ANRMAP: Contractele de achiziţii abuzive au generat pierderi de 485 mil. lei Poştei Române

Autor: Anelis Baciu 09.12.2012

Neregulile contractuale identi­fi­cate în cazul a trei contracte în valoare totală de 40 mil. lei încheiate de Poşta Română în perioada octom­brie 2008-septembrie 2011 pun pre­siune asupra bu­ge­tului com­pa­­niei de stat, Poşta Română fiind ne­voi­tă să plătească amenzi de circa 60.000 de lei.

Controlul Autorităţii de Monito­rizare a Achiziţiilor Publice iniţiat la sfâr­şi­tul acestei veri şi finalizat la 6 decembrie a scos la iveală o serie de nereguli în ceea ce priveşte procesul de atribuire a con­trac­telor de către Poşta Română, precum şi modul de stabilire a valorii acestora.

Valoarea contractelor a apărut de nicăieri, adică nu a existat un calcul teo­re­tic funda­men­tal care să jus­ti­fice su­mele con­tac­tuale, iar pro­ce­durile de achi­ziţie au fost derulate fără publi­ca­rea preala­bilă a unui anunţ de parti­­ci­pare aşa cum pre­ve­de legea. Pentru două din con­­trac­tele ver­i­ficate au fost apli­cate amenzi, însă în cazul pri­mului con­­tract care viza con­trac­tarea unei socie­tăţi pen­tru repa­ra­rea şi întreţinerea ma­şi­nilor de apli­care şi ştampilare a tim­brelor pe plic, auto­ritatea de control ANRMAP nu a mai aplicat nicio amendă, dat fiind faptul că acesta s-a prescris.

Contractul în valoare de 9,7 mi­lioane de lei a fost semnat cu firma Pro­motional Interservice, fără ca o licitaţie să fie or­ga­nizată, atribuirea în aceste condiţii fiind pusă pe seama faptului că numai această socie­tate poate asigura serviciile de men­tenaţă, Promotional Interservice fiind singurul importator al pieselor de schimb ne­ce­sare. Pentru cel de-al doilea contract, în valoare de 28,5 mil. lei care avea ca obiect fur­nizarea unor aplicaţii in­for­ma­ti­ce, li­cenţe, calculatoare şi ma­şini de fran­cat şi ştampilat Poşta Ro­mână a primit cea mai mare amendă - 40.000 lei. Şi în acest caz inspectorii au acuzat lipsa mo­du­lui de calcul al pre­ţului estimat, precum şi atri­­buirea con­trac­tului fără organi­zarea unei pro­ceduri publice de achiziţie. De ase­­me­nea, reprezentanţii autorităţii de con­­trol au semnalat faptul că şi acest con­tract a fost semnat cu firma Pro­mo­ti­o­nal In­­ter­­ser­vice, pe baza argumentului de fur­ni­zor unic al acesteia.

Pentru contractul care viza între­ţi­nerea şi repa­ra­rea consumabilelor, în va­loa­re de 1,3 mil. lei ANRMAP a amendat Poş­ta Română cu suma de 20.000 de lei. În cazul aces­tui contract a fost or­ga­ni­zată o licitaţie la care s-au pre­­zentat doi par­ticipanţi, însă unul dintre ei a fost eli­minat din cauză că oferta nu era conformă. Licitaţia a fost câş­tigată de aceeaşi firmă Promotional Inter­ser­vice, însă contractul nu a mai fost semnat.

Potrivit inspectorilor care au analizat modul de derulare a proce­du­ri­lor de achiziţii al Poştei Române, ne­re­gulile identifictate în perioada 2009-2011 au generat pierderi toatale de peste 485 mil. lei pentru instituţia de stat.

Poşta Română este cel mai mare ope­rator local de profil, dispunând de o reţea teritorială de aproximativ 7.000 de oficii poş­tale. Acţionarul majoritar al com­paniei este statul român prin Minis­terul Comunicaţiilor care deţine o participaţie de 75% din capital.