Emil Popescu de la producătorul de vin spumant Zarea: În aceste două - trei luni vindem cât în restul anului

Autor: Ioana David 06.12.2012

Emil Popescu, preşedintele produ­că­to­rului de vinuri spumante Zarea, spu­ne că în 2012 se aş­teaptă la o creştere de 5-10% a afacerilor, cea mai bună pe­rioadă din an fiind cea a sărbătorilor de iarnă.

"Vânzările sunt puţin peste cele de anul tre­cut din acelaşi interval şi ne aşteptăm ca ten­dinţa să se menţină până la finalul anului. În aces­te două - trei luni vindem cât în res­tul anului la un loc", a spus Emil Popescu.

Zarea, care anul trecut a avut afa­ceri de 47 mil. lei (11,2 mil. euro), ar reveni în acest fel pe creş­tere după mai mulţi ani de scădere.

"Piaţa de spumante a scăzut în perioada de criză, însă noi am reuşit să ne creştem puţin cota de piaţă", a mai spus Popescu, care a venit la conducerea companiei în 2004. El deţine şi un pachet minoritar de acţiuni la Zarea prin intermediul firmei Karom Trading Import - Export (potrivit ultimelor raportări de pe site-ul Bursei, Karom are 36% din acţiuni). Acţionarul majoritar este Ambra din Polonia (filială a grupului german Schloss Wachenheim AG), care deţine 51% din titluri.

Potrivit datelor IWSR (Internaţional Wine&Spirit Rsearch), piaţa de vinuri spu­man­te se ridică la 7,1 milioane de litri, din care pro­dusele locale au vânzări de 5,5 milioane de litri. Pe de altă parte, cele mai vândute vinuri spu­man­te din import sunt cele din Italia, Germania şi Spania, potrivit aceleiaşi surse.

Scăderea pieţei vinurilor spumante a urmat aceeaşi tendinţă care a caracterizat şi vânzările de vinuri liniştite, ambele resimţind din plin scăderea puterii de cumpărare.

Japonia, cea mai dificilă piaţă externă

Zarea, companie fondată în urmă cu 100 de ani, are în portofoliu branduri precum Zarea, Dorato, Robby Bubble (spumant pentru copii), Corrido, dar şi Milcov şi altele.

"2011 a fost cel mai greu an din criză, după ce în 2010 a existat o mărire neaşteptată a accizei la băuturile intermediare, cum este spre exem­plu vermutul, ceea ce a dus la o dubla­re a preţului la raft", a mai spus Emil Popescu.

El estimează piaţa vinului spumant la 30-40 mil. euro. Zarea produce vinurile spumante în Bucureşti, iar la nivelul anului trecut în cadrul companiei lucrau 147 de oameni. Compania folo­seşte trei tehnologii de producţie: fermen­taţia în sticlă, fermentaţia în tanc şi impreg­narea cu dioxid de carbon (numai pentru vinul spumant cu fructe).

"Exportul reprezintă sub 5% din cifra de afaceri. Mergem în peste 20 de ţări, iar cea mai pretenţioasă piaţa este Japonia. Ei nu se decid să importe până nu vizitează fabrica. Japonia este o piaţă foarte scumpă, preţurile ajungând şi de zece ori mai mari ca la noi", a mai spus Emil Popescu.

Zarea, unul dintre cele mai longevive bran­duri producătoare de băuturi alcoolice, a lansat pe piaţă anul acesta Zarea Crystal Collection şi Zarea 100.

De la un business german la naţionalizare şi apoi iar la germani

Compania Zarea a fost fondată în 1912 de către industriaşul francez Wilhelm Mott, care avea experienţă în domeniu, şi care punea bazele unei mici fabrici de vinuri spumante, Mott & Fils. Următorul reper în evoluţia companiei a fost în 1948 când firma a fost naţio­nali­zată şi a luat numele de Zarea. În 2004 este pri­vatizată pe Bursă şi ajunge tot în cadrul unui grup german Schloss Wachenheim prin intermediul filialei din Polonia. În acelaşi an, Popescu vine la conducerea companiei. În prezent, Zarea este cotată pe piaţa Rasdaq a Bursei de la Bucureşti, unde are o capitalizare de aproximativ 10,5 mil. lei (2,3 mil. euro).