DGASPC trebuie să justifice neînceperea procedurii practice în adopţie în 45 de zile - proiect

Autor: Aurelia Alexa 16.11.2012

Oficiul Român pentru Adopţii (ORA) a pus în dezbatere publică un proiect de Ordin privind aprobarea unor măsuri pentru asigurarea transparenţei unor etape administrative derulate în cadrul procedurilor de adopţie şi coordonarea intervenţiei compartimentului adopţii şi postadopţii în relaţia cu managerul de caz.

Potrivit documentului, Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) au obligaţia ca în situaţia în care nu au iniţiat potrivirea practică într-un termen de maxim 45 de zile de la data primirii listei cuprinzând adoptatorii sau familiile adoptatoare transmisă de către ORA, să întocmească un raport care să cuprindă motivele care au împiedicat începerea procedurii.

"Raportul va trebui să fie întocmit de către responsabilul de caz al copilului din cadrul compartimentului adopţii şi postadopţii, în termen de cinci zile de la împlinirea termenului şi se supune avizării şefului compartimentului, precum şi directorului DGASPC şi se transmite Oficiului, în termen de cinci zile de la semnarea lui de către conducerea instituţiei. Dispoziţiile privind întocmirea raportului vizând motivele care au împiedicat începerea potrivirii practice se aplică şi în situaţia în care se solicită Oficiului transmiterea unei noi liste ca urmare a nefinalizării potrivirii practice cu niciunul/niciuna dintre adoptatorii/familiile adoptatoare cuprinşi/cuprinse în lista iniţială", se arată în proiectul de act normativ.

Documentul mai prevede că, la finalizarea procesului de selecţie realizat la nivelul direcţiei, responsabilul de caz întocmeşte un raport sintetic privind aspectele ce au determinat alegerea unui anumit adoptator din lista transmisă de Oficiu.

De asemenea, Oficiul şi DGASPC ar putea organiza trimestrial întâlniri de consultări cu adoptatorii sau familiile adoptatoare atestaţi care nu au fost incluse în etapa de potrivire practică. Întâlnirile au scopul de a informa aceste persoane cu privire la prevederile legale care reglementează desfăşurarea potrivirii teoretice şi practice, precum şi clarificarea unor aspecte punctuale legate de realizarea concretă a acestor demersuri. Pentru a facilita accesul adoptatorilor sau familiilor adoptatoare la întâlnirile de consultări se va putea dispune desfăşurarea acestora după programul normal de lucru sau în zilele libere, cu respectarea legislaţiei muncii.

Proiectul de ordin mai stabileşte că în termen de 15 zile de la data desfăşurării consultărilor, compartimentul adopţii şi postadopţii va întocmi şi transmite Oficiului un raport privind concluziile rezultate şi eventualele propuneri legate de soluţionarea unor probleme ce au facut obiectul discuţiilor.

Totodată, Oficiul şi DGASPC vor putea organiza semestrial sau ori de câte ori apreciază necesar sesiuni de informare pentru persoanele interesate să adopte.

Documentul mai prevede că, în situaţia stabilirii adopţiei ca finalitate a planului individualizat de protecţie, managerul de caz va fi obligat să informeze persoana, familia sau asistentul maternal care are copilul în plasament cu privire la acest demers precum şi cu privire la necesitatea contactării compartimentului adopţii şi postadopţii pentru exprimarea eventualei intenţii de a adopta copilul.

După luarea în evidenţă a cazului, consilierul juridic din cadrul compartimentului adopţii şi postadopţii va notifica, în termen de cinci zile, persoana, familia sau asistentul maternal care are copilul în plasament cu privire la necesitatea exprimării eventualei intenţii de a adopta minorul.

Proiectul de ordin mai stabileşte că neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute va atrage răspunderea disciplinară a persoanelor vinovate.