Tot mai puţini angajaţi români primesc prime de Crăciun, dar măcar merg la petreceri sau angajatorii le oferă cadouri

Autor: Corina Mirea 03.12.2012

Un sfert din angajaţii care lucrează în corporaţii vor primi la sfârşitul acestui an prime de Crăciun cu o valoare medie de circa 133 de euro, potrivit studiului salarial şi de beneficii PayWell România, realizat în fiecare an de firma de consultanţă şi audit PwC. Numărul angajatorilor care se gândesc să ofere prime de Crăciun a scăzut semnificativ în ultimul an (de la 40% în 2011 la 25% în 2012, la fel ca nivelul din 2009), ca urmare a politicilor de eficientizare de costuri.

Una dintre puţinele companii care mai acordă prime de Crăciun este grupul Tenaris, printre cei mai mari producători de ţevi la nivel mondial, care are peste 1.500 de angajaţi, cei mai mulţi în fabricile din Zalău şi din Călăraşi.

"TenarisSilcotub oferă un pachet de bonusuri fixe, patru pe an. Este vorba de bonusurile de Crăciun, de Paşti, de Ziua Metalurgistului (15 august) şi de prima de vacanţă. Ele însumează 1.150 de lei, din care bonusul de Crăciun este de 120 de lei", a spus Gabriel Podskubka, şeful pe regiunea Europei de Est în cadrul grupului Tenaris, care are în România afaceri de 340 de milioane de euro. Cele patru bonusuri fixe oferite de companie suplimentează bonusurile variabile, oferite în funcţie de performanţa şi productivitatea individuală a angajaţilor.

O mare parte dintre managerii de resurse umane încearcă să îşi motiveze angajaţii fie prin petreceri organizate în hoteluri de lux sau la birou, fie prin acordarea unor cadouri simbolice. De altfel, anul acesta, pentru a îşi optimiza costurile cu angajaţii unele companii şi-au regândit politicile de beneficii pentru angajaţi, înlocuind în mare parte primele cu "atenţii" mai mult sau mai puţin costisitoare.

"Anul trecut ofeream angajaţilor prime de Crăciun, însă din cauza faptului că pentru o bonificaţie de 500 de lei (circa 118 euro - n. red.) ajungeam să plătim în urma achitării tuturor taxelor aproape 1.000 de lei (236 de euro - n. red.), anul acesta preferăm să le facem cadouri salariaţilor noştri. Fiecare va scrie pe o listă «specială» ce îşi doreşte şi compania le va cumpăra respectivele bunuri. Nu există un plafon maxim pentru aceste achiziţii, este nevoie doar ca cerinţele să nu fie exagerate. Şi vom organiza şi o petrecere de Crăciun", spune Bogdan Ciocoveanu, directorul general al Lerida Internaţional, unul dintre cei mai mari importatori de vinuri şi băuturi spirtoase de pe plan local. El mai precizează că datorită modificării modului de a acorda angajaţilor bonusuri de sărbători bugetul pentru cadourile de anul acesta a crescut în medie cu 50%.

Dintre cei 169 de angajatori care au participat la studiul salarial realizat de PwC în acest an, peste 30% oferă prime fixe (independente de performanţa individuală sau de performanţa companiei) tuturor angajaţilor, susţine Horaţiu Cocheci, senior manager în cadrul PwC. Iar în topul celor mai des acordate prime fixe se află cele oferite în perioada Crăciunului, aproape 25% din angajatori folosind această metodă de motivare şi recompensare.

"Fie că sunt oferite sub formă de bonusuri fixe, cadouri în natură sau tichete-cadou, beneficiile acordate cu ocazia Crăciunului sunt o oportunitate pentru companiile din România de a-şi motiva angajaţii. În plus, cadourile acordate în bani sau în natură care au o valoare mai mică de 150 de lei (circa 33 de euro - n. red.) nu sunt impozabile, în timp ce tichetele-cadou au o impozitare de 16%, indiferent de cuantumul lor", explică Cocheci.

Angajaţii din bănci petrec de Crăciun în hoteluri de lux

Dacă în anii trecuţi unele instituţii financiare nu organizau petreceri de Crăciun şi nici nu ofereau prime în această perioadă pentru a-şi motiva angajaţii, ci încercau să îi recompenseze prin acordarea celui de-al 13-lea salariu, în prezent, pentru unele bănci sistemul este la fel de "prietenos" pentru angajaţi ca în alţi ani.

"Nu vom plăti cel de-al 13-lea salariu, nu este aceasta politica noastră, însă în fiecare an facem petrecere de Crăciun şi le oferim angajaţilor mici cadouri. Încă nu am stabilit exact modul în care va fi organizată petrecerea şi nici ce cadouri se vor oferi, însă este foarte posibil ca angajaţii să primească un coş cu produse specifice unei astfel de sărbători", precizează un manager dintr-o bancă locală. Chiar şi studiul salarial realizat de PwC arată, de altfel, că o treime dintre companiile participante obişnuiesc să ofere angajaţilor cadouri în natură (aşa cum sunt coşurile cu produse de Crăciun - n. red.), valoarea unei astfel de "atenţii" variind între circa 11 euro şi peste 66 de euro.

"Pentru o petrecere de Crăciun nu facem niciodată rezervare într-un club, pentru că se întâmplă să mai avem şi alţi invitaţi şi nu ar fi chiar o alegere inspirită. De obicei închiriem o sală de festivităţi din cadrul unui hotel mare din Capitală, de altfel este o practică des întâlnită în sistemul bancar. Iar când vine vorba despre cadouri organizăm un fel de sesiune şi extragem dintr-un bol bileţele cu numele angajaţilor şi fiecare primeşte ceva simbolic, chiar şi noi, managerii, luăm parte la acest obicei, ca între prieteni", spune managerul care menţine relaţiile cu clienţii băncii prezente pe plan local. Acesta a adăugat că petrecerile de Crăciun sunt şi o ocazie bună pentru angajaţi şi directori de a se reuni şi cu alţi colegi din sucursalele aflate în afara Capitalei şi pe care îi întâlnesc în general doar cu ocazia delegaţiilor.