Ruşii din spatele NIS şi-au făcut pentru România o echipă de management compusă mai ales din foşti şefi din Petrom
Grupul sârbesc NIS, controlat de gigantul rus Gazprom, a recrutat anul acesta mai mulţi foşti şefi din companiile petroliere locale, în special din Petrom, pentru a pune bazele unei echipe de management responsabilă pentru extinderea în România.
În luna mai a acestui an chiar Wolfgang Ruttenstorfer, omul care a cumpărat de la statul român compania Petrom pentru a o integra în portofoliul austriecilor de la OMV a devenit membru al consiliului de administraţie al NIS.
În timp ce la nivel de grup Ruttenstorfer devenea membru independent în consiliul de administraţie al NIS, în România, grupul îl numea în funcţia de business development director pe Adrian Bălan-Doltu, un om cu o experienţă de peste 15 ani în sectorul petrolier. Din CV-ul lui Bălan-Doltu, publicat pe reţeaua de socializare de business LinkedIn, reiese că înainte de a intra în echipa NIS, a lucrat în cadrul Rompetrol Downstream, timp de mai bine de patru ani ocupând funcţia de director de inginerie. Anterior, Adrian Bălan-Doltu a lucrat mai bine de doi ani de zile în cadrul Petrom unde a ocupat funcţia de director de mentenanţă pentru segmentul de downstream.
Potrivit celor mai recente informaţii, NIS ar urma să ajungă la finalul acestui an la 40 de puncte de alimentare pe piaţa locală, dar deocamdată oficial a fost comunicată doar achiziţia a trei puncte de alimentare.
Oficial, tăcere deplină
Cu toate acestea, încă din toamna anului trecut mai multe surse din piaţă au declarat că de fapt NIS s-ar afla în negocieri cu Petrom pentru achiziţia a peste 100 de benzinării, informaţie infirmată însă de compania locală. Recent, Manfred Leitner, membru al directoratului OMV, responsabil pentru activitatea de rafinare şi marketing, spunea că la nivel de grup se va continua reducerea prezenţei din sectorul de benzinării, inclusiv în România, dar că acest lucru nu echivalează cu ieşirea din vreo piaţă. Chiar la finalul lunii trecute OMV a anunţat însă că a vândut businessul din Bosnia-Herţegovina chiar către NIS. Tranzacţia a vizat un terminal de combustibil şi 28 de staţii de distribuţie precum şi sediul central deţinut de OMV în Sarajevo.
„Nu comentez“, a răspuns Adrian Bălan-Doltu la toate întrebările legate de existenţa negocierilor între NIS şi Petrom sau NIS şi alţi jucători din piaţă. Acelaşi răspuns a fost dat de directorul de dezvoltare al NIS în România şi la întrebările legate de numărul benzinăriilor la care va ajunge NIS anul acesta sau termenul când va fi deschisă prima unitate din România.
Managerii din tabăra concurenţilor
Tot reţeaua de socializare din business LinkedIn arată că funcţia de coordonator expert pentru planificarea şi dezvoltarea reţelei este Bogdan Preoteasa. Timp de aproape trei ani de zile Preoteasa a fost managerul pentru dezvoltarea reţelei în cadrul Petrom, dar a ocupat această funcţie şi în cadrul OMV România.
Raluca Iordache, o altă fostă angajată a OMV Petrom, ocupă acum funcţia de expert coordonator pe probleme de HSE (Health, Safety and Environment - sănătate, siguranţă şi mediu) în cadrul NIS, dar la sediul central în Serbia.
„În total este vorba despre 40 de manageri, recrutaţi în special din Petrom. Sunt şi câţiva din Rompetrol. S-a mers mai mult pe recrutare directă“, au spus surse din piaţa de recrutare. Potrivit acestora CEO-ul NIS Petrol, numele sub care NIS activează în România, ar fi un executiv sârb.
Planurile anunţate
Dincolo de recrutarea de oameni cu experienţă în domeniul petrolier, NIS s-a orientat şi spre alte sectoare. De exemplu, coordonatoarea pe resurse umane este Mihaela Creţulescu care până în august anul acesta era specialist pe resurse umane în cadrul Gebruder Weiss. Simion Vlaicu, analist financiar pe investiţii de capital la Romtelecom, a devenit luna trecută specialist pe planificare, bugetare şi raportare în cadrul NIS Petrol. Compania NIS Petrol a fost înregistrată în vara acestui an, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.
Pătrunderea NIS pe piaţa locală vine pe fondul stabilirii la nivel de grup a unor obiective destul de ambiţioase privind dezvoltarea pe următorii ani în piaţa sud-est-europeană. Una dintre aceste ţinte este ca până în 2020 sârbii să-şi dubleze vânzările în volume de produse rafinate, extinderea regională fiind unealta pentru îndeplinirea acestui obiectiv.
Pentru România obiectivul stabilit vizează deschiderea a 40 de benzinării până la finele acestui an, pentru ca în 2014 compania să ajungă la 120 de puncte de alimentare sub brandul NIS.