Care au fost sursele de inspiraţie pentru brandurile Angst, CrisTim şi Fox
Industria cărnii, un business evaluat la 800 mil. euro - 1 mld. euro, rămâne în continuare o piaţă unde afacerile puse pe picioare de antreprenori români la începutul anilor '90 continuă să facă jocurile. Odată cu unităţile de procesare antreprenorii care au mizat pe industria cărnii au ridicat treptat şi unele dintre cele mai cunoscute branduri româneşti. Antreprenori precum Radu Timiş, Sorin Minea sau Ioan Popa au reuşit, după investiţii de milioane de euro, ca nume precum CrisTim, Angst sau Transavia să fie devină prezenţe notorii pe rafturile magazinelor. Care este însă istoria din spatele unora dintre cele mai cunoscute branduri din acest business?
"Brandul este important pentru notorietate şi pentru imagine. Acum în condiţiile în care piaţa se duce în jos iar decizia de cumpărare este făcută mai ales pe baza preţurilor brandurile nu mai au o greutate atât de mare. Brandul va face însă diferenţă după ieşirea din criză", a explicat Radu Timiş, preşedintele grupului CrisTim.
El şi-a construit afacerea încă de la început în jurul brandului CrisTim, un nume compus din abrevierea numelui său şi al soţiei sale, Cristina. Familia Timiş a ajuns să îşi denumească compania astfel la sugestia unui prieten de profesie astrolog. De altfel, şi alte companii ale familiei Timiş au primit nume cu semnificaţie, Recunoştinţa şi Bucuria.
Antreprenorul care a pus pe picioare CrisTim a investit pe parcursul anilor în tandem, în utilaje pentru a-şi creşte capacitatea de producţie a fabricii sale din Filipeştii de Pădure, dar şi în brandul său.
Una dintre marile "victorii" ale antreprenorului a venit la începutul anilor 2000, atunci când a lansat pe piaţă brandul Salam Săsesc, un produs pe care a tronat în continuare "ştampila" CrisTim.
Apetit pentru branduri
Dacă în ultimii ani Radu Timiş şi-a temperat investiţiile în creşterea capacităţii de producţie a fabricii, nu acelaşi lucru se poate spune despre apetitul său pentru piaţa brandurilor. Astfel, mărcile sub care antreprenorul îşi vinde produsele au ajuns să fie numărate cu greu pe degetele de la o singură mână. Astfel, pe poarta fabricii din Filipeştii de Pădure ies acum pe lângă mezelurile branduite cu CrisTim şi cele ce poartă nume precum Alpinia, Bunea Haiducul sau Vitality. În urmă cu aproape un an Timiş a achiziţionat şi Matache Măcelaru, un brand ridicat de la zero de acţionarii Murfatlar. Mişcările recente ale lui Timiş arată că în următoarea perioadă el are intenţia de a direcţiona fonduri şi pentru a-şi face un nume pe piaţa laptelui cu brandul Mândruţa.
La fel ca în cazul CrisTim, numele acţionarilor au reprezentat surse de inspiraţie şi pentru alţi jucători din industria cărnii. Astfel de branduri au fost ridicate de jucători precum producătorul de mezeluri Fox (vulpe - n.red.), deţinut de familia Vulpe, producătorul Marisan, în spatele brandului stând abrevierea de la Marius şi Alexandru (numele fiilor fondatorului) sau de procesatorul de carne de pui Safir Vaslui, deţinut de familia Safir. Un alt brand cu o istorie de aproape 20 de ani în industria mezelurilor este Angst, un nume "importat" de compania controlată acum de Sorin Minea de la elveţianul Urs Angst, partenerul cu care omul de afaceri români a făcut primii paşi în business la începutul anilor 1990. Antreprenorul elveţian deţine şi în prezent o afacere cu măcelării în Zürich ce poartă acelaşi nume.
Pe parcursul ultimilor ani partenerii lui Minea au făcut mutări pentru un exit treptat din companie, iar în acelaşi timp antreprenorul a ajuns să deţină pachetul majoritar de acţiuni. Cu toate acestea, numele fondatorului continuă să troneze pe crenvurştii sau şunca produsă în fabrica din Buftea.
Amintiri de dinainte de '89
Brandurile puternice sunt mai puţin prezente în industria cărnii pe segmentul aviculturii, o subindustrie unde mulţi jucători au preferat să păstreze numele fostelor "Avicola". Printre puţinele elementele de diferenţiere între aceşti producători se numără numele oraşului de provenienţă. Există însă şi puţini jucători care au investit în brandurile lor, iar printre aceştia se numără Agricola Bacău şi Transavia, de altfel şi primii doi jucători de pe piaţă. Recent, Agricola Bacău şi-a transformat imaginea brandului său mizând pe simbolul cloştii cu pui de aur.
Unul dintre cele mai vechi branduri din sectorul producţiei de carne este Scandia. Începuturile companiei Scandia Food, controlată de familiile Creştin şi Gaşpar, datează de acum circa opt decenii. La momentul respectiv Josef Theil - cetăţean german, înfiinţează fabrica de preparate şi conserve din carne Theil din Sibiu. Circa două decenii mai târziu fabrica îşi schimbă numele în Scandia.