Companiile americane de tutun trebuie să recunoască public că au minţit în legătură cu pericolele fumatului

Autor: Radu Bostan 28.11.2012
Producătorii de ţigări din Statele Unite vor trebui să informeze publicul că industria tutunului a minţit în legătură cu riscurile fumatului şi că a preparat produsele din tutun anume pentru a mări dependenţa, conform unei decizii a justiţiei americane, scrie The Wall Street Journal.
 
Companiile vor plăti din propriile buzunare pentru această campanie de informare publică care va rula timp de cel puţin doi ani. Mesajele vor trebui să apară în presă şi la televizor, cât şi pe ambalajele produselor. Ordinul tribunalului vine la finalul unui proces deschis în 1999 de guvernul federal împotriva principalilor producători de ţigări, acuzaţi de escrocherie. Printre acuzaţi se numără companiile Philip Morris, RJ Reynolds Tobacco şi Lorillard Tobacco.
 
"Companiile de tutun au produs intenţionat ţigări cu un conţinut suficient de nicotină cât să creeze şi să menţină dependenţa", avertizează unul din mesaje. "Când fumezi, nicotina îţi schimbă creierul - de aceasta este atât de greu să te laşi de fumat."
 
În 2006, judecătoarea Gladys Kessler din statul Washington a cerut producătorilor să producă avertismente care să ruleze la televizor şi să apară în ziare, pe ambalaje şi în magazine. Procesul a fost însă blocat în tribunal mai mulţi ani, una din dispute fiind asupra formei mesajului.
 
Deşi Statele Unite au fost prima ţară care a introdus avertismente pe ambalajele ţigărilor, în prezent aceste mesaje sunt printre cele mai mici şi mai puţin vizibile din lume. Anul acesta, un tribunal a decis că guvernul nu poate obliga companiile de tutun să expună imagini cu avertismente explicite pe pachetele de ţigări, deoarece le-ar încălca dreptul la liberă exprimare.