O nouă victimă a tăierii investiţiilor: primii 6,5 km ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti au rămas fără finanţare. Lucrările au fost suspendate

Autor: Andreea Neferu 27.11.2012

Primii 6,5 kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti, care ar trebui să facă conexiunea între Capitală şi centură şi care ar transforma această şosea într-una cu adevărat utilă, au rămas fără finanţare. Nu se ştie când şi cu ce bani vor fi reluate lucrările.

 


"Subsecţiunea între km 0 şi km 6,5 (de pe tronsonul Bu­cureşti-Ploieşti - n.red.) are un stadiu fizic de 11%. Lucrările de construire au fost suspendate din cauza insuficientei alocări bugetare", potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) către ZF.

Deşi în această vară a fost deschisă circulaţiei porţiunea de autostradă între şoseaua de centură (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) şi Ploieşti, mulţi au criticat utilitatea acestei autostrăzi, în contextul în care este mai lungă decât porţiunea din DN 1 ce leagă Capitala de Ploieşti, astfel că timpii de parcurgere rămân aceiaşi. Recent, Adrian Mihai, unul dintre cei trei acţionari ai firmei Fan Courier, cea mai mare companie de curierat cu capital autohton, declara la ZF LIVE că autostrada Bucureşti-Ploieşti nu este "împlinită", în condiţiile în care tronsonul de 6,5 kilometri ce ar trebui să lege Bucureştiul de şoseaua de centură şi, mai departe, de A3 Bucureşti-Ploieşti, nu este finalizat.

"Bugetul alocat autostrăzii Bucureşti-Ploieşti a fost consumat, iar lucrările sunt suspendate din cauza lipsei de prevedere bugetară. Programul de lucrări va fi revizuit în funcţie de bugetul ce va fi alocat în anul 2013", potrivit CNADNR, care nu a oferit însă un termen estimativ privind finalizarea integrală a tronsonului de 6,5 kilometri, situat între Şoseaua Petricani şi centura Capitalei. Valoarea lucrărilor care mai tre­buie executate pe cei 6,5 kilometri de autostradă este de circa 40 de milioane de euro, echivalentul a circa 25% din valoarea totală a contractului pentru autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la CNADNR.

Ministerul Transporturilor a pierdut la rectificarea bugetară din această vară aproape 1,3 miliarde de lei (300 de milioane de euro), iar cei mai mulţi bani, circa 516 milioane de lei (117,3 milioane de euro), au fost "şterşi" de la drumuri, fapt ce pune în pericol derularea proiectelor de infra­structură rutieră. De altfel, prima "victimă" a fost centura Capitalei, care a rămas cu o finanţare de doar 3 milioane de euro pentru 2012, iar contractele pentru reabilitarea ei sunt suspendate până în momentul în care vor fi din nou bani. Situaţia se repetă şi în cazul porţiunii de 6,5 kilometri de pe autostrada Bucureşti-Ploieşti.

Veşti bune nu vin nici dinspre celelalte tronsoane de autostrăzi: cele mai impor­tante zece şantiere de autostrăzi au înaintat în medie cu circa 4,1% în perioada 1 octom­brie - 1 noiembrie, aproape la jumă­tate faţă de luna precedentă, chiar dacă luna octombrie a fost una destul de caldă şi, astfel, favorabilă lucrărilor de construcţie.

Cel mai important avans, de 9,7%, l-a înregistrat primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, contruit de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Costruzioni. Autostrada ar trebui să fie gata în primăvara anului viitor, iar în prezent este construită în proporţie de 42%. Un ritm de construcţie destul de important l-a avut şi autostrada Cernavodă-Medgidia, care de altfel ar trebui finalizată integral până la finalul acestui an. După ce a avansat cu circa 8% în perioada 1 octombrie - 1 noiembrie, autostrada Cernavodă-Medgidia, constru­ită de italienii de la Astaldi şi de nemţii de la Max Boegl, a ajuns la un stadiu de execuţie de circa 93%.

O situaţie deosebită se regăseşte în cazul primului lot al autostrăzii Nădlac-Arad. După aproape un an în care ritmul de construcţie a fost destul de redus, CNADNR a decis să rezilieze contractul din cauza întârzierilor cu care se lucra. Constructorii Romstrade (firmă controlată de Nelu Iordache), Monteadriano Engenharia e Construcao (Portugalia) şi Donrep Construct (Dragoş Niculae) au apăsat pedala de acceleraţie în ultimele două luni, ajungând de la un stadiu de execuţie de circa 7% la aproape 28%, dar chiar şi aşa avansul nu a fost suficient, în contextul în care potrivit contractului autostrada ar fi trebuit să fie gata în aprilie anul viitor. Deocamdată CNADNR nu a anunţat când va fi reluată licitaţia pentru construcţia acestui tronson de autostradă.

La polul opus, şantiere precum Suplacu de Barcău-Borş, contruit de americanii de la Bechtel, sau varianta de ocolire a Constanţei, realizată de spaniolii de la FCC Construccion în asociere cu italienii de la Astaldi, au stagnat în luna octombrie.






 

 

Primii 6,5 kilometri ai autostrăzii A3 Bucureşti-Ploieşti vor porni din Şoseaua Petricani şi vor ajunge în Centura Capitalei, în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos., potrivit traseului complet al autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, ce apărea în urmă cu o lună pe Google Maps. Între timp, traseul a fost scos de pe Google Maps.