Vlad Rusu, Skoda: Piaţa auto de anul viitor depinde de un număr mai mare de variabile ca în 2012

Autor: Bogdan Alecu 04.12.2012

Modificarea taxei de poluare pentru al şaptelea an la rând, schimbarea programului Remat sau chiar eliminarea acestuia şi evoluţia vânzărilor de autoturisme către persoanele fizice sunt cele mai mari necunoscute cu care se va confrunta piaţa auto anul viitor, spune Vlad Rusu, brand managerul mărcii Skoda în cadrul importatorului Porsche România.

„Noi vedem piaţa de anul viitor la un nivel similar cu cel de anul acesta, adică undeva la aproximativ 70.000 de maşini. Este de văzut cum va intra noua taxă de poluare şi dacă va mai exista sau nu un program Remat şi în ce formulă deoarece s-au vehiculat mai multe forme ale acestuia. Sunt mult mai multe variabile de luat în calcul decât în 2011 pentru 2012. Nu putem spune că am ajuns pe fundul prăpastiei, dar este un nivel stabil care nu mai poate varia prea mult“, a declarat Rusu.

Anul acesta Ministerul Mediului a redus numărul tichetelor „Rabla“ de la 120.000 anul trecut la 45.000, motiv pentru care preţul acestora pe piaţa „gri“ a crescut spre 3.000 de lei, aproape de valoarea nominală de 3.800 de lei, ce a condus la un blocaj pe segmentul persoanelor fizice.

 

Astfel, vânzările către această categorie de clienţi au scăzut cu 40% în 2012 în timp ce segmentul persoanelor juridice a ajuns la 80% din piaţă.

Diferenţa este la flote

„Sfârşitul de an este conform aşteptărilor, este un declin spre luna decembrie, dar lunile octombrie şi noiembrie au fost volume conform aşteptărilor. Nu ne aşteptăm la mai mult. Acum flotele fac diferenţa“, a subliniat Vlad Rusu. În total, în primele zece luni ale acestui an vânzările de autoturisme au scăzut cu 23% faţă de perioada similară a anului trecut, la 60.500 de unităţi.

„Vânzările către persoane juridice se duc anul acesta spre 80%, însă flotele, achiziţii de peste trei maşini odată, sunt undeva la 40% din vânzări, pondere care creşte de la an la an. Noi eram undeva la 18-20% vânzări de flote până acum doi ani. Dar este un trend la nivelul pieţei“, a spus brand managerul Skoda.

 

În ceea ce priveşte Skoda, importatorul şi-a propus ca target să ajungă anul viitor la 10% din piaţa locală, cu un plan de a vinde 7.000 de maşini pe o piaţă de 70.000. „Anul acesta suntem la 9,3% cotă, dar să vedem cum vor evolua lucrurile până la finalul anului, în condiţi­ile în care ne propuseserăm o cotă de 9,5-9,6%“, a spus Rusu.

Skoda, a doua cea mai bună

La nivelul primelor zece luni Skoda a vândut pe piaţa locală puţin peste 5.400 de autoturisme, în scădere cu 21% faţă de acelaşi interval din 2011.

Skoda este a doua cea mai bine vândută marcă importată de Porsche România după Volkswagen, care a livrat în primele zece luni aproape 6.800 de maşini. Porsche România a lansat la mijlocul săptămânii trecute noua Skoda Rapid pe piaţa locală, din care vrea să vândă 250 de maşini până la sfârşitul acestui an şi între 2.000 şi 2.500 anul vi­itor. Rapid înlocuieşte în gama Skoda modelul Octavia Tour şi intră pe gama entry-level a segmentului compact.

Adevăraţii concurenţi

„Principalii concurenţi ai Skoda Rapid sunt Renault Fluence, Chevrolet Cruze, Fiat Linea după care Hyundai i30, Kia cee’d şi Peugeot 301. Dacia Logan nu este un concurent direct. La început a existat un val de opinie din presă cu privire la un model Skoda low-cost, dar Rapid nu este un automobil low-cost. A fost neînţeles mesajul deoarece cei de la Skoda au spus că doresc un entry-level în clasa compactă“, a spus Vlad Rusu. Anul viitor în luna iunie este programată şi lansarea versiunii Rapid Spaceback, care nu va fi însă un hatchback normal, ci unul între hatchback şi break, cum este Audi A3 Sportback, iar noua Octavia va fi lansată în luna martie, cu precomenzi din februarie.

„Cu Rapid vom mai câştiga o pondere mai mare din persoanele fizice, însă şi anul viitor cred că acest segment se va menţine la un nivel coborât. Şi Rapid va înregistra vânzări de flote, şi special pentru acestea vom avea un model special configurat pentru astfel de cereri, pentru flote mici, nu mari pentru corporaţii, ci pentru afaceri mici, firme de familie“, a declarat brand managerul de la Skoda.