai vândute din România în volum. P&G mai are în România şi o fabrică la Timişoara în care produce detergenţi de rufe şi vase. Gigantul american este cel mai mare jucător de pe piaţa locală de bunuri de larg consum cu afaceri anuale de aproape 300 de milioane de euro.