Şeful Cosmote şi Romtelecom: Suntem mai eficienţi acum

Autor: Adrian Seceleanu 26.11.2012

Stefanos Theocharopoulos, CEO al celor două companii, explică ce se află în spatele creşterii profitului operaţional raportat în primele nouă luni ale anului

Cosmote şi Romtelecom, doi dintre cei mai mari operatori telecom de pe piaţă, controlaţi de grupul elen OTE şi germanii de la Deutsche Telekom, au obţinut creşteri ale profitului operaţional (EBITDA) în primele nouă luni ale anului în contextul unei pieţe dificile pe fondul unui complex de factori, printre care eficienţa mai mare a Romtelecom şi creşterea Cosmote pe segmentul business, a declarat într-un interviu pentru ZF Stefanos Theocharopoulos, CEO al celor două companii.

În cazul Romtelecom, care a raportat un EBITDA de 125,5 mil. euro pe primele nouă luni din 2012, în creştere cu peste 40% faţă de anul precedent, un rol important l-au jucat programele "severe" de restructurare din anii precedenţi, dar şi o schimbare a proceselor de business, a spus Theocharopoulos. "La Romtelecom, după ani de zile, putem spune că din punct de vedere al costurilor suntem o companie agilă, cu o structură «suplă»."

Unul dintre cele mai vizibile programe de restructurare a fost cel al personalului: operatorul are acum circa 7.500 de oameni, faţă de 10.000 în urmă cu trei ani. Astfel, costurile cu personalul ale Romtelecom au fost de 85,4 mil. euro în primele nouă luni din acest an, faţă de 121 mil. euro în 2009. Reducerea personalului nu e însă totul, spune Theocharopoulos.

"Anul trecut am intrat în a doua fază, de «proces reengineering». Am revăzut toate procesele şi modul în care ne conducem afacerile, felul în care interacţionăm cu clienţii. Pe de o parte îmbunătăţim performanţa şi calitatea serviciilor, iar pe de altă parte, pentru că avem procese mai eficiente, economisim bani." Şeful Romtelecom a dat ca exemplu faptul că înainte de acest program, erau frecvente cazurile în care o echipă Romtelecom se deplasa - din diferite motive - şi de trei ori la un client pentru a instala un serviciu sau pentru a efectua o reparaţie. "Acum lucrurile trebuie să fie rezolvate cu un singur drum - clientul este mulţumit, iar noi avem costuri mai mici", a spus CEO-ul Romtelecom.

"Faza de reengineering a proceselor a început în Bucureşti ca un proiect pilot, iar acum este extinsă la nivel naţional. În ultimele 2 luni, doar pe unul dintre cele 136 proiecte din programul end2end rezultatele sunt foarte bune: instalările s-au făcut cu 25% mai repede, cu clientul întâlnit din prima programare în aproape 90% cazuri (aproape 25% îmbunătăţire), iar reparaţiile au fost făcute cu 17% mai rapid."

De asemenea, Romtelecom a atacat agresiv pe piaţa de cablu TV, oferind gratuit acest produs clienţilor noi sau existenţi din anumite oraşe. De ce a făcut Romtelecom acest pas şi care a fost rezultatul? "Oamenii din România trebuie să înţeleagă că Romtelecom s-a schimbat, că nu mai este doar un furnizor de telefonie fixă, ci un furnizor de servicii şi entertainment" capabil de asemenea atacuri strategice, afirmă Theocharop­­­-o­ulos. Rezultatul? "Oferta de cablu TV a Romtelecom a fost primită foarte bine de clienţi, fiind zone unde peste 50% dintre clienţii care se află în zona de acoperire a ofertei au ales aceste servicii." El nu a oferit mai multe detalii despre acest subiect.

Segmentul de servicii TV / entertainment este foarte important pe piaţa din România, iar Romtelecom împreună cu Cosmote "sunt singurii din România care pot oferi acelaşi conţinut pe diferite ecrane (TV, smartphone, PC, tabletă - n. red.)", a punctat Theocharopoulos, adăugând că aplicaţia DolceTV prin care utilizatorii Cosmote pot accesa o serie de programe TV a fost descărcată de aproape 200.000 de clienţi.

Creşterea EBITDA de la Cosmote a fost generată şi de creşterea cotei de piaţă pe segmentul business, unde compania a venit cu oferte complementare celor ale Romtelecom, dar şi de noi produse precum abonamentul Cosmote No Limit, care oferă apeluri nelimitate în orice reţea naţională pentru 31 de euro pe lună, a spus Theocharopoulos.

"La Cosmote avem produse prepay care au fost foarte bine adoptate de baza de clienţi şi de asemenea am lansat şi abonamentul Cosmote No Limit care a fost foarte bine primit pe piaţă. Este un produs foarte bun pentru un segment specific de piaţă, şi care de asemenea ne-a oferit un impuls de creştere pe zona veniturilor şi a EBITDA."

Întrebat în ce măsură piaţa din România este pregătită pentru asemenea abonamente cu resurse nelimitate dar cu tarife de circa 30 de euro pe lună în condiţiile în care în medie un abonat din România plăteşte facturi de aproximativ 13 euro, Theocharopoulos a afirmat că există cerere, dar acest plan tarifar nu poate răspunde tuturor modelelor de consum de pe piaţă.

"Cosmote No Limit a fost foarte bine adoptat de piaţă. A fost unul dintre produsele hot din punct de vedere al vânzărilor pentru că oferă libertate clienţilor. Da, există o piaţă pentru acest tip de abonamente, pentru clienţi care au un anume model de consum, dar noi nu mergem pe piaţă într-o singură direcţie. Acest abonament poate să nu fie potrivit pentru alţi clienţi. Ceea ce am încercat noi să facem şi am reuşit? Pe de o parte nu am avut 1.000 de produse pentru a-i introduce în confuzie pe clienţii noştri, dar ne-am uitat foarte atent la piaţă, şi am identificat cererile clienţilor, şi pentru fiecare segment de piaţă am lansat un produs. De aceea mulţi clienţi au ales Cosmote ca furnizor de servicii de telefonie mobilă".

În altă ordine de idei, Stefanos Theocharopoulos a spus că din ce în ce mai mulţi clienţi solicită date şi de aceea marea majoritate a abonamentelor companiei includ acum automat şi trafic de date. Întrebat cum vede sfârşitul de an din punctul de vedere al vânzărilor Cosmote şi Romtelecom, Stefanos Theocharopoulos a spus că se aşteaptă ca la o continuare a tendinţelor manifestate pâă acum.

"Vom menţine acelaşi trend pe care îl avem", a spus el. "Totuşi, nu am ieşit din criză. Consumul nu creşte foarte mult, oamenii sunt încă îngrijoraţi de ceea ce se întâmplă, dar având în vedere acţiunile noastre, ne aşteptăm să ne menţinem trendul din restul anului."

Romtelecom este cel mai mare jucător de pe piaţa de telefonie fixă, şi numărul doi pe internet fix şi servicii TV prin cablu, satelit şi internet - numărul total de abonamente la aceste servicii depăşind 4,77 milioane. Cosmote este numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, cu 6,4 milioane de clienţi. Stefanos Theocharopoulos este CEO al Cosmote România din ianuarie 2008. El a preluat şi funcţia de CEO al Romtelecom în iulie 2011.